Storlek på ryggsäck

Hej allihopa!

Jag är helt nybörjare på detta med vandring och behöver lite hjälp på traven. Jag kommer vara ute i ca tre dagar som längst, vår sommar och höst. Hur stor ryggsäck behövs? Problemet är att jag ska ha med mig min kamerautrustning som tar ca 17L i utrymme. Så frågar är om jag klarar mig med en 85L ?

Alla tipps på ryggsäck och storlek tas tacksamt emot. Har tittat på kajka då den är öppningsbar i fronten och då gör att objektiv mm blir lätt åtkomligt vilket är ett stort plus...

/Thomas
 
Senast ändrad:
Hur mycket plats tar din övriga utrustning? Det är ju bara att lägga ihop den volymen med kameravolymen så har du svaret, eller är det någon information som saknas här??...
 
Jo det är sant. Men jag har inte köpt all utrustning än. Det va polarn som tänkte köpa en födelsedagspresent till mig och sa att jag fick välja vilken ryggsäck jag ville ha. Priset är alltså ointressant... Men iom att jag inte har all annan utrustning så har jag inte en aning om hur stor säck jag behöver. Så en hint om vilket håll jag borde gå vore bra. Kamerautrustningen väger ca 8kg om det kan spela roll på val av säck.
 
Läs exempelvis här så får du en idé om hur stor ryggsäck du behöver.
http://www.rei.com/learn/expert-advice/backpack.html

Ska du sova i tält behöver du en större ryggsäck än om du ska gå mellan stugor. Normalstorlek brukar ligga mellan 55-75L. Över 80L hittar du i princip bara expeditionsryggsäckar och här bör du titta på tillverkarens rekommendationer angående längd och vikt på personen som ska bära då dessa ofta är avsedda för större personer.

Att packa kamerautrustningen i ryggsäcken kommer förmodligen leda till att du inte nyttjar den särskilt mycket så det kan vara värt att fundera på. Om inte övriga packningen är ordentligt lätt så är det ganska troligt att ta med 8 kg kamerautrustning snabbt kan falla dig ur smaken.
 
Om du inte får plats med saker för tre dagars vandring i en 85 liters ryggsäck så har du orimligt mycket med dig, den kommer inte vara för liten.

Frågan är om den är för stor, spontant tycker jag 85 l låter väldigt mycket för en tredagars vandring, även med kamerautrustning. Om du är nybörjare kan man tänka sig att du packar onödigt tunga/stora/många prylar, och att det därför är bekvämt med en stadig och rejäl ryggsäck. Kanske kommer du inte vilja ha med dig 8 kg kamerautrustning nästa gång, och istället vilja ha en minimal packning? Då är ryggsäcken i överkant.

Utan att ha någon närmare kunskap om dig skulle jag råda dig att köpa en 75 l ryggsäck istället, det är en stor ryggsäck som ändå är en klass lättare.
 
85 liter låter vinterutrustning för mig.
Har du volymmätt din utrustning?
Rita 1 dm rutor på insidan av en flyttlåda så blir det lättare för dig att kontrollerar volymbehovet för hela packningen.
Passa oxså på att göra ett Excelark med dina prylar och dess vikt, det underlättar framåt.

Fotoutrustningen vill du ha lätt åtkomlig, inte i ryggsäcken, du tänker ovant och fel härvid.
Det finns både bröstficks, magficks samt kogerbärningar att välja på. Väljer du frambärning försök fördela kamerutrustningsvikten mellan midje och bärremmarna, ramryggsäckar brukar vara enkla att hänga mer på.

Försök hålla sommarutrustningen utom foto på under 50l, du skall ha mat med dig oxså, den både fyller och väger.
Kajka är en onödigt tung ryggsäck och inte riktigt optimal.
go tur
 
Personligen är jag lite av en motståndare till "köpa den minsta tänkbara ryggsäcken som det bara går". Visst att det finns stora fördelar att packa lätt, men om man behöver ha med sig en viss utrustning, som frågeställarens fotoutrustning så tycker jag att det är rimligt att köpa en större säck (minst 75l). Något man ofta förbiser är att mindre säckar har sämre bärsystem och blir ganska obekväma att bära om vikten går över 15-18 kg. En modern säck går alltid att göra mindre, men betydligt svårare att göra större. Som nybörjare så tvekar man ofta på fullt rimliga grunder att köpa det minsta och lättaste.

Själv använder jag en Lundhags V8 75l för mindre turer upp till två övernattningar, och för längre utflykter än så använder jag en Bergans Powerframe. Den sistnämnda är en dröm att ha på ryggen när vikterna går över 20 kg, vilket det ofta gör när man har med sig god mat och vatten för något dygn framåt.
 
själv klarade jag mig fint med en 45+10 liters rygga för vecko-tälttur i padjelanta. dock ingen kamerautrustning. En 65-liters borde räcka, men beror ju på vad i övrigt du kånkar på. fixa all annan utrustning först och köp rygga sist. Mitt ekipage inkl käk och gas vägde 13kg hemma. Det var lagom.
 
Varför är alla så rädda för att köpa för stor ryggsäck?
Jag använder oftast en 85lit om det är övernattning, om så bara en natt.
Om man är rädd för att den blir säckig av att vara halvfylld, så är det bara att packa sovsäcken löst utan påse.
 
Tack för all inlägg. Att inte ha med fotoutrustningen med är inget alternativ, meningen med allt är att fota djur och natur. Tyvärr så är bra kamerautrustning tung och den kommer nog med all sannolikhet att bli tyngre i framtiden när jag uppgraderar min arsenal. Att bära kameran framtill från axelremmarna i D-ringar tar jag till mig. Men all annan fotoutrustning kommer att ta både stort utrymme i väskan och väga mycket så att välja en säck som är precis vad jag behöver just nu kommer nog resultera i att jag växer ur den tillslut.

Jag har fått svar på mina frågor och funderingar ang storlek och kommer välja en 75-80L. (då finns det plats för hundmat/vatten också så kan min bästa polare hänga med om hon känner för det..) Stort tack till alla som har gjort inlägg.

Jag kommer välja mellan dessa.

Kajka 75L (Har läst att den kan gnissla en del när det regnar men det kanske gäller alla?)
Lundhags v12 75L
Bergans Trollhetta 75L
Norröna svalbard synkron Pack 80L
Klättermusen Mjölner 2.0 75L

Alla är väl av hög kvalitet med är det någon står ut mer än någon annan?
 
Jag köpte nyligen en Lundhags V8 100 liter på Lundhags Outlet. Det är en gigantisk säck, men 10 av litrarna är en utanpåliggande dagtursäck som jag troligtvis aldrig behöver. Jag köpte den mycket för att det var 50% rabatt och det är en rejäl och bra konstruktion. Är "på tur" just nu, men jag har bara gått någon halvtimme med den hittills. Den känns dock väldigt funktionell vad gäller öppningar och fickor. Har sedan tidigare en 75 liters Everest från 2001.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
md7dani Storlek på ryggsäck Transportera 1
brigas nödvändig packning och storlek på ryggsäck Transportera 37
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7
Stalefish Storlek på backpackerryggsäck? Transportera 11
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
marcusen storlek/hållbarhet på pacsafe Transportera 2
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...