Stor ryggsäck, vilken?

Jag hade en Kajka 100 liter (kajko?) ett antal vandringar och med ca 27 kg eller mer och den gick sönder för mig (satt ett par aluminiumstänger i varsin kardborreficka, stängerna är numer gjorda av trä tror jag) samt att jag upplevde att den inte höll rygglängden heller, hölls på plats med kardborre.
Skövde Natur såg till att jag fick alla pengar tillbaka efter ca 2 år och nu har jag en Norröna Recon 125 liter sedan ett antal år. Tung ryggsäck som upplevs bombsäker och ett rejält snäpp upp från Kajka. Väldigt dyr nu, 6509 på XXL. Hade för mig att man kunde hitta dem för 4000 för några år sen.

 
Kan bara instämma om Synkroflex, den glider inte i bärsystemet och håller lasten på plats. En fördel är att höftbältet går att ställa in, både vinkel och längd går att justera lite. Den är bombsäker och därmed tung, men Norröna har ändå valt ett tyg och remmar som är ganska smidiga så den hade kunnat vara tyngre ;).

...den är alltså tung i sig. Finns lättare säckar i ungefär samma storlek men då blir det mindre kompromisslöst bärsystem och mindre lastkapacitet.

...Synkroflex är säcken för tung last som köttbördor, mängder av fotoprylar eller annan extrautrustning. För vanlig vandring bör det gå att komma undan med lättare...

//J
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tycker ärligt talat att det är mycket lättare att beställa hem och prova i lugn och ro jämfört med att prova i en affär under överinseende av någon butikspersonal som sällan har någon vidare koll på grejerna. De flesta webbutiker har fria returer och skickar med retursedel.

Det är en bra lösning om man hatar miljön.
 
Det är en bra lösning om man hatar miljön.

Särskilt då returer är för dyrt att hantera i Sverige för flera svenska webshoppar, varor skeppas till Baltikum eller Polen vid retur för att sedan åter säljas i Sverige:
Fanns även ett granskade program, tror det var Uppdrag granskning i SVT men finner det inte nu.

Transporter är för billigt för miljöns bästa.

/Patrik
 
Det är en bra lösning om man hatar miljön.

Hmm.. hatar miljön var ett starkt ord för att handla på internet tycker jag. Alla inköp skadar ju miljön under hela processen av utvinning av råvaror, tillverkning och transport.
Men en webbutik eliminerar ju samtidigt alla kundernas resor till och från butiken så vad som blir värst i slutänden vet jag inte.

Själv väljer jag i alla fall att fokusera på att hitta rätt prylar som jag kan använda under många år och då beställer jag hellre hem ett par olika och testar och jämför än att ta en på vinst och förlust eller att besöka en stor friluftskedja som kommer lura på mig något som inte riktigt var vad jag ville ha. Eftersom jag använder grejerna tills de är utslitna kan ett felköp bli ödesdigert så jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt från början.

Men har man flera olika friluftsbutiker inom cykel/gångavstånd, där utbudet passar en, så sliter man ju lite mindre på miljön helt klart. Jag har inte den lyxen trots att jag bor i en av landets större städer.
 
Hmm.. hatar miljön var ett starkt ord för att handla på internet tycker jag. Alla inköp skadar ju miljön under hela processen av utvinning av råvaror, tillverkning och transport.
Men en webbutik eliminerar ju samtidigt alla kundernas resor till och från butiken så vad som blir värst i slutänden vet jag inte.

Själv väljer jag i alla fall att fokusera på att hitta rätt prylar som jag kan använda under många år och då beställer jag hellre hem ett par olika och testar och jämför än att ta en på vinst och förlust eller att besöka en stor friluftskedja som kommer lura på mig något som inte riktigt var vad jag ville ha. Eftersom jag använder grejerna tills de är utslitna kan ett felköp bli ödesdigert så jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt från början.

Men har man flera olika friluftsbutiker inom cykel/gångavstånd, där utbudet passar en, så sliter man ju lite mindre på miljön helt klart. Jag har inte den lyxen trots att jag bor i en av landets större städer.

Jag tycker fria returer innehåller ett litet mått av egoism, de som köper rätt direkt får vara med och betala för en massa "jag vill prova-frakter" och "jag köper två olika storkekar för säkerhets skull". '

Kanske webkedjorna skulle införa något bonus eller återbäringssystem för "icke-returer".

Såklart ska man inte köpa saker man inte behöver, men helst då inte ens beställa hem dem. Därför köper jag sällan kläder på nätet, om det inte finns bra storleks-/mått-tabeller.

/Patrik
 
Jag tycker fria returer innehåller ett litet mått av egoism, de som köper rätt direkt får vara med och betala för en massa "jag vill prova-frakter" och "jag köper två olika storkekar för säkerhets skull". '

Kanske webkedjorna skulle införa något bonus eller återbäringssystem för "icke-returer".

Såklart ska man inte köpa saker man inte behöver, men helst då inte ens beställa hem dem. Därför köper jag sällan kläder på nätet, om det inte finns bra storleks-/mått-tabeller.

/Patrik

Tja, med det tänket så är det väl även egoistiskt att alls ta upp butikspersonalens tid med frågor och provande och klaga på felaktigheter osv. Man kan ju se det som att när jag handlar på naturkompaniet tvingas jag betala för att andra kunder ställer frågor till personalen vars kompetens jag inte värderar tillräckligt högt för att vilja ställa frågor själv. För min del kunde de haft självscanning när man lämnar butiken. Egoistiskt av folk att kräva service. :p

Som jag ser det så är fria returer billigare för webbutiken än att ha en riktig butik med personal som hjälper vid provning, plats för provrum, samt hantera returärenden på plats.

Rätt pryl direkt är så klart det bästa men ska man använda prylen väldigt mycket under lång tid så vill man vara noggrann när man handlar.
 
Tja, med det tänket så är det väl även egoistiskt att alls ta upp butikspersonalens tid med frågor och provande och klaga på felaktigheter osv. Man kan ju se det som att när jag handlar på naturkompaniet tvingas jag betala för att andra kunder ställer frågor till personalen vars kompetens jag inte värderar tillräckligt högt för att vilja ställa frågor själv. För min del kunde de haft självscanning när man lämnar butiken. Egoistiskt av folk att kräva service. :p

Som jag ser det så är fria returer billigare för webbutiken än att ha en riktig butik med personal som hjälper vid provning, plats för provrum, samt hantera returärenden på plats.

Rätt pryl direkt är så klart det bästa men ska man använda prylen väldigt mycket under lång tid så vill man vara noggrann när man handlar.

I butik betalar man normalt mer (än hos näthandlaren) för att få just hjälp av personal och möjlighet att prova och känna på sakerna. För att näthandlarna ska kunna konkurrera med detta har markanden drivit fram fria returer vilket är inte miljövänligt och driver returfraktkostnader (som fördelas solidasiskt balnd alla som handlar i dne nätbutiken). Om jag provar plagg i butik utan stöd av personal är det bara en andel i butikshyran jag betalar för. Om det inte fanns fria returer skulle nog flera tänka sig för lite mer innan de trycker på köpknappen. "Pengar pratat" för att översätta ett slitet uttryck på engelska.

/Patrik
 
I butik betalar man normalt mer (än hos näthandlaren) för att få just hjälp av personal och möjlighet att prova och känna på sakerna. För att näthandlarna ska kunna konkurrera med detta har markanden drivit fram fria returer vilket är inte miljövänligt och driver returfraktkostnader (som fördelas solidasiskt balnd alla som handlar i dne nätbutiken). Om jag provar plagg i butik utan stöd av personal är det bara en andel i butikshyran jag betalar för. Om det inte fanns fria returer skulle nog flera tänka sig för lite mer innan de trycker på köpknappen. "Pengar pratat" för att översätta ett slitet uttryck på engelska.

/Patrik

Jag menade mest att alla kostnader för alla typer av kunder fördelas över priserna på de olika varorna. Varken det är retur, butikshyra, personal osv. Sen kan man tycka att det är egoistiskt att utnyttja vissa tjänster och inte andra. Finns mycket att ta hänsyn till. Själv är jag allmänt grinig och tycker att de två stora friluftskedjorna som tagit över hela marknaden där jag bor kan dra åt helvete. Gillar inte deras inflytande på varken friluftslivet eller köpvanor. Utöver det finns bara en liten butik med väldigt speciellt utbud. Dessutom har jag en knepig storlek. Så jag handlar hos webbutikerna jag. Men detta är OT..

När det gäller ryggsäckar som ska användas till vandring så tycker jag att det är befogat att förbruka lite resurser för att det ska bli helt rätt. Att prova hemma t.ex. är helt befogat tycker jag. Kolla att ens utrustning passar och att ryggsäcken är bekväm i längden. Även om man måste ta bilen tillbaka till friluftsbutiken, eller posta ett paket eller skapa vissa omkostnader för butiken. Vad som är värst för miljön i varje enskilt fall är väldigt svårt att förutsäga. Brydde man sig tillräckligt om miljön hade man väl köpt begagnat?

Om det handlar om att regelbundet beställa flera plagg för att skicka tillbaka alla utom ett, för att man inte orkar mäta och kolla storlekstabellen (brukar väl i princip alltid finnas på vandringsryggsäckar och de flesta friluftskläder), då håller jag med om att det är resursslöseri både för miljön och för företaget.
 
Bor man på landet ( som jag gör) så har jag svårt att se att det skulle var sämre att skicka en vara i retur än att åka 12 mil för att göra ett inköp som dessutom kan visa sig fel när man kommit hem och fått prova i lugn och ro. Vi får nog acceptera att sättet att göra inköp på har förändrats -förmodligen till det bättre- ur miljösynpunkt! Definitionsmässigt bor jag i en tätort men centraliseringen av köpcentra gör att inga sport/fritidsbutiker längre finns kvar i tätorten.

Det är lätt att snacka om miljöhänsyn när man har valmöjligheter!
 
Även om man orkar bära så väger en stor ryggsäck ganska mycket. Osprey är ju väldigt polulära och jag har en Xenith 88 liters som jag är nöjd med. den finns i 105 liter har jag för mig. Xenith säljs inte längre, men kanske att den finns på näääätet.
 
Om jag får fel sak när jag beställt, orkar jag oftast inte returnera. Istället beställer jag aldrig mer från det stället.
Jag vet. Omoget och långsint.
Men jag tror att fria returer är ett försök från ehandeln att komma åt min typ av kunder. Samt förstås att komma in i den lönsamma kläd och skohandeln. Nästan ett krav med fria returer eftersom tillverkarna inte kunnat samsas om ett storlekssystem som alla håller sig till.

/John
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips