Initialt tänkte jag också som Lars. Själv tvagar jag mig gärna när jag är ute, men med tanke på tvålåtgången (i år ca 4g på två personer och en vecka) så kan inte miljöförstöringen vara något jätteproblem. Inte heller kan den smuts jag lämnar i vattnet vara någon större fara, om du jämför bakteriehalten i min hudsmuts med bakteriehalten i jorden som jokken/bäcken/älven passerar. Skulle man tänka så så vore det ju omöjligt att t ex spotta utomhus...johankse; sa:Uppenbart har du inte förstått att hans tvagnigsstrand såg ut som Räddningstjänstens skumövningsplats före sanering....Hur bäcken såg ut nerströms vet jag inte jag hade ju köktjänsten....Men jag kan föreställa mig...larsl; sa:Att man går och lustbadar istället för att hjälpa till med mat och disk är ju såklart svineri, men jag har svårt att förstå varför det är ett problem att diska/skölja/bada i en bäck. Så länge man inte använder tvättmedel eller diskmedel och det inte står någon och dricker 10 meter nedströms kan det väl inte vara någon fara?
Johan K: Hur gjorde han för att få tvålen att löddra så mycket? Själv tycker jag det är nog så svårt att ö h t få det att se ut som att jag tvättar mig, när jag är ute?
De som grovdiskar i bäckarna och lämnar sina gamla spagettirester liggande på bottnen har jag däremot inte mycket tillövers för. Ffa de som gör det strax uppströms ett vad eller en tältplats. Inte för att jag tror att det är särskilt farligt, men det känns ändå skabbigt.
Att inte hjälpa till med disken är ju inte direkt kamratligt... Men, vad var det som de där vandrarna blev så upprörda för? En naken karl som tvättar sig i fjällen är väl mer ett naturligt inslag i mijön än något stötande? En i vårt vandringsgäng blev t o m ertappad när han satt och sket bakom en sten. Han hade inte sett den diskreta stigen 20 m bort, och hade otur att få träffa dagens enda människor just då. Inte mycket att göra när man har byxorna nere, men inte blev de arga!