Sovtips vill jag ha

kolla oxå jordmagnetismen!!!!!!!!!!!

Hej,några tips att välja och vraka bland.
Använder du alla sover du som en stock-garanti!!!!

1 Kolla jordmagnetismen med slagrutor och placera tältet och dig rätt i förhållande till rutnätet.Har stor betydelse!!
2 välj så mjuk tältplats som möjligt gärna med en liten porlande bäck i närheten (om du inte har problem med vattenträngningar)
3 välj så mjukt liggunderlag som möjligt
4 bra sovsäck - rätt temperatur
5 använd örngott med dun-jackan-västen i- Terma rest har ett litet bra
6 placera fötterna lite högre
7 öronproppar
8 ta lite somna in te från Friggs eller naturliga somna in piller - ibland måste man oxå ta en magnecyl som tar bort muskelvärken om man kört hårt
9 ibland hjälper lite cognac
10 ha pissflaska till hands - stor psykologisk verkan
11 prova att meditera lite - mantra och det där ....
Sist men inte minst se till att du är tröttkörd och att din mage inte är tom.
Lycka till Peter

kuddmotstånd - huvudvikt

Hur mycket motstånd kudden skall göra varierar med brukaren, oftast...........
Tungt huvud kräver spänstigare kudde. Givetvis spelar våra byggmått in ävenså.
Många sk naturfolk har kuddar av trä eller hårt stoppade med ris-frön........
Min uppblåsbara är utmärkt för mitt huvud. Dessutom så väger den 1/10 av vad min dunkudde hemmavid gör.
Skulle jag lägga huvudet direkt på dunjackan upplever jag det som ingen kudde, i dunjackefodralet är den för hård, kanske en rymligare påse är lösningen. Jag skall pröva.....

Go tur! Och sov gott.

Johan K

PS en rejäl dagsmarsch, en god måltid , rätt sovläge, en smula gott i kvällskoppen brukar göra även sömen blir god, men som sagt pröva höftgropen....
D.S.

[Ändrat av johankse 2001-10-15 kl 13:01]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ha alltid en riktig dunkudde med, tar ingen plats knöcklad. En rejäl whishy att filosofera över innan nattandet och sedan sover man gött

för att sova på sidan behövs:

- Endast en riktig knölig plats
- Välfyllda sidofickor i m90brallorna
Sedan ligger man som gjutet i sovsäcken.

Ljung

Ljung lär ha rogivande effekt. Ta en näve ljungblommor i ca en kopp vatten låt koka ca fem minuter. Drick avkoket

Slog upp i bok och finner att det ska vara innehållet av alkaloider och glykosider som bidrar till effekterna.

Mvh
Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips