Vad är batunering ?????
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Storkniv/huggare
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
... Hojta till om du i din jakt hittar något jämförbart, till en snällare peng.KA-BAR Becker BK9, kanske? Knivblad på nästan 23,5 cm, väger ca 500 gram. Är själv sugen på en sådan istället för en mindre yxa. Priset är dock en avskräckande faktor.
Dubbelt tack. Tack för knivtipset och tack för länken till Knivbutiken. Den kände jag inte till.KA-BAR Becker BK9, kanske? Knivblad på nästan 23,5 cm, väger ca 500 gram. Är själv sugen på en sådan istället för en mindre yxa. Priset är dock en avskräckande faktor.
... Hojta till om du i din jakt hittar något jämförbart, till en snällare peng.

Köp Villmarka Large Olive Light - https://www.widforss.se
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Slittålighet när det gäller knivars egg handlar om hur hårt stålet är härdat.
Härdningen mäts i enheten rockwell.
Rockwell 60 - 62 gör att eggen håller lite längre och tar längre tid att slipa upp
då stålet är hårdare.
Ännu hårdare stål och du kan slå sönder kniven genom att banka på med en stock
när den skall ersätta en yxa.
Med rockwell 60 - 62 kan du använda en vinkel på 10 -15°(en sida) på eggen och den är rakbladsvass.
Med en härdning under rockwell 60 så bör slipvinkeln ligga på 18 - 20° annars går den inte att få vass.
Får att använda som verktyg istället för matlagning så är en kniv mer användbar med en slipvinkel på 20° (en sida; båda 40°)
Men en 20/40° slipvinkel så tål eggen att ta rätt mycket stryk innan den behöver slipas upp igen.
Mindre härdning ger mjukare stål vilket också leder till mer skador vid hård användning.
För mycket härdning och du kan slå sönder kniven.
Härdningen mäts i enheten rockwell.
Rockwell 60 - 62 gör att eggen håller lite längre och tar längre tid att slipa upp
då stålet är hårdare.
Ännu hårdare stål och du kan slå sönder kniven genom att banka på med en stock
när den skall ersätta en yxa.
Med rockwell 60 - 62 kan du använda en vinkel på 10 -15°(en sida) på eggen och den är rakbladsvass.
Med en härdning under rockwell 60 så bör slipvinkeln ligga på 18 - 20° annars går den inte att få vass.
Får att använda som verktyg istället för matlagning så är en kniv mer användbar med en slipvinkel på 20° (en sida; båda 40°)
Men en 20/40° slipvinkel så tål eggen att ta rätt mycket stryk innan den behöver slipas upp igen.
Mindre härdning ger mjukare stål vilket också leder till mer skador vid hård användning.
För mycket härdning och du kan slå sönder kniven.
Tack, det var ett bra tips.Kanske J P Peltonens M 95 Ranger.
En överlevnadskniv utvecklad i samarbete med den finska armèn.
Bladtjockleken är 4,25 mm vilket gör den bra för att klyva ved med.
KA-BAR Becker BK9, kanske? Knivblad på nästan 23,5 cm, väger ca 500 gram. Är själv sugen på en sådan istället för en mindre yxa. Priset är dock en avskräckande faktor.
Jag har en kniv från Camillus i den serien (tidigare tillverkning) och den är bara klumpig. Jag har 10 eller 11 i handskar och jag tycker bland annat skaftet är alldeles för tjockt. Skulle bladet vara bättre skulle jag göra nytt handtag men nu är det en påminnelse om att inte gå på internethype.
Sissupukko om du hittar en eller jägaripukkon från varustaleka (min finska stavning är alltid fel) är betydligt smidigare. Lite som att de som gjort dem faktiskt använder knivarna. Jägaripukkon skulle vara bättre med 3 mm tjockt blad men 4 mm funkar.
Jag har batongat stora klabbar en hel del för att det är kul men det går åt mindre energi, är säkrare och sliter mindre på kniven att ta mindre delar i taget än att klyva hela på en gång. Skapa en yta, ta bort hörnen och upprepa med de nya hörnen. De som gjort raka stänger, skaft och master de senaste 10000 åren har kommit på något.
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips