Snuskhummrar och vattenförstörare

johankse; sa:
larsl; sa:
Att man går och lustbadar istället för att hjälpa till med mat och disk är ju såklart svineri, men jag har svårt att förstå varför det är ett problem att diska/skölja/bada i en bäck. Så länge man inte använder tvättmedel eller diskmedel och det inte står någon och dricker 10 meter nedströms kan det väl inte vara någon fara?
Uppenbart har du inte förstått att hans tvagnigsstrand såg ut som Räddningstjänstens skumövningsplats före sanering....Hur bäcken såg ut nerströms vet jag inte jag hade ju köktjänsten....Men jag kan föreställa mig...
Initialt tänkte jag också som Lars. Själv tvagar jag mig gärna när jag är ute, men med tanke på tvålåtgången (i år ca 4g på två personer och en vecka) så kan inte miljöförstöringen vara något jätteproblem. Inte heller kan den smuts jag lämnar i vattnet vara någon större fara, om du jämför bakteriehalten i min hudsmuts med bakteriehalten i jorden som jokken/bäcken/älven passerar. Skulle man tänka så så vore det ju omöjligt att t ex spotta utomhus...

Johan K: Hur gjorde han för att få tvålen att löddra så mycket? Själv tycker jag det är nog så svårt att ö h t få det att se ut som att jag tvättar mig, när jag är ute?

De som grovdiskar i bäckarna och lämnar sina gamla spagettirester liggande på bottnen har jag däremot inte mycket tillövers för. Ffa de som gör det strax uppströms ett vad eller en tältplats. Inte för att jag tror att det är särskilt farligt, men det känns ändå skabbigt.

Att inte hjälpa till med disken är ju inte direkt kamratligt... Men, vad var det som de där vandrarna blev så upprörda för? En naken karl som tvättar sig i fjällen är väl mer ett naturligt inslag i mijön än något stötande? En i vårt vandringsgäng blev t o m ertappad när han satt och sket bakom en sten. Han hade inte sett den diskreta stigen 20 m bort, och hade otur att få träffa dagens enda människor just då. Inte mycket att göra när man har byxorna nere, men inte blev de arga!

larsl; sa:
Att man går och lustbadar istället för att hjälpa till med mat och disk är ju såklart svineri, men jag har svårt att förstå varför det är ett problem att diska/skölja/bada i en bäck. Så länge man inte använder tvättmedel eller diskmedel och det inte står någon och dricker 10 meter nedströms kan det väl inte vara någon fara?

Vad är det för skillnad på 10 meter eller 100 meter nedströms? Det är ju samma vatten.

Bäckens storlek spelar väl iofs lite roll, en liten rännil som är enda vattendraget inom en kilometer är ju "heligare" än en stor älv.

Sen är det kanske ingen fara för någons hälsa (i de flesta fall) att diska direkt i vattnet, men jag tycker det är en bra vana att aldrig stoppa i skit i vattnet (eftersom det inte behövs).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kan förstå problemet som uppstår med sällskap om håller på med överdriven tvättning och diskning.

För mig är det inget problem. Jag använder aldrig diskmedel och när jag skrapar ur grötgrytan häller jag ut det vid bäcken.

De få gånger jag tvättar mig för jag det direkt i bäcken. Indisk tvål och vatten. Naturligtvis kollar jag att ingen befinner sig 2 m nedströms.

Men att bära med mig tvättfat för att undvika skit i vattnet, så långt går jag inte.

Det absolut största problemet i den här berättelsen är att 2 totalt olika är ute tillsammans. Det skapar ofta mer eller mindre problem.
Om en inte hjälper till med matlagning, tältresning mm och istället ligger och plaskar i vattnet med tvål så det fyller halva dalen. Tro F.. att man blir förbannad.

Rungá; sa:
Nasrundins elever säger:
- Nasurdin, Nasrudin, vår store mästare. Varför svarar du på varje fråga vi har med en motfråga?
- Gör jag? svarar Nasrudin.

Jag hoppas att någon ger mig en liknande passning när det är dags för MITT 600:e inlägg. Tack för filosofilektionen;)

HåkanF

MAJJEN; sa:
Indisk tvål?? Varför inte norsk?

HåkanF
Jag anar fördold humor. Vad är norsk tvål?

Och sedan, KLAGER: Intressant artikel. Men, tror du utsläppen av Giardia från att en infekterad person tvättar bakdelen, är större än när varenda fjällvandrare skitit bakom stenarna och det kommer ett ösregn? Hur stor förekomst av inälvsparasiter har norska fjällrenar? Och hur väl överlever (och ffa: förökar sig) Giardia i 8-12-gradigt fjällbäckvatten?

Han var av den ivriga sorten som inte kan gör något på en plats, färdigt.. dvs han flyttade sig mellan egentvätt, rakning och klädtvätt...Huruvida han hade inälvsparasiter vet jag inte, men jag håller det inte för osannorlikt... myror i benen bara ett av symptomen...givetvis brukande han parfymerad tvål, shampo och raktvål samt tvättmedel...rakvatten efter..
Jag är själv en tvättlappstyp, (jokkar är så himla kalla samt innehåller uppströms fisk mm, renskit, lämmellik och ren dito....ibland...) med balja och gryta, brukar små hotelltvålar/diskmedel, något gram i veckan och tvättar mig rejält när jag återvänder till varmdusch och rena kläder samt bord med duk på... tvål/diskmedel duger till allt som kropp, hår och rakning, tvätt etc...
Jo vi var för olika för att det skulle kunna gå väl i längden, han förväntade sig och bjöd inte tillbaka...en snål typ med egen tid och gemensam lägerverksamhet.
Privatliv i fjällen/skogen: Det gäller att veta var man går och gör sitt privata, kringrek är att rekommendera först, men några bara sätter sig och lägger ruskigt papper över, intill ja tillochmed på stigen... Själv har jag oftast stålpinne eller trädgårdspade med mig, eldar papper och lägger lock på gropen, så nästa i varje fall inte behöver gå i det...
Om driksvatten, den som tror att fjälljokksvatten är så rent som vissa påstår kan ju roa sig med ett vattenprov...Jag avser även framledes ta mitt driksvatten på mitt sätt...dvs filtrerat eller ur källa.

Go tur

johankse; sa:
Om driksvatten, den som tror att fjälljokksvatten är så rent som vissa påstår kan ju roa sig med ett vattenprov...Jag avser även framledes ta mitt driksvatten på mitt sätt...dvs filtrerat eller ur källa.
Jag vill inte ha något vattenprov, risken är bara att jag slutar dricka vattnet :)

Men, så länge jag inte blir sjuk av det så antar jag att det passar min mage. En del av vattnet jag druckit i sommar har smakat så illa att det varit gränsfall, men vad gör man inte när man är törstig?
EDIT: Knas med länkarna jag till bilder som jag försökte lägga in
[Ändrat av Strykarräven 2006-09-11 kl 09:47]

johankse; sa:

Det låter som om du gjort ett vattenprov på en fjälljokk? Berätta isåfall resultatet!

Uppenbarligen måste fjälljokksvattenvattnet vara så attsäga tillräckligt rent eftersom folk sällan blir sjuka.

Om man dricker grumligt vatten typ Vistasälven eller Tarfalajokken, blir njurarna cementklumpar då?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips