Staten backar – samebyar kan få kontroll över jakten utan huvudförhandling

Är man intresserad av fiske (eller för den delen jakt) kan man i högsta grad bli berörd. Om jag inte har missuppfattat något har Girjas sameby efter domen ensamrätt att sälja fiskekort på sitt område och man säljer endast till boende i Norrbotten.
ok, ja det låter ju dumt om det är så, för då lär det väl inbjuda till tjuvfiske ist

En lite hårdare koppling finns väl: medlemmarna i den ekonomiska föreningen samebyn tillhör väl ofta folkgruppen samer. Sedan finns det samer som inte är med någon sameby. Finns det många medlemmar i samebyar som inte tillhör folkgruppen samer?

/Patrik, som gärna lär sig mer om ämnet
Jo, självklart har du rätt så långt. Men det är en minoritet av alla samer i Sverige som är medlem i en sameby. Nu har jag inte aktuella siffror i huvudet, men i runda slängar är nittio procent av alla etniska samer i Sverige INTE medlem i nån sameby. Alltså får inte samerna rätt till jakten, utan det är medlemmarna i samebyarna som får rätten. Det finns många klassiska exempel på detta argumentationsfel, som kallas associationsskuld, till exempel att alla förövare av våldtäkt är män, alltså begår alla män våldtäkt.

Är det nån här som berörs av det här, eller är det bara principsaker?
Jag är själv berörd eftersom jag fiskar i fjällen varje år. Men det är också en principsak och har inget med rasism eller illvilja mot samer att göra. Jag skulle bli lika upprörd om fiskerätten för alla vatten i Värmland skulle skänkas bort till ett tiotal småföretag i byggbranschen, som sen kunde välja om jag fick köpa fiskekort eller inte där.

En lite hårdare koppling finns väl: medlemmarna i den ekonomiska föreningen samebyn tillhör väl ofta folkgruppen samer. Sedan finns det samer som inte är med någon sameby. Finns det många medlemmar i samebyar som inte tillhör folkgruppen samer?

/Patrik, som gärna lär sig mer om ämnet

Sameby är en juridisk konstruktion som regleras i Rennäringslagen. För att få bedriva renskötsel måste man vara 1 same och 2 medlem i en sameby som fungerar som den juridiska konstruktion som reglerar renskötseln. Det är en företagskonstruktion som infördes av svenska staten i slutet av 1800-talet. De allra flesta samer är inte medlemmar i någon sameby eller bedriver renskötsel.

På de flesta fjällmarker har det varit länsstyrelsen som förvaltat jakt och fiske. I och med Girjasdomen så vann samebyn mot staten och efter det så har man i samebyn beslutat om att bara sälja fiskekort till de som är folkbokförda i Norrbotten. Har du rötter i länet men bor i söder, så förlorar du möjligheten att fiska och jaga i områden du kanske varit uppvuxen i - same eller inte.

Jag tycker att det är en rätt dålig idé att flytta över förvaltningen till ett fåtal företag som ska bedriva renskötsel istället för att låta länsstyrelsen som jag menar har bättre förmåga att balansera jakten och fisket för olika intressenter. Jag tror också att det i förlängningen kan påverka annat friluftsliv också om renskötselns makt över områden blir för stor. Man kan ju se lite vad som hänt i Jämtland i relationen till STF.

På de flesta fjällmarker har det varit länsstyrelsen som förvaltat jakt och fiske. I och med Girjasdomen så vann samebyn mot staten och efter det så har man i samebyn beslutat om att bara sälja fiskekort till de som är folkbokförda i Norrbotten. Har du rötter i länet men bor i söder, så förlorar du möjligheten att fiska och jaga i områden du kanske varit uppvuxen i - same eller inte.

Helt klart något bra, varför ska man komma hit och behandla kommunen som en koloni. Bo här och njut av fördelarna eller stå utanför.

Helt klart något bra, varför ska man komma hit och behandla kommunen som en koloni. Bo här och njut av fördelarna eller stå utanför.
Jakt och fiske är ingen mänsklig rättighet men det är exkluderande för de som inte bor i området. Skulle man göra samma sak med paddling i vissa skärgårdar eller sol&bad på vissa stränder skulle många få semestra hemma om man vill utöva sin hobby och spetsar till det lite.
Sen kan jag också förstå att det känns illa då utländska turister kommer och beter sig illa och inte delar lokala värderingar på hur man normalt bedriver en aktivitet i Sverige, må vara fiske, jakt, paddling, vandring eller annat.

/Patrik

Jakt och fiske är ingen mänsklig rättighet men det är exkluderande för de som inte bor i området. Skulle man göra samma sak med paddling i vissa skärgårdar eller sol&bad på vissa stränder skulle många få semestra hemma om man vill utöva sin hobby och spetsar till det lite.
Sen kan jag också förstå att det känns illa då utländska turister kommer och beter sig illa och inte delar lokala värderingar på hur man normalt bedriver en aktivitet i Sverige, må vara fiske, jakt, paddling, vandring eller annat.

/Patrik

Jag anser att det är helt rätt, hade jag fått bestämma hade ni blivit ännu mer exkluderade. Ni har absolut ingenting här att göra. Behandlar oss som en koloni och turistdestination. Stjäl malm, skog och vår mark men ger ingenting tillbaka.

Detta är inte Sverige. #StuletLand

Jag undrar om du inte kommer att ändra åsikt när man börjar byta ut att vara sälja billiga fiskekort till lokalbor mot färdiga dyra Jakt och Fiskepaket med boende till rika Norrmän och Tyskar.

Lätt att förstå att man som företagare på sikt vill börja göra pengar på den här biten.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg