Nja, då förstår du fel. Du behöver nog utveckla ditt resonemang för att det inte ska framstå som helt snurrigt. Vem exploaterar vem och varför? Utveckla gärna mina exempel på orter.
Jag citerar dig från inlägg #21: "Jag anser att det är helt rätt, hade jag fått bestämma hade ni blivit ännu mer exkluderade. Ni har absolut ingenting här att göra. Behandlar oss som en koloni och turistdestination. Stjäl malm, skog och vår mark men ger ingenting tillbaka."
Jag vet inte om du behöver en språkkurs, men i inlägget refererar du till två olika grupper (aka vi och dom). Utveckla gärna vilka som är "vi" och vilka som är "dom".
Området du bor är alltså stulet, men du är inget offer? Om det begås brott så finns det normalt brottsoffer.
Staten exploaterar Kiruna för att tjäna pengar.
Ja området är stulet av samerna och behandlas som en koloni idag. Kiruna är en av Sveriges fattigaste kommuner trots all den rikedom som finns i marken.
Ni = Stockholmare.
Vår = Alla som bor här.
Ja området är som sagt stulet, men nej jag äger ingen mark så jag är inget offer. Jag bevittar bara vad som sker utan någon egentlig egen insats kan man säga.
Finns många brottsoffer i Kiruna. Ta bara alla arbetare på LKAB som kommer dö i förtid på grund av olika sjukdomar. Alla som måste åka 40 mil för att få vård. Barn... Osv.