Staten backar – samebyar kan få kontroll över jakten utan huvudförhandling

Nja, då förstår du fel. Du behöver nog utveckla ditt resonemang för att det inte ska framstå som helt snurrigt. Vem exploaterar vem och varför? Utveckla gärna mina exempel på orter.

Jag citerar dig från inlägg #21: "Jag anser att det är helt rätt, hade jag fått bestämma hade ni blivit ännu mer exkluderade. Ni har absolut ingenting här att göra. Behandlar oss som en koloni och turistdestination. Stjäl malm, skog och vår mark men ger ingenting tillbaka."
Jag vet inte om du behöver en språkkurs, men i inlägget refererar du till två olika grupper (aka vi och dom). Utveckla gärna vilka som är "vi" och vilka som är "dom".

Området du bor är alltså stulet, men du är inget offer? Om det begås brott så finns det normalt brottsoffer.

Staten exploaterar Kiruna för att tjäna pengar.

Ja området är stulet av samerna och behandlas som en koloni idag. Kiruna är en av Sveriges fattigaste kommuner trots all den rikedom som finns i marken.

Ni = Stockholmare.
Vår = Alla som bor här.

Ja området är som sagt stulet, men nej jag äger ingen mark så jag är inget offer. Jag bevittar bara vad som sker utan någon egentlig egen insats kan man säga.

Finns många brottsoffer i Kiruna. Ta bara alla arbetare på LKAB som kommer dö i förtid på grund av olika sjukdomar. Alla som måste åka 40 mil för att få vård. Barn... Osv.

Staten exploaterar Kiruna för att tjäna pengar.

Ja området är stulet av samerna och behandlas som en koloni idag. Kiruna är en av Sveriges fattigaste kommuner trots all den rikedom som finns i marken.

Ni = Stockholmare.
Vår = Alla som bor här.

Ja området är som sagt stulet, men nej jag äger ingen mark så jag är inget offer. Jag bevittar bara vad som sker utan någon egentlig egen insats kan man säga.

Finns många brottsoffer i Kiruna. Ta bara alla arbetare på LKAB som kommer dö i förtid på grund av olika sjukdomar. Alla som måste åka 40 mil för att få vård. Barn... Osv.
Jag tycker att du har dålig koll på siffrorna. Mycket känslopjunk, lite fakta. Jag punktar upp det:

1) Kiruna är Sveriges 21:a rikaste kommun. Det finns alltså 269 kommuner i Sverige som är fattigare.
2) Kiruna ligger på 10:nde plats för medianinkomster i Sverige. Det finns alltså 280 kommuner där inkomsterna är lägre.
3) Det kanske är ohälsosamt att arbeta i gruvan, men medellivslängden i tex Filipstad (och hundratalet andra kommuner) är betydligt kortare. Är Kirunabor offer och de andra får skylla sig själva, eller hur tänker du?
4) Sist jag var i Kiruna fanns ju ett sjukhus. Väntetiden på akutmottagningen var några minuter. Var får du 40 mil ifrån?

Hur du kommer fram till att just området runt Kiruna är mer stulet än på andra platser i Sverige är oklart. En stor del av Sverige (nästan hela) ägs ju av kyrkan, staten, kommuner, stora företag, grevar, baroner och friherrar. Varför är marken i Kiruna mer stulen än den i Filipstad eller Färila?

Jag tycker att du har dålig koll på siffrorna. Mycket känslopjunk, lite fakta. Jag punktar upp det:

1) Kiruna är Sveriges 21:a rikaste kommun. Det finns alltså 269 kommuner i Sverige som är fattigare.
2) Kiruna ligger på 10:nde plats för medianinkomster i Sverige. Det finns alltså 280 kommuner där inkomsterna är lägre.
3) Det kanske är ohälsosamt att arbeta i gruvan, men medellivslängden i tex Filipstad (och hundratalet andra kommuner) är betydligt kortare. Är Kirunabor offer och de andra får skylla sig själva, eller hur tänker du?
4) Sist jag var i Kiruna fanns ju ett sjukhus. Väntetiden på akutmottagningen var några minuter. Var får du 40 mil ifrån?

Hur du kommer fram till att just området runt Kiruna är mer stulet än på andra platser i Sverige är oklart. En stor del av Sverige (nästan hela) ägs ju av kyrkan, staten, kommuner, stora företag, grevar, baroner och friherrar. Varför är marken i Kiruna mer stulen än den i Filipstad eller Färila?

"Kiruna en av de mest skuldsatta kommunerna i landet"

Vad har Filipstad med detta att göra? Bara för att ni är en värdelös kommun, behöver väl inte vi också vara det. Vi har möjlighet att vara så mycket bättre ;)

Många blir hänvisade till Sunderbyn, därav 40 mil.

Jag har aldrig sagt att kiruna är mer stulet. Allt jag säger är att det är stulet.

Visst har Sveriges natur i norra delarna fått betala ett pris för gruvdrift, vattenkraft, kraftledningar, mm och på vissa platser överturim.

Men det är inte unikt för Norrland och det har inte sällan även gett tillbaka i form av arbetstillfällen som gjort det enklare att försörja sig på platser som annars riskerat bli avfolkningsbyggder.

Visst har Sveriges natur i norra delarna fått betala ett pris för gruvdrift, vattenkraft, kraftledningar, mm och på vissa platser överturim.

Men det är inte unikt för Norrland och det har inte sällan även gett tillbaka i form av arbetstillfällen som gjort det enklare att försörja sig på platser som annars riskerat bli avfolkningsbyggder.

Argumenterar du med dig själv?

Ja, du förstår ju ändå inte vad jag skriver enligt egen utsago. ;)

Så för att jag inte förstår ett inlägg så betyder det att allt du skriver är ryska? Nja kom igen... Ta av dig offerkoftan. Utveckla istället om du vill bli förstådd. Det andra inlägget är inte ens en argumentation då jag håller med om det.

Suck. En sak som kirunabor, filipstadsbor, göteborgare och stockholmare har gemensamt är att alla är övertygade om att just de blir lurade och utsugna av resten av landet.

Suck. En sak som kirunabor, filipstadsbor, göteborgare och stockholmare har gemensamt är att alla är övertygade om att just de blir lurade och utsugna av resten av landet.
Ja, det var det som var min poäng (utan att ha någon anknytning till någon av orterna). Man har ju hört påståendet att Norrland mjölkas på naturtillgångar, men det är alltid oklart om uttaget/vinsten/plundringen är så mycket större per kvadratkilometer än tex i Skåne eller Värmland. Man kan även se det över tid - om man räknar med vad Bergslagen har givit under många hundra år, så har Norrland mycket kvar att ge.
Men det är helt meningslösa ekvationer att utföra, lite som att jämföra vem som gör mest nytta på arbetsplatsen eller i hemmet.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg