Vilket tält bör jag köpa

Jag och min Sambo är båda scouter och är mycket ute i skog och mark under hela året. Vi har även en tur längs med kungsleden inplanerad och nu har jag börjat leta efter ett hållbart och bra tält.

Har tittat på Hillebergs Kaitum 3/3gt och Nallo 3gt.

Vilket av dessa skulle ni rekomendera mig att köpa eller har ni nått annat bra förslag.
Prismässigt vill jag hålla mig under 10 000 kr i övrigt spelar priset ingen roll.


Mvh Marcus
 
Köp ett bergans eller ett från North star så får ni pengar över till annat skoj också.
North star vet jag personligen inget om men deras tält verkar genomgående ha fått goda vitsord. Har själv ett Bergans Compact två och är fullt nöjd med det, tror att treorna har dräglig takhöjd också. Av de två tält du föreslagit skule jag ha valt kaitum därför att det har två absider.
Pär
 
Senast ändrad:
Om ni har budget på 10' så räcker det ju bra till valfritt Hilleberg. Jag har ett Nammatj 3 som jag haft i 6-7 år nu. Väldigt nöjd och i somras blev det ett Soulo för enmansäventyr.

Det man kan tänka på med de lättare/tunnare vävarna är att de troligen inte håller lika länge och även att de ger med sig märkbart när det är fuktigt väder eller regn. Det märks att tälten "säckar" ihop betydligt mer än Kerlon 1800 väven. Jag är rätt ordenltig med mitt tält och rengör och låter torka ordentligt när jag kommer hem. Jag blir inte förånad om jag kommer att ha det i 20 år så att betala lite mer nu gör mig inget.

Vilket ni än väljer så blir ni säkert nöjda. Jag saknar ibland GT-absid men oftast går det bra. Det väger ju mer desto större tält man tar med sig. Keron skulle vara högintressant som 2-3 manstält om jag skulle köpa nytt. Det lockar med vertikala innertältsväggar. Jag vill nog ha myggnät i absiden så där *tror* jag att Nallo år bort (de kanske har myggnät?).
 
Av de två tält du föreslagit skulle jag välja Kaitum därför att
-det har två absider
-lodräta innertältsgavlarna
-møjligt att rulla undan hela främre delen av absiderna för maximalt luftflöde och ett schysst skyddad ställe att sitta med utsikt.

Jag hade nog nöjt mig med 2:an om det är två personer som skal använda det, storleken räcker gott och väl till, men visst det är subjektivt.

Jag hade tvekløst valt färgen røtt før att det syns bra på håll.

Lär dig att slå upp tältet på bästa sätt, fuska aldrig med det.

Lycka till
 
Tälta är kul!

Hej

Jag har ett Kaitum 3GT och det är KALAS och ett riktigt 3-manna-tält pga. bredden på 185cm (på 160 får man inte plats 3st... inte så man får någon sömn i alla fall).
Jag har åxå ett Northstar WBT3 och det är åxå kalas för det är lätt(are) och har en riktigt vettig fotände med höjd (om man är lång som jag och moddat den en smula), till skillnad från Nallo men framförallt Bergans...
GT-absiden är en helt underbar lösning!!!
Regnblöta vandrare kommer in under tak och kan packa ur utan att kladda ner innertältet... för all del även packa i och bryta läger i skydd av regn!

¤ GT-absid är ett måste :eek:)
¤ WBT3... är startpunkten.
Om inte pengar är en issue - köp WBT3 i alla fall och elda upp några tuysenlappar på valborg.
¤ ...och det med stormmattor om vintertältning blir vanligt.
¤ Kaitum 3GT om ni är långa eller vill ha storleken (utrymme för fler?)
¤ WBT4 som familjevariant (som man kan ligga i på andra ledden... och vara ännu fler i, i varierande storlek)

Mitt tips är WBT3 till er två och sedan komplettera med ett mindre (WBT2) vid eventuell tillökning.

Tältnörden
 
Bara for the record så kan man rulla undan absiden på Nallo GT också. Provade det på en medvandrares tält i somras. Ser inte dumt ut. Dock så är jag mer skeptisk till ventilationen i Nallo, utan att ha provat själv. I bakkant tar man bara in luft i nederkant, om man rullar upp duken lite. Borde funka bättre med Nammatj eller Kerons strutar i bägge ändar.

Vid 2:20 ser man hur absiden ser ut när den har rullats upp:
http://vimeo.com/27899605

Av de två tält du föreslagit skulle jag välja Kaitum därför att
-det har två absider
-lodräta innertältsgavlarna
-møjligt att rulla undan hela främre delen av absiderna för maximalt luftflöde och ett schysst skyddad ställe att sitta med utsikt.
 
På 100lryggsäckstiden skaffade vi ett 3p fjälltält till 2. När ego blivit lite klokare köpte vi ett lätt 2p och blev på så sätt av med 2 kg av tältvikten. Vi har fortfarande rejält 3p tält med dubbla absider till bil och båtturer men bär gör vi bara vikt-utrymmes-optimala pryttlar. Att orka lyfta blicken ger en helt annan dimension till vandringen.
Med Er budget har ni oxså råd till minst två tält. Annars res och avsluta lite lyxigare.
god tur
 
Vi valde ett grönt av exakt samma anledning :)

OT. Jo, det här med färg är ju som sagt en smaksak....

Jag har två gröna HB-tält och ett rött. Har ofta varit i situationer när man har läger någonstans och sen klättrat/vandrat många höjdmeter, står med fin utsikt och försöker finna tältplatsen med blicken. Det är 50 ggr lättare med de röda tältet...
En annan gång vid vintercamping med ett grönt Keron, och tältuppsättningen nedanför trädgränsen fick vi för oss att göra en kvällstur i mörkret. Vi hade slagit upp det bland träden och vi hittade tillbaka men det hade varit lite lättare att finna om det var rött...
Hålla låg profil klarar man ändå tycker jag...
 
Färgen funderar jag egentligen inte särskillt över, både jag och sambon är överens om att ha ett rött tält om det blir ett hilleberg.

Anledningen till att 3personers tält är mest intressant är för att när vi är iväg på hajker och läger med scouterna är det ofta bra att ha plats för andra scouter också ifall nån inte har egen plats. Samt att det är skönt med gott om utrymme att röra sig på. Tycker inte om att sova trångt.

Men det börjar luta mer och mer mot ett hilleberg kaitum 3gt.
Tittat lite på Northstars tält och Bergans men inte hittat nått sådär som jag verkligen fastnat för. Pratade lite med bergans och tittade på deras tält på vildmarksmässan.
Men hilleberg är mer intressant både kvalitetsmässigt och platsmässigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.