Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Gissar att det är en vidareutveckling av fällknivens "fiskekniv",

2. tyvärr anser jag att det är ett design mässigt bottennapp med en halvfärdig (i bästa fallet) funktion som fiske och rens/styckkniv.

3. En kniv som t ex EKA Swede 1000 passar mycket bättre in , till en bråkdel av priset, men den klarar nog inte av att splitta vedträn till elden...

4. (jisses en knivinlägg utan stållegeringars nummer/benämningar....)
1. Ja.

2. Hur har du kommit fram till den slutsatsen?

3. Håller med om att EKA Swede 1000 är en fin kniv. Den har dock i sammanhanget tre stora nackedelar: Bladet är något för kort och för tunt och dessutom handlar det om en fällkniv, vilket inte är direkt praktiskt i samband med rens-/filéknivar (jo, jag vet att man kan plocka isär kniven :)).

En fällkniv med ett så pass tunt blad är tämligen olämplig att rensa och filéa en gädda på mer än 3 kilo ;). Tro mig jag har testat!

4. Haha, vänta bara ...

~Paul~
 
det svåra med knivtrådarna är att vi är fostrade i olika skolor därför använder vi knivar olika. jag kan inte heller säga att jag är direkt konsekvent, jag tycker att mora är den bästa kniven till pris/krona men samtidigt fjantar jag omkring med en handgjord dyrkniv från sameland, jag är snobb och "hackar" inte med kniv men å andra sidan slipar jag jobbknivarna på gårrn med vinkelslip om det behövs.. inte lätt att vara överens med er när jag inte ens är överens med mig själv..
 
1. Ja.

2. Hur har du kommit fram till den slutsatsen?

3. Håller med om att EKA Swede 1000 är en fin kniv. Den har dock i sammanhanget tre stora nackedelar: Bladet är något för kort och för tunt och dessutom handlar det om en fällkniv, vilket inte är direkt praktiskt i samband med rens-/filéknivar (jo, jag vet att man kan plocka isär kniven :)).

En fällkniv med ett så pass tunt blad är tämligen olämplig att rensa och filéa en gädda på mer än 3 kilo ;). Tro mig jag har testat!

4. Haha, vänta bara ...

~Paul~

2. Jag har haft "nöjet" att få låna en när jag skulle rensa ett par regnbågar. Ska man ha mage att ta över 1000-lappen för en kniv ska den vara bättre än en mora för 19 spänn från ÖB.
Jag tyckte att den var klumpigare och jag gjorde ett sämre jobb med den än med en mora.
Sedan är väl smaken som baken...

3. Ska man filea så går det mycket enklare med en kniv som har ett blad som flexar. Sedan håller jag med om att ett längre blad gör jobbet lättare att filea men passar inte lika bra till att ta ur fisk, så för att slippa två knivar så blir det att kompromissa.

Gäddor på 3 kg och däröver åker i igen, de bästa IMHO är de mellan 1,5 - 2,5 kg ;-D
 
Du har så rätt Patric! Jag har en massa fina knivar men trots det använder jag endast en nu för tiden (som fickkniv) och det är min Opinel nr 9 i Sandvik 12C27. Visst, den har sina begränsningar. Låset är ganska svagt och därför skulle jag inte våga hårdtälja med den (har gjort det misstaget en gång) samt att träet sväller när kniven blir blöt.

Till allt annat är det dock alldeles utmärkt. Den svagt konvexa slipfasen är kanon när man skall till att beskära rotselleri på den lokala ICA:n ;).

~Paul~
 
1. Ska man ha mage att ta över 1000-lappen för en kniv ska den vara bättre än en mora för 19 spänn från ÖB....... Jag tyckte att den var klumpigare och jag gjorde ett sämre jobb med den än med en mora.

2. Ska man filea så går det mycket enklare med en kniv som har ett blad som flexar.

3. Sedan håller jag med om att ett längre blad gör jobbet lättare att filea men passar inte lika bra till att ta ur fisk, så för att slippa två knivar så blir det att kompromissa.

