Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tråden känns ganska urspårad sedan länge, men här är mitt bidrag:

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Brytkniv eller Morakniv

2. Vilken kniv använder du där ute?
Vid fiske, Puma totschläger, http://www.pumaknives.de/dispitem_091.php?item_no=400501&puma_id=eddf1172eb548dc08572336b1fd4c404

Annars en Schweizerkniv modell lite fetare.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Schweizerkniv.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Global GS-4, enkelslipad och smidig. Rakbladsvass och enkel att behålla vass. De dubbelslipade är inte lika lätta att få vassa.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vet inte
Tackar för svaren. Har själv funderat på Pumakniven men avstått från köp pga två orsaker: Det ganska mediokra stålet och det våldsamt överdrivna priset med tanke på materiavalet. Men jag antar att kniven besitter någon slags charm och att F&F (Fit and Finish) finns där?

~Paul~
 
Tackar för svaren. Har själv funderat på Pumakniven men avstått från köp pga två orsaker: Det ganska mediokra stålet och det våldsamt överdrivna priset med tanke på materiavalet. Men jag antar att kniven besitter någon slags charm och att F&F (Fit and Finish) finns där?

~Paul~
Nja, för mig har Totschlägern inte kostat något. Jag fick den i present av min morbror för drygt 30 år sedan. Det är knappast för knivbladet man köper den utan att den är oerhört effektiv att avliva gäddor och andra lite större fiskar. 1-2 slag mellan ögonen och fiskens lidande är slut.
Knivbladet håller dock skärpan bra och kniven håller sig väldigt fräsch utan underhåll.
 
Nja, för mig har Totschlägern inte kostat något. Jag fick den i present av min morbror för drygt 30 år sedan. Det är knappast för knivbladet man köper den utan att den är oerhört effektiv att avliva gäddor och andra lite större fiskar. 1-2 slag mellan ögonen och fiskens lidande är slut.
Knivbladet håller dock skärpan bra och kniven håller sig väldigt fräsch utan underhåll.
OK, det viktigaste är att du själv är nöjd :). Intressant kniv, hur som helst. Den tillverkas än idag!

~Paul~
 
dePaul: Tackar! Det blev inte så hemskt dyrt ändå (även om jag är ganska fartblind när det gäller knivpriser), ca 1400 inklusive frakt och tull från Knifeworks. De var väldigt vänliga, märkte både paketet som "gift" och skrev ner värdet till 40$ :)

Jag har funderat på det där med slipvinkeln, jag mailade TOPS och frågade vad de använder för vinklar och fick veta att de slipar mellan 20 och 22 grader per sida. Det är ju mycket riktigt en typisk flack huggarvinkel, tror du att jag jag slipa ner den till 30 (15 + 15 alltså) grader mha sharpmakern, utan att den blir allt för bräcklig?

Förresten dePaul, får jag be dig göra ett gästframträdande i min tråd "Kniv till tjej?" i ett annat forum? Jag är i stort behov av lite kreativa förslag där.
https://www.flashback.info/showthread.php?t=820259
 
Senast ändrad:
1. tror du att jag jag slipa ner den till 30 (15 + 15 alltså) grader mha sharpmakern, utan att den blir allt för bräcklig?

2. Förresten dePaul, får jag be dig göra ett gästframträdande i min tråd "Kniv till tjej?" i ett annat forum? Jag är i stort behov av lite kreativa förslag där.
https://www.flashback.info/showthread.php?t=820259
1. Ja, du kan mycket väl gå ner till 30 grader inklusive. Du kan t o m gå lägre. Själva stålet tillåter det. Men du kan ju därefter inte hugga med kniven. Det kanske du inte gör ändå? ;)

2. Visst kan jag kika in på din FB-tråd.

~Paul~
 
För att fortsätta kapa tråden med ytterligare ett inlägg: Då menar du 30 grader totalt, och inget övrigt meck med primär/sekundäregg? Eller borde jag ha en 30 graders sekundäregg och en liten 40 graders primäregg?

Appropå smörjning av delican - jag förstår nu att du menar fallet där man smörjer kniven ihopsatt - innan har jag smort i samband med att jag demonterar och rengör kniven, och då finns förstås inte samma behov av att värma oljan :)
 
För att fortsätta kapa tråden med ytterligare ett inlägg: Då menar du 30 grader totalt, och inget övrigt meck med primär/sekundäregg? Eller borde jag ha en 30 graders sekundäregg och en liten 40 graders primäregg?

Appropå smörjning av delican - jag förstår nu att du menar fallet där man smörjer kniven ihopsatt - innan har jag smort i samband med att jag demonterar och rengör kniven, och då finns förstås inte samma behov av att värma oljan :)
Det blir opraktiskt att varje gång försöka återskapa hela slipfasen. Ta ner sekundäreggen till ca 12-13 grader sammanlagt och lägg sedan på en primäregg på ca 30 grader sammanlagt så är du hemma. En sådan egg blir extremt effektiv på att skära men inget att hugga med.

Jag demonterar aldrig mina knivar när jag skall till att smörja dem. För mycket arbete :).

~Paul~
 
Jisses, 12 grader totalt som sekundäregg?? Ryker inte hela blad-coatingen då? Idag har jag tagit ett första steg i alla fall och slipat eggen till 30 grader, det gav rejält bättre bett men som du säger är det ju jobbigt att alltid slipa så mycket av eggen. Slipa till totalt 12 grader känns dock övermäktigt på sharpmakern!
 
Jag ska förresten besvara trådens frågor också, istället för att bara spamma med en massa OT:

1. Vilken kniv använder du till vardags? Spyderco Delica

2. Vilken kniv använder du där ute? TOPS Bush Ranger

3. Vilken kniv använder du utomlands? Delican

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? Global G-4 (inte säker på siffran)

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? Just nu, Spyderco Temperance (hoppas att jag får tag i en)
 
Jisses, 12 grader totalt som sekundäregg?? Ryker inte hela blad-coatingen då? Idag har jag tagit ett första steg i alla fall och slipat eggen till 30 grader, det gav rejält bättre bett men som du säger är det ju jobbigt att alltid slipa så mycket av eggen. Slipa till totalt 12 grader känns dock övermäktigt på sharpmakern!
Du klarar inte att slipa ner den till 12 grader på S-makern. Det är helt enkelt inte värt uppoffringen.

Det bästa alternativen vore om du kunde dra ner den på ett våtsliphjul. Jag rekommenderar inte bandslip eftersom du riskerar att sabba härdningen. Slipfasen kommer att bli uppdragen ca 4-5 mm upp på bladet om jag har räknat rätt.

~Paul~
 
Jag ska förresten besvara trådens frågor också, istället för att bara spamma med en massa OT:

1. Vilken kniv använder du till vardags? Spyderco Delica

2. Vilken kniv använder du där ute? TOPS Bush Ranger

3. Vilken kniv använder du utomlands? Delican

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? Global G-4 (inte säker på siffran)

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? Just nu, Spyderco Temperance (hoppas att jag får tag i en)
Tackar.

~Paul~
 
Det bästa alternativen vore om du kunde dra ner den på ett våtsliphjul. Jag rekommenderar inte bandslip eftersom du riskerar att sabba härdningen. Slipfasen kommer att bli uppdragen ca 4-5 mm upp på bladet om jag har räknat rätt.

OK, då blir det nog till att vänta till den dag då jag snubblar över ett våtsliphjul och en gubbe som kan använda det! :) Får nog köra på 30 grader sekundär och kanske en liten 40 grader primär så länge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.