Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ett tillägg gällande vinklar och VG-10.

Hattoris HD-serie som tillverkas just i VG-10 lämnar fabriken med en eggvinkel på 12' per sida och en 50/50 eggprofil.

~Paul~
 
Egentillverkad, kanske snart favorit?

Är det ok att lägga in bilder på en kniv som man inte ännu vet är en favorit?
Denna blev färdig idag, började som en Green River 5" Hunter i nått 2,5mm kolstål.

3188014122_146fe3948f.jpg

Bladet och handtaget slipades om till en mer lämplig allroundstil i min smak.
Bladet är nu 95mm långt och kommer att få en konvexslipning.

3188014252_744402bfb2.jpg

Skaftet är i röd/svart vulkanfiber, kopparstav och masur.

3187173403_0099759688.jpg
 
Originalet till kniven ovan, Green River Hunter;

3188013998_7ec5f4ebe9.jpg


Sen så har jag gjort en liten kniv med tunt rostfritt 63mm långt blad till sambon;
3188014740_d19460d837.jpg

Skaft ek, kopparstav och mosaikpin.
 
Mycket fina!! Återigen grattis! Nästa gång skulle du kunna förse skaftet med ett fånglinehål ;).
~Paul~

Nja, vi har lite svårt för fånglina här uppe...fastnar ju bara i slyet och björkriset;)
Skämt åsido, så har jag gjort fånglinehål på några knivar och blad, men jag tycker linan är i vägen, så hålen fyller ingen funktion:)
Men jag kan nästan lova att nästa kniv har fånglinehål...
 
Nja, vi har lite svårt för fånglina här uppe...fastnar ju bara i slyet och björkriset;)
Skämt åsido, så har jag gjort fånglinehål på några knivar och blad, men jag tycker linan är i vägen, så hålen fyller ingen funktion:)
Men jag kan nästan lova att nästa kniv har fånglinehål...
Låter betryggande. Personligen kör jag nästan aldrig utan mitt fånglinegrepp:

Fnglinegrepp.jpg


~Paul~
 
Två lyckade igen!

Kan bara hålla med seved1, det är snygga knivar!
För min del gillar jag den mindre.
Har du testat med sälgmasur? Jag tycker det är jäkligt snyggt (nåja smaken är som baken...).
 
Tack, tack, berömmet värmer:) Har ju inte gjort fulltångeknivar tidigare - började i höstas - så än finns det att lära.
Visar "fina" sidan på masurkniven, tyvärr är andra inte lika tätt mönstrad.
Jag gillar den lilla också - det var därför sambon fick den, så den är kvar i huset;) Smidig, lätt och lagom mycket blad imho. Sällan jag använder mer :p

Sälgmasur är tjusigt men inget jag provat använda hittills. Finns mycket fina träslag, man kan sitta länge på ebay och drömma...
Skall även beställa narvsvärta i olika färger för att testa färga handtag och slidor. Har hittills bara värmt in vax i skidorna, så lite färg kanske piggar upp...

Apropå fånglina så tycker jag den begränsar handgreppen, känns enklare utan. Men jag hugger ju väldigt sällan med kniv så...
Fast på kniven som sitter i bältet på utebyxan nu så är det faktiskt fånglina - lite för kort för att tillåta DePauls fånglinegrepp dock.
 
Tänkte bara meddela att jag också har testat att beställa Militec från UK, det var extremt problemfritt, ganska billigt och frakten är ju som sagt gratis! Rekommenderas varmt:
http://www.militec-uk.co.uk/

dePaul: Jag hade tänkt använda Militec på min Spyderco Delica, behöver man värma den innan man applicerar den på ytan som bladet roterar mot? Oljan behöver ju liksom inte tränga in ändå?

Till tråden:
Om det är min favoritkniv vet jag ännu inte, men idag fick jag leverans av en TOPS Bush Ranger som känns som en blivande favorit, mer av en full flat grind än TOPS andra knivar och 52100-stål.
http://www.topsknives.com/product_info.php?cPath=2&products_id=33
 
Tråden känns ganska urspårad sedan länge, men här är mitt bidrag:

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Brytkniv eller Morakniv

2. Vilken kniv använder du där ute?
Vid fiske, Puma totschläger, http://www.pumaknives.de/dispitem_091.php?item_no=400501&puma_id=eddf1172eb548dc08572336b1fd4c404

Annars en Schweizerkniv modell lite fetare.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Schweizerkniv.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Global GS-4, enkelslipad och smidig. Rakbladsvass och enkel att behålla vass. De dubbelslipade är inte lika lätta att få vassa.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vet inte
 
Tänkte bara meddela att jag också har testat att beställa Militec från UK, det var extremt problemfritt, ganska billigt och frakten är ju som sagt gratis! Rekommenderas varmt:
http://www.militec-uk.co.uk/

dePaul: Jag hade tänkt använda Militec på min Spyderco Delica, behöver man värma den innan man applicerar den på ytan som bladet roterar mot? Oljan behöver ju liksom inte tränga in ändå?

Till tråden:
Om det är min favoritkniv vet jag ännu inte, men idag fick jag leverans av en TOPS Bush Ranger som känns som en blivande favorit, mer av en full flat grind än TOPS andra knivar och 52100-stål.
http://www.topsknives.com/product_info.php?cPath=2&products_id=33
Va bra att vi nu har en källa till Militec 1! Du behöver självklart inte värma den innan du applicerar. Den funkar ändå. Men det är klart att som varm och mer lättfllytande så når den lite effektivare de skrymslen som är aktuella.

Grattis till beställningen av en mycket potent kniv! Lite dyr är den trots allt ;). Stålet tål att man tar ner eggen något om du skulle vilja ha en effektivare skärmaskin och inte så mycket huggare.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.