4. Gäddor på 3 kg och däröver åker i igen, de bästa IMHO är de mellan 1,5 - 2,5 kg ;-D
1. OK. Var det den gamla F2:an du använde? För det är inte den som jag snackar om nu. Jag tänker på den nya modellen med det längre bladet som är 2,5 mm tjockt.

2. Ja, fast när det handlar om grövre fisk så är det nästan omöjligt att filéa med en tunn och flexibel kniv som Swede 1000. Återigen jag har provat och benen på en större gädda är som stålwire. Det är till och med farligt att pressa på för kung och fosterland med den här typen av knivar.

3. Har aldrig haft problem med längre blad i samband med urtagning av fisk. Observera att det inte handlar om några samurajsvärd. Min ideallängd ligger runt 15 cm, dvs exakt så långt som den nya F4:an är. Däremot så är Swede 1000-bladet runt 11 cm, vilket jag finner något för kort. Men visst, längden är inte det största hindret i sammanhanget, det är det tunna och flexibla bladet som jag finner inadekvat till grövre fisk (se punkt 2).

4. Jo men alltså det är inte storleken på gäddan som är den avgörande faktorn ur smaksynpunkt, utan dess ålder. En 3-kilos-gädda kan i ett vattendrag vara 15 år gammal och smaka gammal "tran" men den kan också vara 4 år gammal i ett annat vatten och smaka alldeles förträffligt. Allting har nämligen med tillgång på föda att göra.

~Paul~
 
1. OK. Var det den gamla F2:an du använde? För det är inte den som jag snackar om nu. Jag tänker på den nya modellen med det längre bladet som är 2,5 mm tjockt.

2. Ja, fast när det handlar om grövre fisk så är det nästan omöjligt att filéa med en tunn och flexibel kniv som Swede 1000. Återigen jag har provat och benen på en större gädda är som stålwire. Det är till och med farligt att pressa på för kung och fosterland med den här typen av knivar.

3. Har aldrig haft problem med längre blad i samband med urtagning av fisk. Observera att det inte handlar om några samurajsvärd. Min ideallängd ligger runt 15 cm, dvs exakt så långt som den nya F4:an är. Däremot så är Swede 1000-bladet runt 11 cm, vilket jag finner något för kort. Men visst, längden är inte det största hindret i sammanhanget, det är det tunna och flexibla bladet som jag finner inadekvat till grövre fisk (se punkt 2).

4. Jo men alltså det är inte storleken på gäddan som är den avgörande faktorn ur smaksynpunkt, utan dess ålder. En 3-kilos-gädda kan i ett vattendrag vara 15 år gammal och smaka gammal "tran" men den kan också vara 4 år gammal i ett annat vatten och smaka alldeles förträffligt. Allting har nämligen med tillgång på föda att göra.

~Paul~

1. Det var mycket tjockare än 2,5 mm!

2 & 3. Har inte rensat större gäddor än ca 2 -2,5 kg med EKA:n, har inte haft några problem med att den varit för klen. Filéar jag fisken, så rensar jag den inte utan skär loss fileerna genom att jag går in vid fiskens nacke med knivudden ner till ryggraden, skär så loss den till stjärten sedan följer jag benen i buken när jag skär loss resten, fick lära mig detta av en i Norge hur han fileaede torsk och kör på samma metod, ska jag ha fisken hel (för ugnsstekning) så är det heller inga bauta ben som man ska genom i buken (bukfenorna kan jävlas lite på större gäddor men de kan man skära runt och plocka bort) , jag brukar ha huvudet kvar när jag gör den helstekt, men även där ser jag inget problem att skära av om man så önskar...

Jag gissar att vi arbetar på olika sätt därav föredrar vi olika knivar, t ex ska jag öppna buken på en fisk vill jag ha en kniv som jag kan hålla pekfingret på knivspettsen för att inte riskera att skära sönder innanmäte och gallblåsa,

4. Där kan du ha helt rätt, jag tänker utifrån de vatten jag brukar fiska i!

Fick ett jättegott recept på fiskfärs 50% gädda 50% lax med kryddor mm där kunde man använda större och "träigare" gäddor, tyvärr har jag lyckats slarva bort det och han jag fick det av, en pensionerad kock nu tyvärr har avlidit.
 
1. Det var mycket tjockare än 2,5 mm!

2 & 3. Har inte rensat större gäddor än ca 2 -2,5 kg med EKA:n, har inte haft några problem med att den varit för klen. Filéar jag fisken, så rensar jag den inte utan skär loss fileerna genom att jag går in vid fiskens nacke med knivudden ner till ryggraden, skär så loss den till stjärten sedan följer jag benen i buken när jag skär loss resten, fick lära mig detta av en i Norge hur han fileaede torsk och kör på samma metod, ska jag ha fisken hel (för ugnsstekning) så är det heller inga bauta ben som man ska genom i buken (bukfenorna kan jävlas lite på större gäddor men de kan man skära runt och plocka bort) , jag brukar ha huvudet kvar när jag gör den helstekt, men även där ser jag inget problem att skära av om man så önskar...

Jag gissar att vi arbetar på olika sätt därav föredrar vi olika knivar, t ex ska jag öppna buken på en fisk vill jag ha en kniv som jag kan hålla pekfingret på knivspettsen för att inte riskera att skära sönder innanmäte och gallblåsa,

4. Där kan du ha helt rätt, jag tänker utifrån de vatten jag brukar fiska i!

Fick ett jättegott recept på fiskfärs 50% gädda 50% lax med kryddor mm där kunde man använda större och "träigare" gäddor, tyvärr har jag lyckats slarva bort det och han jag fick det av, en pensionerad kock nu tyvärr har avlidit.
1. OK, vi snackar päron och äpplen. Du har tydligen testat den gamla F2:an.

2 och 3. Jag rensar så att jag kör in kniven i analöppningen och drar framåt ända till under gälarna. Jag aktar mig för att skära sönder gallblåsan, så den sista biten kör jag med din metod, dvs fingret som motar bort. När jag har gjort detta så skär jag ett snitt runt nackens översida och därefter skär av ryggraden sedan skär jag runt fisken och med ett enda drag så drar jag av huvudet och inälvorna samtidigt. Därefter tar jag bort njurarna (blodsträngen intill ryggraden).

Nu är det dags att skära ut filéerna. Min teknik är lite annorlunda. Jag lägger fisken på sidan och skär av filén och revbenen samtidigt. Sedan tar jag bort fenorna och dess fästen och därefter lägger jag kniven under revbenen och skär nedåt mot buken. Sedan trimmar jag ryggfensfästen.

Härmed är det dags att ta bort skinnet. Där sitter den för många oangenäma fisksmaken. Allra sist ger jag mig på Y-benen. Det brukar ta sin tid. Om allting har gått bra så sitter jag där med 4 stycken filéer (över och underfilé x 2).

4. Fasen, kan du verkligen inte få tag i receptet?? Eller kanske du kommer ihåg några viktiga detaljer? Skulle vara kul att testa. Min favorit är annars en dubbelpanerad filé med färskpotatis, remouladsås med dill och citron/kapris med en grönsallat och god lager till.

~Paul~
 
fiskburgare på gädda är fint, brukar inte blanda 50/50 utan 70/30, använder någon vitfisk att blanda ut gäddan med, annars samma som vanlig färs, ägg, mjölk, ströbröd och en redig sked dijon senap.. mums.. sen tycker jag det blir bättre om man enkelpanerar, riktigt fina fiskburgare, dressing på krämfräs, rödlök, dill, pressad citron och löjrom..
 
fiskburgare på gädda är fint, brukar inte blanda 50/50 utan 70/30, använder någon vitfisk att blanda ut gäddan med, annars samma som vanlig färs, ägg, mjölk, ströbröd och en redig sked dijon senap.. mums.. sen tycker jag det blir bättre om man enkelpanerar, riktigt fina fiskburgare, dressing på krämfräs, rödlök, dill, pressad citron och löjrom..
Låter kanon! Testa med grädde i och lite cognac.

