Stövlar i Sarek

...En dum fråga, men är det en urbota korkad idé att välja stövlarna om jag ska vandra i Sarek om ngn vecka? Jag vet inte exakt hur länge jag ska vara ute, men det hamnar nog runt 10 dagar.
Någon med erfarenhet?
 
Stövlar ej fel!

Stövlar är väl aldrig "fel" när man fjällvandrar, speciellt i svenska fjällen. Är det bara ordentliga "vandrings" stövlar typ Tretorn Sarek, så går det bra. Sen kan man ju ha olika uppfattningar om vilket man personligen föredrar. Själv föredrar jag kängor, men det är ju en smaksak.

/Dave
 
Stövlar bra, men...

... dom skall vara bra. Håller med om ovanstående inlägg.

Bra märke, med bra stöd för vristen och bra sulmönster. Tretorn Sarek finns, men även andra.

Nackdelen med stövlar är att det blir fuktiga inifrån efter några timmars vandring och är svåra att få torra ens över natten. Dessutom kan det vara ett rent helsike att få dom av fötterna....

Jag föredrar kängor av den sistnämnda anledningen, sedan 10-12 år, men har använt stövlar i många år tidigare.

Mvh Bert
 
Precis som alla andra skodon är det viktigt att man testat att gå långt innan i dem.

Bästa valet om man orkade bära är ofta kängor + stövlar. Kängor på lederna och stövlar utanför, om det regnar/regnat nyligen och man går utanför leder så måste man ha mycket höga kängor/stövlar om man inte skall bli blöt. Fördelen med stövlar är också att man slipper långa tråkiga omvägar.
 
Håller absolut på stövlar. Det ÄR blött i fjällen. Men visst...kängor har stora fördelar när det kommer till stenskravel och liknande. Men ett par bra stövlar funkar bra.

P
 
En enda fjällvandring har jag gått i stövlar och det var just i Sarek.

Håller helt med om att stövlar funkar utmärkt när man vandrar, förutsatt att man har ett par riktigt bra.

Nackdelen är som sagt ifall man går i mycket stenskravel och ifall man vill försöka sig på toppturer, då är kängor helt klart att föredra. Även ifall man tänkt/måste passera snöfält så är stövlar lite vanskliga.

/mats
 
Stövlar ÄR bra!

Hejsan allihop!

Efter att under somrarna ha jobbat med skogsbruk i dess mest manuella del (plantering och röjning) i snart 10 år, måste jag slå ett slag för den klassiska stöveln!

Själv jobbar jag sedan några år tillbaka i ett par Tretorn Sarek Millenium, som är en MYCKET behaglig sko. Jag säger sko, för den känns mer som en sko än en stövel faktiskt. Fördelarna i fuktigt väder jämfört med en känga är stora, tycker jag.

För det första, total vattentäthet. Regnar det flera dagar i sträck blir alla kängor sura. Ska man dessutom gå i blöta marker, som det ju kan vara bitvis i Sarek, finns det ju än mer anledning att välja stövel framför kängor. Visst, det blir fuktigt inifrån istället, det är helt sant. Men om man bara ser till att lufta fötterna några gånger per dag och har två sockombyten som man alternerar mellan, så är det inget problem alls. Moderna kängor i t ex GoreTex dras med samma problem, om än något (marginellt) mindre. Skulle stöveln mot förmodan bli blöt torkar den dessutom betydligt snabbare än alla kängor eftersom det inte finns något foder som håller kvar fukten.
För det andra så existerar inte problemet med trög avtagning på Millenium-modellen. Min pappa som har ett par ca 10 år gamla Tretorn Sarek-stövlar svär alltid när dom ska av ;) men gummit i mina Millenium är såpass mjukt o följsamt att jag ALDRIG har haft problem med att ta av dem.

Nackdelar med stövlar, dom finns. Framförallt blir ju en stövel aldrig lika stabil som en ordentlig känga. Vridstyvheten i mina Millenium är faktiskt mindre än i mina joggingskor... Sedan ger skaftet i och med sin mjukhet inte heller mycket stadga. Nu ser inte jag det som ett jätteproblem, det är mer en vanesak. Samtidigt som stabiliteten inte är så bra, blir stöveln istället mindre klossig. Men visst, det är lättare att vricka sig, speciellt om kroppen är ovan att gå med packning.

Ett huvudargument som jag ofta tycker glöms bort i den ständiga Stövlar/Kängor-debatten, är priset. Ett par anständiga kängor kostar ofta från 17-1800 kr och uppåt (visst man KAN hitta billigare) medans en "toppmodern" stövel näppeligen kostar över 1000 kr.

Så om man ska ut i Sarek o vandra, och står inför nyinköp av skodon, så lägger jag en röst på stövlar!
 
