bilintresserade? modif / utrustning

Ska man använda bilen "internationellt" så finns det väl bara tre bilmodeller som är intressanta?!
G-wagen
Land Rover
Land Cruiser

Reservdelar finns i hela världen, de är alla slitstarka och robusta.
Det finns säkert fler val också, men skulle JAG åka ner till Afrika skulle jag välja någon av dessa tre.

/Peter


så, nu är jag också nöjd, när g-wagen får vara med. extra trevligt att den dessutom hamnade högst upp, på listan :)
 
Hittade denna G-wagen på blocket.


Är det någon som har någon aning om en VW minibuss syncro skulle funka i afrika.


/David

jag har också sett den där, den är lite rolig. tror dock att den både är lite för tung, och har tyngdpunkten lite fel, för att funka bra när det kör ihop sig. även om det är en G är den ju tyvärr också underställd tyngdlagen...


jag tror nog syncron kan funka bra. kanske lite små hjul/dålig markfrigång.

man ska inte heller underskatta pilotens betydelse och dennes förmåga att utnyttja materialet på rätt sätt. jag har sett folk köra gamla sura 245òr där andra kört fast landrovers.
 
Jag är också bilintresserad *rodnar*

Jag har inte gjort ett smack med min bil för den skall vara bra ute i skogen.
Den har himla dassig markfrigång och bara 2-hjuls-drift
Ljusen är de vanliga och jag kan inte rikta dom någonstanns annat än i bilens riktning.
Jag skulle aldrig släpa in mina leriga kängor i bilen för inredningen är helt i läder och velour.
Jag skall åka på "Fjällfest" i april och funderar på om jag måste parkera någon kilometer bort under kamouflageväv.

Det är en helt underbar kärra i formidabelt toppskick som går som ett skållat troll och man flinar sig lallande lycklig i den - BMW E39 M5 :eek:)

Jag är en dålig människa, å dessutom röker jag pipa...
 
Jag har inte gjort ett smack med min bil för den skall vara bra ute i skogen.
Den har himla dassig markfrigång och bara 2-hjuls-drift
Ljusen är de vanliga och jag kan inte rikta dom någonstanns annat än i bilens riktning.
Jag skulle aldrig släpa in mina leriga kängor i bilen för inredningen är helt i läder och velour.
Jag skall åka på "Fjällfest" i april och funderar på om jag måste parkera någon kilometer bort under kamouflageväv.

Det är en helt underbar kärra i formidabelt toppskick som går som ett skållat troll och man flinar sig lallande lycklig i den - BMW E39 M5 :eek:)

Jag är en dålig människa, å dessutom röker jag pipa...

Pipa!! röker man pipa tycker jag man kommer undan med det mesta!

ganska udda och kul assosiar hos en BMW ägare, tycker mest man brukar se dom uppdressade i kläder med polospelare, breitlingklockor, en och annan golfklubba och andra liknande jönserier.
 
Är det någon som har någon aning om en VW minibuss syncro skulle funka i afrika.

/David

Det finns en skittuff bild någonstans på en ökenrustad vw-buss (den fyrkantiga) som hoppar över en sanddyn i ökenmiljö. Har googlat en stund men hittar den tyvärr inte.

Jag har haft en 88:as folkabuss och saknar den. Jag och brorsan gled runt i europa i 6 veckor och hade kul.

//A
 
Hoppsan, självmålsvarning eller ;o)

ganska udda och kul assosiar hos en BMW ägare, tycker mest man brukar se dom uppdressade i kläder med polospelare, breitlingklockor, en och annan golfklubba och andra liknande jönserier.

Säger kanske mer om VAR du inhämtar dina referenser... har han månne Breitlingklocka, små nätta perforerade nappahandskar och lätt läspning själv *hahaha*

Skämt åsido är det en helt underbar bil - mycket effektiv och belönande persontransport.

En kille som betraktar golf som en diagnos och ser likheter mellan Breitlingklockor och öppen gylf.
 
Det blev en Land Cruiser BJ75, så nu börjar byggplanering. Ett taktält skall jag försöka få till, kanon om man kunde använda ett vanligt tält. Några tips idéer?

/David
 
Det finns en väldigt bra bok i ämnet som rekommenderas:
http://www.desertwinds.co.uk/
Vehicle-dependent Expedition Guide, Edn 2.2

Lasta inte før mycket på taket ær væl mitt tips. Heltæckande takstællning med 6mm slitskyddslywood skyddar æven mot solen. Kør minimalistiskt och investera i verkstadshandbook, verktyg och reservdelar. Byt alla slangar och eventuellt delar av elsystem som ser tråkigt ut.

Sjælv æger jag en Renault Kangoo express som ær førsedd med halverad mellanvægg. På mellanvæggen kan man sætta en skiva som førlænger framåt. I kombination med en bænk længst bak och lite ilæggsskivor sover man två personer i bilen. Giraffluckan øppnas vid matlagning på bænken. Minimalistiskt och funkis. På golvet har jag monterat plywood med flygskenor och golvmatta. Ingen fast inredning och 100% anpassningsbart. Takstællning med takkorg har anvænts før att øka det fria utrymmet i bilen.
 
Enkel lösning för två pers på frilufts/sportbilsbekymret:
En gammal Ford Galaxy/VW Sharan till vardags, sväljer en massa gods och/eller folk. Funkar utmärkt som vardagsbil. Urskön på långresor med sju separata stolar och bra benutrymme.
Ut på äventyr? Bort med alla baksäten, in med ett par tillskurna madrasser så blir det en dubbelsäng. Med ett par reglar och plywoodgolv går skidor och pjäxor in under. Ett köksbord längst bak i fotänden, går att laga mat sittande inne eller stående under bakluckan. Takräck med ett par kajaker alt takbox om det krävs. Konverteringen går på en kvart. En brandsläckare , ett par snökedjor och en presenning som markis så är du redo för det mesta.Mörkläggningsgardiner och myggnät för sommarbruk. Budgetlösning som lämnar mer pengar kvar till själva resandet.
 

Bilagor

  • norgeturnen 09 025.jpg
    norgeturnen 09 025.jpg
    65.9 KB · Visningar: 1,018
  • norgeturnen 09 047.jpg
    norgeturnen 09 047.jpg
    56.4 KB · Visningar: 970
  • sommarskidor -09 009.jpg
    sommarskidor -09 009.jpg
    43 KB · Visningar: 883
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.