Staten backar – samebyar kan få kontroll över jakten utan huvudförhandling

Jag undrar om du inte kommer att ändra åsikt när man börjar byta ut att vara sälja billiga fiskekort till lokalbor mot färdiga dyra Jakt och Fiskepaket med boende till rika Norrmän och Tyskar.

Lätt att förstå att man som företagare på sikt vill börja göra pengar på den här biten.

Den dagen ändrar jag åsikt, ja.

Att länsstyrelsen (=staten) tvingade STF att kraftigt dra ner på sin verksamhet/etablering i Jämtlandsfjällen i nån form av favorisering av företag som bedriver extensiv tamboskapsdrift i samma område. (Ser ni jag lyckades undvika det farliga s-ordet!!!)

Att länsstyrelsen (=staten) tvingade STF att kraftigt dra ner på sin verksamhet/etablering i Jämtlandsfjällen i nån form av favorisering av företag som bedriver extensiv tamboskapsdrift i samma område. (Ser ni jag lyckades undvika det farliga s-ordet!!!)

Ingen tvingade någon. STF tog beslutet helt på egen hand utan länsstyrelsen.

Tvingande och tvingade...

Naturligtvis kom STF helt själva på att lägga ner sin lönsamma verksamhet...

(Viss ironi kan finnas i detta inlägg. :cool: )

Handlar det om principer nu...eller företagande?

Vilka rättigheter har samebyarna?

Undrar för diskussionens skull.

En sameby har rätt att bedriva renskötsel inom ett visst område. Eller omvänt, för att få lov att bedriva renskötsel så måste man vara medlem i en sameby och vara same. Det regleras i rennäringslagen. Det är i princip den företagsform som får finnas för renskötsel i Sverige. Samebyar är inget som samer själva hittat på utan det är den svenska staten som införde det för att organisera renskötseln under slutet av 1800-talet.

Det är omkring 4500 samer i Sverige som är organiserade i samebyar. Det finns kanske 30-40000 samer i Sverige så de flesta är inte med i samebyar eller bedriver renskötsel. Därför tycker jag själv med samisk släkt att det blir rätt provocerande om man blandar ihop rättigheter för samebyar med samerna som grupp, de flesta går inte omkring i kolt eller bedriver renskötsel utan har vanliga jobb och lever vanliga liv men har också en varierande grad av samisk identitet som man bär med sig.

Ett problem som också kan (kommer!) att uppstå om staten tilldelar rättigheter är att det i andra områden är långt ifrån säkert att den sameby som verkar där har längst historia på platsen. Ett exempel är att samer från Kautokeinoområdet tvångsförflyttades till sydsamiska områden under 30-talet och har tagit över renskötselrätten från sydsamer. Googla Vapstens sameby. Där har alltså samebyn med renskötselrätt inte ens hundra år av historia på platsen. I stora delar av norra Sverige har det ju dessutom bott andra folk under väldigt lång tid.

Det handlar inte om principer. För människorna som bor på en plats så handlar det om möjlighet att bedriva näringsverksamhet och tillgång till traditionella marker. Det riskerar att splittra inte bara lokalbefolkning utan även samer eftersom de flesta inte är med i samebyar. Det är en sak när det handlar om renskötsel då det är en ganska begränsad verksamhet som bara samer får ägna sig åt, men jakt och fiske är intressen som hundratusentals människor ägnar sig åt.

Vem är vi? Vad vet vi?
Tänkte på allmänheten som är någorlunda insatt i saken. Du för väl sätta dig in i saken om du vill vill veta vad vi vet.

Är också möjligt att jag använda samma "vi" som du själv gjorde
"Det enda vi vet är det som hände och det var att STF helt på egen hand la ner verksamheten. Det är sanningen."

Men de båda vi:en vet alltså inte samma saker.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg