Sovtips vill jag ha

Hej alla glada naturnissar!

Normalt handlar ju detta forum om Hilleberg och TNF, MWH och så vidare men inte just nu...

Jag är en mäniska som sover på sidan och det är inte så praktiskt när man ligger i tält med hårt underlag.
Jag har redan en självuppblåsande liggunderlag så det är ju förhållandevis mjukt men jag vill ha tips om hur jag sover bäst på rygg. Låter kanske lite konstigt men jag har poblem med att sommna in när jag ligger på rygg. Så fram med tipsen nu !

/Stefan
 
Revolution

Gör revolution och sov på mage istället, är det inte väldigt kallt eller direkt stenunderlag så kan man sova helt utan liggunderlag. Det är bra för ryggen att slippa bära på liggunderlag!
 
Sova på mage

Jag sover alltid på mage hemma som ute och jag använder trots det ett thermarest. det fungerar jättebra och behovet av kudde minskar rejält.
 
Sovställning

Gör det lätt för dig, sov på sidan!
Men först måste du bestämma var, sen måste du gräva en höftgrop, en handsbredd djup och en och en halv hand lång, bredden avgör din madrass! Är det vått som nu måste du välja torrare lägerplats eller gräva bättre avrinningsdiken runt om..........jo du måste återställa efter dig så att det inte syns att du gästat naturen...
Eller köp en tjockare luftmadrass, lättare än liggunderlag typ Thermarest. Tex Wildos eller Stephenson's Warmlite.
 
Ge inte upp!

Jag behövde själv åtskilliga sovförsök innan jag hittade rätt i mitt sidosovande. För min del gällde det att få kudde och armar rätt så att huvudet inte kom för högt eller lågt! Numera sover jag som en stock när jag är ute! Fortsätt prova tills du hittar din sidoställning som funkar på en Therma-Rest eller vad det nu är vad du har! Min ställning funkar för min del både på hårda (berg) och mjuka underlag.

/Kent
 
Snarkningar

Det är väl inget fel med att ligga på sidan? Snarkar man dessutom inte mer ifall man ligger på rygg? Vi tältade en gång tio meter från ett annat tält där det låg en storsnarkare (som dessutom var extremt morgonpigg). Ganska svårt att somna, men det var sista natten på turen så det spelade mindre roll.

/Jonas U
 
ligg på mage

Håller helt och hållet med "Klager", ligg på mage!

Med undantag för snarkningar och högljudda tyska scouter (som jag drabbades av i Dalsland förra sommaren) finns det väl bara två hinder till god nattsömn.
1) hård mark
2) knölig mark

Ligger man på mage spelar det ju ingen roll hur hård marken är, man kan ju tillochmed sova direkt på klipphällar.
Är marken knölig blir det värre. Kan man få höfter och andra kroppsliga knöligheter att sammanfalla med marken kan man faktiskt sova ganska gått. Åtminstone tills man vänder sej i sömnen.
Själv tacklar jag knölig mark precis som hård, jag lägger mej på mage men jämnar ut hålen med kläder.

Sov gått

Bengt
 
Proppar

Öronproppar och en LÅNG HÅRD dagsmarch så somnar man fint var som helst:) En riktig kudde är också att föredra, själv använder jag Term-a-rests lilla Sport Seat med lite luft i inlagd i en T-tröja. Funkar nästan lika bra som Tempurkudden där hemma.

Tipset är ju också att "testligga" en bra stund innan du slår upp tältet och kryper in. Då märker du vart åt det "lutar" för din vidare nattsömn. Själv har jag svårt att bestämma mig för EN sovställning när det är dags. Så jag kräver att det skall vara bra oavsett om jag råkan somna på mage, rygg eller sidan.
 
Våga använda kudde...

Vilken ställning man än sover i blir det alltid skönare med en ordentlig kudde. Jag har alltid med mig en kudde när jag är "i fält". Visst kan man vika ihop fleecetröjan men det blir ändå inte samma sak. Jag använder en gammal vanlig syntetkudde. Den är kanske lite stor men det går alltid att trycka ner den i ryggsäcken. Och den väger knappt någonting. Det enda problemet är pikarna man kan få från sina kamrater. Fast dessa kommentarer brukar oftast komma på kvällen innan de vaknar med stela nackar...

Mitt mål är att jag ska sova på samma sätt ute som inne. Därför är jag också skeptisk till alla tajta sovsäckar som tvingar mig att ligga med armarna tätt efter kroppen. Onormal och definitivt omöjligt om man vill sova på mage. Arbetar med att sy en kil till min sovsäck som jag kan använda när det inte är super kallt ute eller när vikten är extremt avgörande.

God natt
/David
 
ge upp

Vid 30 års ålder och ca 10 säcknätter per år, blir du inte ryggsovare utan större anstägning.
Någon föreslog kudde. Det tror jag på.
Själv har jag använt en lättvikts-luftmadress under thermaresten, som fästs samman med karborreband.
Du kommer att sova som i vattensäng.
 
Sova

Givetvis är en så rymlig sovsäck så att du ej vaknar när du vänder dig en förutsättning för att kunna sova.
I det militära använde jag alltid vanlig kudde ända tills dess att man själv skulle bära trosspackningen också. Då hade jag en resesovkudde, en sån med halshål i, jag prövade den och den fungerade väl med förstärkning av tröjan. Sedan dess har jag aldrig vaknat med stel nacke, i fält! När sovutrustningen varit med. Den har ersatts av en lättare och modernare, lite större modell.
Om man behöver kläder på sig i sovsäcken varierar mycket, men då födotillgången är knapp och ansträngningen stor, fryser jag om natten och då jag vet detta sover jag i långa ombytet, med mössa och strumpor tre av fyra årstider.
Är jag ute och veckslutsvandrar med gott om mat räcker det med en en lätt t-tröja (syntet eller sidentrikå) och benkläder, mössa om det är v årstiden.
Men för att inte smutsa ner sovsäcken använder jag alltid sovsäckslakan, hemsytt i siden. Det svalkar när det är varmt på nätterna och håller ett gott extra luftlager när det knäpper till.
Sover jag under bar himmel eller endast under ett tak så drar jag oftast ett sovsäcksöverdrag över sovsäcken.
Min säck får inte bli våt för jag sover helst i en fylld med dun, för komforten och viktens skull.
Dunjackan ligger överst i ryggsäcken för att ta på sig på morgonen innan jag fryser, skorna står vid fotändan och torra varma strumpor har jag i sovsäcken.
Thermosen är fylld och frukostplatsen utsedd redan innan ljuset släcks!
Det gäller att sova gott!
[Ändrat av johankse 2001-09-20 kl 09:51]
 
Dunjackan = världens bästa dyna!

Johan,

varför hålla dunjackan i ryggsäcken under natten? Finns inget bättre än att låta huvudet sjunka ner i dunbolstret och susa iväg till fjäderholmarna :)
Dämpar ljuden utifrån, värmer skönt kring öronen och tro mej - mjukt och skönt.

hälsn My
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Staffan Andersson Hade jag inte... Bo och sova 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.