Summerar lite

I princip så håller jag med alla andra talare i detta kära ämnen men summerar man åsikter och kommentarer lite blir det ungefär så här:

Stövel (bra och hög modell gjord för vandring)
+ Absolut vattentät
+ Ganska bekväm
+ Snabbtorkande
+ Hyffsad ventilation med skaften nervikta
+ Stort användningsområde även då man inte vandrar
+ Priset
+ Lätt att få tätt med regnbyxan åtdragen runt stöveln
- Dåligt stöd för fotleden vid tung packning
- Dåligt fäste på stenskravvel och snö
- Fuktig inifrån
- Toppturer i princip omöjliga
- Vissa modeller svåra att få av (Millenium räddar här!)
- Lite känslig (går lättare sönder än kängor mot vassa stenar å dyl)
- Inte att rekommendera på vintern

Ofodrad känga (utan membran typ Lundhags, Jörn osv)
+ Nästan vattentät (med cellgummi och ivrigt vaxande)
+ Mycket bekväm efter lite användande
+ Snabbtorkande
+ Bra stöd för fot och fotled i alla terränger
+ Bra fäste på alla underlag
+ Bra ventilation
+ Stryktålig
+ Reparabel (går att laga om den går sönder)
+ Kan måttbeställas till alla fötter
+ Går att använda året om
- Bara nästan vattentät
- Svårt att få tätt med regnbyxan åtdragen runt kängan
- Kan vara tung
- Ofta ganska dyra

Fodrad känga (med eller utan membran typ Meindl, Hanwag osv)
+ I princip vattentät (om den har membran)
+ Bekväm från första dagen
+ Mycket bra stöd för fot och fotled
+ Finns i många varianter för många ändamål (tex stel sula för klättring)
+ Hyffsad ventilation
+ Bra fäste på alla underlag
+ Stryktålig (inte alla modeller...)
+ Finns alltid någon modell som passar din fot
- Torkar typ aldrig i fält när den blitt blöt
- Svårt att hitta högskaftade modeller (som behövs utanför lederna i Norden)
- Går inte att laga membranet
- Relativt kort livslängd
- Svårt att få tätt med regnbyxan åtdragen runt kängan
- Priset för högskaftade membrankängor

Personligen föredrar jag ofodrade kängor som passar den typ av vandring jag gillar mest (utanför leder). Har man ont om pengar är stövlar en bra kompromiss men inskränker lite på vad man kan göra (inga avancerade toppturer eller glaciärvandringar) och försätter att man inte har så tung packning (får lätt tryckskador på trampdynorna då).

Nu gäller det bara att få Lundhagsja-larna att inte fukta igenom vid sömmen som håller ihop läder och cellgummi. Sitter och smetar på Liquiseam från insidan vilket är ett mörker eftersom man inte ser något... vi får se hur det går.

/Björn
 
hej svejs i káng-debatten

Hâller i princip med Björns fylliga sammanfattning, men vill anmärka pà tvà punkter:


Fakta:
- Gore-Tex foder gàr visst att laga (ráttare sagt: byta ut) om det gâr sönder, âtmindstonde om tillverkaren monterar in fodret enl. sk bootie-konstruktion samt har lust att byta fodret vid reklamationer. Det är i alla fal tekniskt möjligt och inte sárskilt komplicerat.

Subjektiva synpunkter:
- Att en typ känga har lâng eller kort livslängd än andra typer av kángor beror mer pà tillverkare, typ av användning, skötsel etc. än om den skulle vara fodrad eller ofodrad.

MVH /Mats
 
Re: hej svejs i káng-debatten

malindo; sa:
Subjektiva synpunkter:
- Att en typ känga har lâng eller kort livslängd än andra typer av kángor beror mer pà tillverkare, typ av användning, skötsel etc. än om den skulle vara fodrad eller ofodrad.

MVH /Mats

Men det är lättare att byta socka än att byta foder. Och det är lättare att tvätta en socka än att tvätta ett foder.
 
Erfarenheter av vandrarstövlar!

Tjena!

Jag kom hem idag från 7 dagars vandring i Kebnekaise-fjällen där jag har använt läderkängor. Men ärligt talat så saknade jag mina vandrarstövlar då jag faktiskt föredrar dem inför kängorna!

Jag hade lite svårt med läderkängor då sulan var kraftig så att jag kände inte så mycket av marken. När jag går i gummistövlar har jag mer markkontakt och känner hur jag går, det ger en viss upplevelse tycker jag! Man känner vad man trampar på och har lite mer kontroll då menar jag. :) Jag upplever också att stövlarna är mer stabilare än kängor ibland. De höga skaften följer ju rörelser tillsammans med benen medan kängorna avgränsar till endast fötterna.

Dock tror jag att det är bäst att ha båda stövlar och kängor så man kan variera beroende på vilken fjäll man ska vandra i. I Kebnekaise föredrar jag kängor pga rik på blockmarker medan i Vindelfjällen föredrar jag stövlar då det är mer blött samt inte mkt blockmarker där.

Jag använder det franska märket - Le Chameau

Jonas
 
Ännu mera stövlar

Här kommer ytterligare en stövelkommentar i denna redan väl genomdiskuterade fråga. Jag har gjort ett flertal en- och tvåveckorsturer i Sarek med stövlar och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Nu går jag i Nokia Finnjagd, men jag har också gjort en treveckorstur på Spetsbergen med Tretorn Sarek.

Som nämnts i nästan alla svar är det viktigt att stöveln har en stabil och styv sula, även om det i princip aldrig går att få samma stabilitet som i en bra känga. De enda problem som jag har känt av under mina stövelvandringar (förutom de ständigt återkommande men fullt acceptabla fuktproblemen) är att man kan bli ganska trött och öm i fotsulorna efter en dags vandring på stenigt och ojämnt underlag. I mitt tycke överväger dock fördelarna klart, i alla fall om man riskerar att hamna i lite blött och slafsigt "väglag". När jag åker upp till Padjelanta för en tvåveckorstur i slutet av augusti kommer garanterat mina Nokia hänga med!

Hoppas att du får en fin tur i Sarek!

// Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
EAndersson Kängor eller stövlar? Fjällvandring 12
kmike sandaler och stövlar? Fjällvandring 8
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.