Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn!

Jag köpte ett tält för några veckor sedan för att jag och en kollega tänkte ta en tur upp till Idrefjällen. innan sommaen är över helt. Men nu har vi tre gånger försökt slå upp tältet på gräsmattan och misslyckats totalt. Vi tycker att vi följer beskrivningen men det blir helt enkelt inte som på bilden.

Kan någon vänlig själ hjälpa till med en enkel steg för steg beskrivning av hur vi ska göra??? Annars ger jag snart upp och hyr en husvagn istället.

Tältet ifråga är ett sånt här:

http://www.hobbex.se/p/productmenu,168.232/pid,4103/t/product.html

Tack på förhand!

Gunilla
 
Men du, du har väl tre stänger som blir långa ihopsatta ?
Om du trär de två längre stängerna över sovdelen , och den kortare över ingången till tältet så bör det bli rätt, innertältet hänger du väl upp i yttertältet på något sätt,
med krokar eller band.
Sätt ialla fall ihop glasfiberstängerna o kolla om de är olika långa,
och vad jag fattar så ska väl de två långa stängerna gå i kors över taket
och en kortare runt ingången till tältet.
Hoppas det hjälper, annars hör av dig igen!
peter1959
 
Har ett liknande tält (Niak från Hilleberg) och jag gör så här när jag sätter upp det tältet.

1. Breder ut det platt på backen.
2. Sätter i en tältspik i vardera hörn på tältduken(om hällor finns. Detta även om det inte är dåligt väder, det känns det bättre så)
3. För in tältpinarna (om de ligger i en kanal. Ligger de fritt så finns det kanske någon form av hakar som ska fästas över/runt pinnarna)
4. Sätter fast pinnarna i ändfästena (har som "koppar" på mitt tält som man för det ändarna i)
5. Spänner ut "absiddelen" med några tältspikar till
6. Efterspänner staglinor efter behov

Någon hjälp?
 
Har ett liknande tält (Niak från Hilleberg) och jag gör så här när jag sätter upp det tältet.

1. Breder ut det platt på backen.
2. Sätter i en tältspik i vardera hörn på tältduken(om hällor finns. Detta även om det inte är dåligt väder, det känns det bättre så)
3. För in tältpinarna (om de ligger i en kanal. Ligger de fritt så finns det kanske någon form av hakar som ska fästas över/runt pinnarna)
4. Sätter fast pinnarna i ändfästena (har som "koppar" på mitt tält som man för det ändarna i)
5. Spänner ut "absiddelen" med några tältspikar till
6. Efterspänner staglinor efter behov

Någon hjälp?
Bra svar Karro !
Du vet tydligen sånt här, jag kolla på bilden bara o drog några slutsatser på det, jag har ett nästan likadant som på bilden, men inte packat upp det än....
 
Har ett liknande tält (Niak från Hilleberg) och jag gör så här när jag sätter upp det tältet.

1. Breder ut det platt på backen.
2. Sätter i en tältspik i vardera hörn på tältduken(om hällor finns. Detta även om det inte är dåligt väder, det känns det bättre så)
3. För in tältpinarna (om de ligger i en kanal. Ligger de fritt så finns det kanske någon form av hakar som ska fästas över/runt pinnarna)
4. Sätter fast pinnarna i ändfästena (har som "koppar" på mitt tält som man för det ändarna i)
5. Spänner ut "absiddelen" med några tältspikar till
6. Efterspänner staglinor efter behov

Någon hjälp?

Tack, det var precis ett sånt svar jag önskade mig. Ska genast skrivas ut och så får vi ge det ett par försök till. Tack!
 
Har ett liknande tält (Niak från Hilleberg) och jag gör så här när jag sätter upp det tältet.

1. Breder ut det platt på backen.
2. Sätter i en tältspik i vardera hörn på tältduken(om hällor finns. Detta även om det inte är dåligt väder, det känns det bättre så)
3. För in tältpinarna (om de ligger i en kanal. Ligger de fritt så finns det kanske någon form av hakar som ska fästas över/runt pinnarna)
4. Sätter fast pinnarna i ändfästena (har som "koppar" på mitt tält som man för det ändarna i)
5. Spänner ut "absiddelen" med några tältspikar till
6. Efterspänner staglinor efter behov

Någon hjälp?

Skam den som ger sig! Med dina utmärkta instruktioner har vi nu lyckats slå upp tältet på gräsmattan.

Dum fråga kanske, men när man ska montera ner det, är det då bara att göra samma sak men i omvänd ordning? Alltså att man börjar med punkt nummer 6 och sen baklänges till punkt nr 1? Eller är det något annat man ska tänka på?
 
Dum fråga kanske, men när man ska montera ner det, är det då bara att göra samma sak men i omvänd ordning? (...) Eller är det något annat man ska tänka på?

Om bågarna går i kanaler (vilket det ser ut som i alla fall den främre gör) så ska ni undvika att dra ut dem. Tryck ut dem, annars kan de åka isär inne i kanalen, och det är inget roligt.

Sen när ni ska packa ner tältet i ryggsäcken är det smart att ha bågarna lösa. Ställ dem bara rakt ner inuti ryggsäcken. Då blir resten av tältet lättare att trycka ner i påsen på det sätt man vill.

Personligen skulle jag också skippa pinnarna till "altantaket", för att slippa bära med mig onödigt.
 
Skam den som ger sig! Med dina utmärkta instruktioner har vi nu lyckats slå upp tältet på gräsmattan.

Dum fråga kanske, men när man ska montera ner det, är det då bara att göra samma sak men i omvänd ordning? Alltså att man börjar med punkt nummer 6 och sen baklänges till punkt nr 1? Eller är det något annat man ska tänka på?

Kul att det funkade! Skam den som ger sig :)

Det borde funka att göra tvärt om. Och som sagt inte dra ut pinnarna utan skjuta på istället.

Jag gör så när jag plockar ihop det att jag viker ihop tältduken ett par gånger (två-tre) på bredden så att det blir smalt och långt. Sedan lägger jag det ihopvikta pinnarna och tältspikarna i sin påse i ena ändan av tältduken. Efter det så rullar jag ihop allt. Då får jag en "korv" med viss stadga som jag uppskattar när jag stoppar ner tältet i ryggsäcken. Behöver jag sätta fast det utanpå ryggsäcken så ger det bra stadga att dra fast remmarna mot/med. Har inte haft sönder något än (8år), varken på tältet eller på något annat...

Så här ser mitt tält ut (uppslaget vid Helags i somras):
08062867tltetvidhelagslkg7.jpg
 
Jag skulle förstås ha läst här igen innan jag försökte montera ner tältet. Givetvis försökte jag dra ut pinnarna. Det gick till slut men var väldigt pilligt. Jag ska testa att skjuta på istället nästa gång (då det förhoppningsvis är "på riktigt").
 
Jag skulle förstås ha läst här igen innan jag försökte montera ner tältet. Givetvis försökte jag dra ut pinnarna. Det gick till slut men var väldigt pilligt. Jag ska testa att skjuta på istället nästa gång (då det förhoppningsvis är "på riktigt").

Se till att lära er tältet innan o utan innan ni sätter upp det "på riktigt". Antar att det menar i skarpt läge ute i skogen/på fjället då... Säg att det regnar o blåser... då vill man inte stå o fundera på hur det var man skulle göra...
 
Att hålla kvar duken

med pinnar först kan verka dumt på gräsmattan.
Men har man träffat dem som sett tältet blåsa bort vill man nog träna både 2 och fler gånger innan det är på riktigt...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Staffan Andersson Hade jag inte... Bo och sova 0
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.