Sos via Inreach

Hej alla här på forumet.
Jag har sen ett antal år tillbaka alltid med mig en Garmin Inreach mini på mina fjäll och kajakturer. Har det sista året även tagit med den på fisketurerna hemmavid :).
Jag använder den ofta för att skicka meddelanden till hemmet om det inte finns mobiltäcknng. I somras var det praktiskt med väderrapport för vi han traska ut ur fjället innan Hans gjorde livet surt på där :) .
MEN är det någon som har behövt använda sos knappen? Eller känner någon som använt den. Blev väldigt fundersam efter att ha sett på tuben hur det fungerar i USA.
Fick ni hjälp fort? Behövde ni betala något för hjälpen?
Erik
 
Jag har ingen erfarenhet av att kalla på hjälp med Garmin Inreach Mini ( eller någon annan PLB ), men jag är nyfiken på vad du såg på YouTube. Vill du berätta?
 
Hej.
Om du orkar titta på hela så är det på "Homemade wanderlust" kanal på tuben.
Kortfattat, Hon får hjälp relativt fort men får en räkning på 60000 dollar 😱. Turligtvis hade hon en försäkring som hade glömt bort.
Jag har också läst en berättelse här på utsidan om en som nekades hjälp med räddningshelikopter för att han inte var i livsfara 🤔. "Bara" oförmögen att gå vidare pga ryggskott.
Så frågan är hur är det nu?
 
Det är ju inte Garmin som har hjälppersonalen - de förmedlar väl larmen till närmaste myndghet eller räddningsorganisation. Skulle gissa att respektive geografis regler gäller. Vid livsfara i Sverige får du ingen räkning för akut (fara för liv) fjällräddning (SOS alarm) eller sjöräddning (MRCC) eller räddning "i skogen/stan" (SOS alarm).
Garmin förmedlar väl bara larmet och debiterar bara för uppkopplingen på samma sätt som att om du larmar via mobilen så är varken telefontillverkare eller mobiloperatör med i en eventuell betalning för själva räddningen. De bara förmedlar larmet. Lite orättvis jämförelse kanske då faktiskt garmin har någon form av larmmottagning/förmedling, likt SOS alarm fast världsomspännande.
I flera andra trådar har betalning för larm som inte bedöms som allvarliga nog diskuterats men jag tror inte att det är skillnad på om du larmar via inreach eller via telefon.
Har inreach någon förmåga att skicka meddelande med larmet eller är det bara en "larm-knapp".
Det kan ju vara skillnad på brutit benet på sommarfjäll (rejält ont och kommer inte vidare, väntar i sovsäck) och artärblödning (akut livsfara).

/Patrik
 
Det är ju inte Garmin som har hjälppersonalen - de förmedlar väl larmen till närmaste myndghet eller räddningsorganisation. Skulle gissa att respektive geografis regler gäller. Vid livsfara i Sverige får du ingen räkning för akut (fara för liv) fjällräddning (SOS alarm) eller sjöräddning (MRCC) eller räddning "i skogen/stan" (SOS alarm).
Garmin förmedlar väl bara larmet och debiterar bara för uppkopplingen på samma sätt som att om du larmar via mobilen så är varken telefontillverkare eller mobiloperatör med i en eventuell betalning för själva räddningen. De bara förmedlar larmet. Lite orättvis jämförelse kanske då faktiskt garmin har någon form av larmmottagning/förmedling, likt SOS alarm fast världsomspännande.
I flera andra trådar har betalning för larm som inte bedöms som allvarliga nog diskuterats men jag tror inte att det är skillnad på om du larmar via inreach eller via telefon.
Har inreach någon förmåga att skicka meddelande med larmet eller är det bara en "larm-knapp".
Det kan ju vara skillnad på brutit benet på sommarfjäll (rejält ont och kommer inte vidare, väntar i sovsäck) och artärblödning (akut livsfara).

/Patrik
Har inte behövt kalla på hjälp med inReachen, men man trycker på SOS-knappen och sedan kommunicerar man med SOS genom textmeddelanden. Tror man svarar på Ja/NEJ-frågor och ger enkla svar på frågor som kommer.
Ska kolla manualen i vinter...det verkade logiskt och enkelt då jag kollade detta tidigare.
 
Det är ju inte Garmin som har hjälppersonalen - de förmedlar väl larmen till närmaste myndghet eller räddningsorganisation. Skulle gissa att respektive geografis regler gäller. Vid livsfara i Sverige får du ingen räkning för akut (fara för liv) fjällräddning (SOS alarm) eller sjöräddning (MRCC) eller räddning "i skogen/stan" (SOS alarm).
Garmin förmedlar väl bara larmet och debiterar bara för uppkopplingen på samma sätt som att om du larmar via mobilen så är varken telefontillverkare eller mobiloperatör med i en eventuell betalning för själva räddningen. De bara förmedlar larmet. Lite orättvis jämförelse kanske då faktiskt garmin har någon form av larmmottagning/förmedling, likt SOS alarm fast världsomspännande.
I flera andra trådar har betalning för larm som inte bedöms som allvarliga nog diskuterats men jag tror inte att det är skillnad på om du larmar via inreach eller via telefon.
Har inreach någon förmåga att skicka meddelande med larmet eller är det bara en "larm-knapp".
Det kan ju vara skillnad på brutit benet på sommarfjäll (rejält ont och kommer inte vidare, väntar i sovsäck) och artärblödning (akut livsfara).

/Patrik
Ursäkta om jag uttryck mig slarvigt. Givetvis utför inte Garmin några räddningoperationer. Det utförs ju av lokala räddningstjänst där den som larmat befinner dig.
Nu var ju inte det som jag frågade om.
Garmin skall ju ha tag i rätt räddningstjänst.
Hur bedöms larmen i Sverige? Kostar det nått?
Därför hoppas jag någon som larmat via inrech hör av sig och berättar om sin upplevelse.
/Erik
 
Hej, jag använde SOS en gång förra sommaren då en i sällskapet blev akut sjuk och behövde till sjukhus. Mer om det vill jag inte berätta av respekt till berörd person. Men jag kan berätta lite om hur jag gjorde tekniskt.

Jag tryckte på SOS knappen. Samtidigt smsade jag en anhörig och bad denne ringa 112 och rekrytera ambulanshelikopter.

Det som sedan hände var att det dröjde rätt länge innan jag fick sm-kontakt via SOS funktionen. Kanske jag kan gå tillbaks och se hur länge, men gissningsvis 10-20min. Och när den kontakten etablerades var det redan helikopter i luften. I situationen kändes all tid som rätt lång tid. Min anhöriga fick kontakt snabbt via 112 och det dröjde inte länge innan helikoptern va på väg från Gällivare. Sen skedde kommunikationen med sms via anhörig som hade öppen linje till 112 hela tiden tills helikoptern va på plats. De förhörde sig om tillstånd, åtgärder, svarade på frågor och etc.

Behöver jag använda den igen kommer jag alltså göra på samma sätt. Koppla upp telefonen så det går snabbt att skriva samt rekrytera anhörig parallellt med SOS knappen.

För övrigt var det en absurd syn när ambulanshelikopter landade vid tjågnårisjåjåkken i fint väder med anestesiläkare och allt. Samtidigt som en 6åring och en 8åring satt och lekte och byggde cola byggen på ett snöfält.
Allt slutade gott iallafall och jag tyckte de var kort tid mellan att vi larmade tills att helikopter va på väg. Bra hjälp. Glad att jag hade nödsändaren - annars hade det inte varit så kul situation.
 
Kollade loggarna i earthmate nu för att få klarhet. Jag är inte 100 på tidsangivelser, det är bättre att titta på händelserapporter hos polisen i så fall. Dessutom är det ju lagg i inreach

Men som jag tolkar loggarna så tog det strax över 10min från SOS till att garmin bekräftade att någon mottagit infon. Sen var det inte mycket mer från dem- men det beror nog på att vi redan hade etablerat kontakt via anhörig antar jag. När jag 6 dagar senare hade mottagning på telefonen hade jag meddelande på telefonsvararen att sjöräddningen fått anrop och jag skulle ringa upp.

Som jag tolkar loggarna med anhörig så tog det cirka 30min från mitt första meddelande tills jag fick bekräftat att ambulanshelikopter var på väg. Och lite mindre än 1.5h för dem att flyga från Gällivare till övre rapadalen. Rätt snabbt jobbat av sjukvården att rekrytera personal är min reflektion som själv jobbar i sjukvård.

En annan aspekt på detta. Jag har nåt år vandrat med en nödsändare utan smsfunktion. Det är rätt bra att kunna ha 2vägskommunikation för att ha möjlighet att rekrytera rätt resurser på en gång. Tror inte det hade varit så skoj för någon om en fjällräddningsenhet dykt upp i vårt fall när det var sjukvård vi ville ha tag i.
 
Stort tack för din berättelse. Tekniken fungerade någorlunda för dig alltså.
I Norge gick man ut på nyheterna för nått år sen, att man Inte skulle lita blint på att nödsändaren alltid fungerar. Man påstod att i vissa områden var det svårt att få kontakt även med satellit sändare.
Jag har bara märkt att det ibland tar väldigt lång tid innan exempelvis ett sms går iväg.
Får se om nån som bara använt sos knappen vill berätta
Erik.
 
Stort tack för din berättelse. Tekniken fungerade någorlunda för dig alltså.
I Norge gick man ut på nyheterna för nått år sen, att man Inte skulle lita blint på att nödsändaren alltid fungerar. Man påstod att i vissa områden var det svårt att få kontakt även med satellit sändare.
Jag har bara märkt att det ibland tar väldigt lång tid innan exempelvis ett sms går iväg.
Får se om nån som bara använt sos knappen vill berätta
Erik.
Det stämmer, det finns sändare som bara jobbar mot geostationära satteliter (ex SPOT) och på nordliga breddgrader står dessa mycket lågt över horizonten och kan dessutom lätt skymmas av terrängen speciellt i bergiga trakter. Många sändare har även låg effekt, ex SPOT sänder med 0,5W medan en PLB har 5W.
Själv använder jag en PLB då jag inte fullt förlitar mig på att ett privat företag i USA skall ha rätten av avgöra om jag är i nöd eller inte. Jag har som sagt aldrig behövt använda den och hoppas jag inte heller kommer att behöva använda den.
 
Hittade denna info från MSB avseende nödsändare:
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.