sandaler och stövlar?

Ska upp till kebnekaise-området och vandra i augusti och håller nu på att samla ihop utrustning... funderar på att gå i gummistövlar eftersom ekonomin tryter. Hur fungerar stövlar i snö? Blir det halt och läskigt eller är det lugnt? Och är det en god idé att ta med sig ett par sandaler? Eller har dom inget att göra på fjället?

Förslag på andra billiga skodonskombinationer mottages tacksamt!

/micke
 
Visst går det att gå med gummistövlar, men det kan vara ganska halt som du skriver, speciellt om du går uppför lite brantare snöfält. Största nackdelen är dock att de är (åtminstone i mitt tycke) alltför instabila för den steniga terrängen i Kebnekaiseområdet. Ett par stabila kängor är bra mycket bättre om du t.ex. har tänkt dej en topptur. Ett par lätta sandaler brukar jag alltid ha med mej upp. Inte för vandring, men för användning vid tältet, fjällstationen eller vad man nu har tänkt sej för boende.
 
Stövlar fungerar bra om det är kraftiga stövlar. Det är stor skillnad mellan olika stövlar, framför allt på uppbyggnaden av fotdelen samt tjockleken på gummit. Jag tycker dessutom att det är en fördel med tåskydd på stövlarna (arbetsstövlar). Då riskerar man inte att slå sönder naglarna om man sparkar i stenar. Av det skälet så gillar jag inte heller sandaler när det är stenigt.
 
Stövlar

Visst fungerar gummistövlar men du får vara extra försiktig på snöfälten eftersom gummistövlar "kantar" dåligt. De riktigt branta snöfälten kan vara svåra eftersom det inte går så bra att sparka steg med gummistövlar. Det kan vara annorlunda om man har stålhätta, jag har aldrig testat det.

Sandaler är trevligt att ha runt lägret eller som alternativ på vältrampat och torrt underlag (utan stenar).

J
 
Jag har vandrat i stövlar i många år även om jag nu är "käng-frälst". Det går alldeles utmärkt och det är ju trots allt inte så stor del av vandringen som går över snöfält. Men oavsett om jag går i stövlar eller kängor har jag alltid med mig ett par sandaler att ha på kvällen så att fötterna får luftas och vandrarskorna torka. Trevlig tur!
 
Jag vandrade där förra året i gympadojor av kraftigare typ med breda sulor. Jätteskönt när det är bra vädet o inge skoskav, men blöt blev jag ju vid dåligt väder och vadning. I år har jag köpt ett par Lundhags coverboots som jag kan trä över vid när det behövs....lätta stövlar.
 
BRA stövlar fungerar utmärkt

Stövlar fungerar bra, men se till att det är rejäl sula på dem. Träinnersula? Bra mönstring är inte heller en nackdel...
Stövlar fungerar särskilt bra vid blöt terräng, eller om man går genom regnfuktig undervegetation på sidan av upptrampade stigar. På någorlunda kompakt snö är nog kängor bättre.
Jag använde själv stövlar istället för kängor på den våta lumpenmarschen från trakten av Övre Soppero-Treriksröset-tillbaka. Personer med kängor fick då otrevliga skavsår när kängorna blev fuktiga. Jag minns att en modell kallad "Nimrod" rekommenderades av våra befäl.
Nackdelen är som sagt att kängor är mer stabila, samt att stövlar kan vara knepiga att torka. Vik ned stövelskaft, tag ur innersulor och placera gärna en sida tillknycklat tidningpapper i stövlarna efter en dags marsch. Tag dock ur pappret efter ett tag, då de förmodligen snarare hindrar än hjälper till vid torkningen när pappret blivit fuktigt.
 
Danke

Ok. Tack för alla svar! Några tips på vad som är en bra stövel? Tretorn Sarek, eller Sarek Plus såg jag på extrapris på stadium, är den nå bra? Eller handlar det mest om att hitta en som passar bra? Vad ska man tänka på i såna fall? Kan t.ex. tänka mig att stöveln måste sitta ganska tight på foten, eller?

/micke
 
Stövlar

Det har diskuterats stövlar här många gånger tidigare (sök på ordet stövlar i forum kläder). Några av de märken som rekommenderas (alla tillverkare ha en massa modeller!) är Nokian, Viking och Le Chameau. Läs också gärna Råd&Röns test (inte bara den korta nät versionen utan hela testet). Förutom dessa märken så finns det arbetsstövlar av olika märken, endel av dem är mycket bra, andra är inte avsedda att gå längre sträckor i.

http://www.radron.se/tester/stovlar.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.