Stort knivintresse - välj din favoritkniv

undrar hur bra den mår när den slipats med vinkelslipen..


(har aaaaldrig slipat mora knivar av ren frustration på vinkelslipen)

skämt åt sido.. snygg kniv, är det dessutom ett fint hantverk så är det ännu trevligare..
 
undrar hur bra den mår när den slipats med vinkelslipen..


(har aaaaldrig slipat mora knivar av ren frustration på vinkelslipen)

skämt åt sido.. snygg kniv, är det dessutom ett fint hantverk så är det ännu trevligare..
Jag har faktiskt fått en del knivar som varit slipade med vinkelslip. Vissa går att använda, andra är helt värdelösa. Beror helt och hållet på om värmen kommit upp i närheten av anlöpningstemperaturen.

~Paul~
 
det blir så ibland, man kör kniven i något styggt på gården och orkar inte ta fram rätt utrustning.. då har det hänt att man dragit av dom med vinkelslipen, det funkar till arbetsknivar om man e försiktig..
 
Spyderco's senaste projekt är ett försök till inbrytning på den så lukrativa Bushcraft-fronten. Stålet är AISI O1 (ekv. till Uddeholm 2140), HRC 58-60, maple burl handtag. Priset torde ligga runt 2K svenska kronor.

Synd bara på det extremt fula hålet (Trade Mark) i bladet som samtidigt försvagar konstruktionen.

~Paul~
 

Bilagor

  • Spyderco Bushcraft.JPG
    Spyderco Bushcraft.JPG
    64.9 KB · Visningar: 453
Tjusigt. Vilket fint skaftmaterial. Och bra stål:)
Ja hålet var inte roligt. Har du en.
Seved
Nej, jag har den inte. Vet inte om jag skall skaffa den eftersom det ryktas att det kommer en fullt flatslipad modell med micartahandtag eller kolfiberhandtag och CPM S90V stål.

Jag är dock lite tveksam till uppgiften gällande stålet eftersom Crucible ju har gått i konkurs. Men jag avvaktar trots allt ett tag. Om jag missar den här kniven så finns ju alltid Bark River Aurora ;).

~Paul~
 
Jasså en fullflat ja då förstår jag att du väntar. Ska du ha tag i en fullflat bushcrafter.
Jaha CPM S90V . Det blir en riktig hårding:).

Seved
 
Hm, jag vet att det är en motsägelse. Fullflat och bushcraft går inte ihop. Antagligen blir det inte en fullvärdig bushcraft-kniv.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.