Jag brukar köra fina queneller på gädda. Gott med lite färsk mejram i. Kanongott med hummersås och potatispuré.

~Paul~
 
1. OK, vi snackar päron och äpplen. Du har tydligen testat den gamla F2:an.

2 och 3. Jag rensar så att jag kör in kniven i analöppningen och drar framåt ända till under gälarna. Jag aktar mig för att skära sönder gallblåsan, så den sista biten kör jag med din metod, dvs fingret som motar bort. När jag har gjort detta så skär jag ett snitt runt nackens översida och därefter skär av ryggraden sedan skär jag runt fisken och med ett enda drag så drar jag av huvudet och inälvorna samtidigt. Därefter tar jag bort njurarna (blodsträngen intill ryggraden).

Nu är det dags att skära ut filéerna. Min teknik är lite annorlunda. Jag lägger fisken på sidan och skär av filén och revbenen samtidigt. Sedan tar jag bort fenorna och dess fästen och därefter lägger jag kniven under revbenen och skär nedåt mot buken. Sedan trimmar jag ryggfensfästen.

Härmed är det dags att ta bort skinnet. Där sitter den för många oangenäma fisksmaken. Allra sist ger jag mig på Y-benen. Det brukar ta sin tid. Om allting har gått bra så sitter jag där med 4 stycken filéer (över och underfilé x 2).

4. Fasen, kan du verkligen inte få tag i receptet?? Eller kanske du kommer ihåg några viktiga detaljer? Skulle vara kul att testa. Min favorit är annars en dubbelpanerad filé med färskpotatis, remouladsås med dill och citron/kapris med en grönsallat och god lager till.

~Paul~
1. Gissade nästan detta att det var äpplen och päron

2 & 3. vi har liknande rensteknik fram till huvudet, beroende på hur jag ska servera fisken får det antingen vara kvar, och då åker innanmätet med när man skär loss gälarna. Fortfarande, är det fileer på G så sprättas inte buken upp! Y benen är ett fanstyg håller jag med om! Men samma tång som man plockar benen från laxfileer funkar utmärkt, man får bara slita mer och leta mer med fingrarna!

Något gott är att skära gäddfileerna flackt så du får en stor ca 5-8 mm tjock skiva den steker man och lägger in som stekt strömming med ättika, senapsfrö och lök oc h äte på en vanlig macka, mmmmmmm!!!

4. Jag gjorde den här färsen 7-8 gånger under ca 10-15 år, fick receptet i mitten på 80-talet, det var inte ofta det matchade att jag hade lax (regnbåge i mitt fall) hemma och dessutom fick en så stor gädda som inte gick att släppa tillbaka, som tex att draget sitter långt ner i gälarna. En del av vitsen med blandningen var att gäddan är mager och laxen är fet.

Hoppas att någon annan har ett liknande recept som man inte sumpat!
 
1. Y benen är ett fanstyg håller jag med om! Men samma tång som man plockar benen från laxfileer funkar utmärkt, man får bara slita mer och leta mer med fingrarna!

2. Något gott är att skära gäddfileerna flackt så du får en stor ca 5-8 mm tjock skiva den steker man och lägger in som stekt strömming med ättika, senapsfrö och lök oc h äte på en vanlig macka, mmmmmmm!!!

3. En del av vitsen med blandningen var att gäddan är mager och laxen är fet.

Hoppas att någon annan har ett liknande recept som man inte sumpat!
1. Fast jag lyckas inte med den här metoden. Benen går bara av hela tiden :(.

2. Hm, låter kanon! Skall testas.

3. OK. Det är förståss ganska logiskt. Synd att du inte har originalreceptet kvar.

~Paul¨
 
Ray Laconico Bushcraft i CPM 3V
 

Bilagor

  • Ray Laconico Bushcraft.jpg
    Ray Laconico Bushcraft.jpg
    24 KB · Visningar: 626
  • Ray Laconico Bushcraft 2.jpg
    Ray Laconico Bushcraft 2.jpg
    24.5 KB · Visningar: 561

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.