Stor ryggsäck, vilken?

Om jag får fel sak när jag beställt, orkar jag oftast inte returnera. Istället beställer jag aldrig mer från det stället.
Jag vet. Omoget och långsint.
Men jag tror att fria returer är ett försök från ehandeln att komma åt min typ av kunder. Samt förstås att komma in i den lönsamma kläd och skohandeln. Nästan ett krav med fria returer eftersom tillverkarna inte kunnat samsas om ett storlekssystem som alla håller sig till.

/John
Det handlar väl om hur mycket man har lagt ut. En "dyr" sak som inte passar tar man ju och returnerar.
 
Jag hade en Kajka 100 liter (kajko?) ett antal vandringar och med ca 27 kg eller mer och den gick sönder för mig (satt ett par aluminiumstänger i varsin kardborreficka, stängerna är numer gjorda av trä tror jag) samt att jag upplevde att den inte höll rygglängden heller, hölls på plats med kardborre.
Skövde Natur såg till att jag fick alla pengar tillbaka efter ca 2 år och nu har jag en Norröna Recon 125 liter sedan ett antal år. Tung ryggsäck som upplevs bombsäker och ett rejält snäpp upp från Kajka. Väldigt dyr nu, 6509 på XXL. Hade för mig att man kunde hitta dem för 4000 för några år sen.


Jag har också en Recon syncroflex, fantastisk att bära tungt i!
Jo dom har tickat iväg i pris, ganska säker på att jag gav 4000, om inte mindre på nån XXL rea för en 5-6 år sedan.
 
Titta på Osprey Aether Plus 100 eller Gregory Baltoro Pro 95. Båda med längsgående öppningar till huvudfacket och stora utanpå liggande fickor.
Gregory Baltoro PRO testade jag under en vecka och den var mycket komfortabel men åtminstone mitt exemplar hade en ytterst irriterande egenskap som gör att jag aldrig skulle rekommendera. Den gnisslade högt och konstant från där axelremmarna fäster i ramen. Hur än jag ställde in remmarna lät det på samma vis.
 
En del märken har flera olika rygglängder i sina fasta system vilket underlättar (kan underlätta) och på sätt sjunker också vikten något. Jag gillar Berghaus men är medveten om att de inte passar alla men ca 3 kg för 110 l är en fördel. Plockar man bort topplock och sidofickor så blir vikten i klass med en ramsäck trots fortfarande skapliga 90 l volym.
Jag har en crusader som tyvärr inte använts tillräckligt för att diskutera hållbarhet men har två mindre säckar i samma system som jag har slitigt enormt mycket på utan att det märks.
 
Hej ! Nu var det ett tag sedan någon skrev i denna tråd, men gör ändå ett tillägg här.
Har provat både Svenska, Norska (Norröna och Bergans) och ett amerikanskt märke, när det gäller ryggsäckar, och anser att, bland de jag provat hittills, så har Bergans bäst bärkomfort.

Har använt både Bergans Alpinist V5 (2019) och V6 (senaste versionen), och Alpinist V6 har vissa fördelar över 5:an, även om jag vet att vissa föredrar 5:an. Alpinist V6 är bla. lättare än föregångaren. Dock är ju själva bärsystemet viktigare än egenvikten, när det handlar om tunga laster.

Har provat att bära upp till ca 37 kg i Bergans Alpinist V6 (ca 40 kg totalvikt) och ryggsäcken fungerar bra även där. Ryggsäcken viker sig inte, och jag kunde inte märka att remmarna släppte - de höll sig på plats. Helt fantastiskt.
Norrmännen vet vad de håller på med !

Däremot minns jag att F.R. Kajka, med totalvikt ca 25-27 kg, liksom verkade halka nedåt (rygglängdsremmen eller axelremmarna, vet ej vilken). De borde satsa på ett säkrare system för att hålla fast en viss inställning. (Var år 2019, vet ej om de förbättrat modellen sedan dess.)
 
Senast ändrad:
Fler förslag på bra märken och modeller för ryggsäckar att bära tung packning i - vad föreslår ni ?
Jag har tex. inte provat Berghaus.
 
Fler förslag på bra märken och modeller för ryggsäckar att bära tung packning i - vad föreslår ni ?
Jag har tex. inte provat Berghaus.
Jag har nu i vinter köpt mig en Berghaus Crusader 90+20. Detta på grund av alla skrymmande vintersaker. Jag har inte burit den på nån lång vandring eller så men gillar komforten. Valde storlek 4 som passar mig bra. Jag gillar att man kan plocka bort sidofickorna när det inte behövs så mycket volym.
 
Hej !
* Endyras, tack, intressant. Du skriver att du gillar komforten. Får jag fråga, har du provat att bära tungt i din Berghaus Crusader, hur tungt, och hur kändes det då ?

* Fler förslag på bra ryggsäckar för att bära mycket och eller tungt, skulle vara intressant att höra om.
 
Hej !
* Endyras, tack, intressant. Du skriver att du gillar komforten. Får jag fråga, har du provat att bära tungt i din Berghaus Crusader, hur tungt, och hur kändes det då ?

* Fler förslag på bra ryggsäckar för att bära mycket och eller tungt, skulle vara intressant att höra om.
Jag har testat att lasta ~20kg inklusive ryggsäck och det var skönt! Väldigt behagligt. Dock ska tilläggas att det inte var nån lång tur samt att jag jämför mot min förra ryggsäck som var en Osprey Aether 70. Den ryggsäcken tyckte inte om 20kg, det var lite för mycket. Men Bergshausen tror jag stenhårt på. Vi får se hur säsongen blir 🙂 det är inte lätt att hitta rätt tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar