Snuskhummrar och vattenförstörare

En gång gick jag i fjällen med en tvättomanman. Han tvättade sig på morgonen, invid bäcken, med tvål och raklödder, rätt ner i bäcken, sen sköljde han sina nattkläder i bäcken och därefter hade han kontaminerat 6m² av stranden och bäcken kom han åter till lägerplatsen och talade om hur härligt det var att hålla sig ren. Medan jag rivit lägret och packat det. Framåt lunch antydde han att jag luktade svett, vilket säker ägde sin riktighet. När vi slagit läger för kvällen, gick han till jokken och tvagade sig. Sen tog vi oss en sundowner och så dags för middag, då solen vänligt nog stannade uppe länge, tog vi oss en sudowner till. Sen gick jag och tvagade mig samt skötte om disken, vaskade strumpor och skjorta i balja en 20 m från jokken, då gick han ner till jokken för en sista tvagning, med tvål och shampo samt ny klädtvätt och sköljning. Ny kontaminering plus ett par kommentarer om varför jag släpade vatten så långt när det rann fritt.
Tredje dagen regnade det jag ställde ut baljan och kastrullerna, han gick ner till bäcken. Hans kvällstvätt hade inte torkat och han var avmätt. Vi stretade på under dagen och framåt kvällen hittade vi en vacker högt belägen lägerplats med insyn mot en vandringsled, vädret klarnade upp och han gick till bäcken medförande nessesär, handduk och tvätt. Jag instalerade mig och tittade på terrängen. Efter ett tag hörde jag höjda röster och två kvinnor och en främmande man står och är högljudda vid min tvättomanman. Han vacklade, sjönk ihop och de avlägsnade sig myndigt. Utan nessesär, handduk och tvätt gick han upp mot lägerplatsen och bad att få låna baljan och en kastrull.
Nästa dag avbröt han färden och återgick till civilisationen. Jag har inte hört av honom på över 20 år och jag kan inte säga att jag saknar honom, utom möjligen ibland till en sundowner samt att hans pipa, doftande Hamiltons blandning, höll knotten på gott avstånd.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-09-08 kl 20:01]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är väldigt konstigt men ändå fullt förståeligt att oerfarna använder vattenflödena som slask, badkar och sophink. (Det gjorde nog jag också, innan mamma förklarade.)

Så fort jag tältar där andra människor finns inom synhåll blir jag paranoid.

Att folk(trots vattentemp) tar ett dopp även uppe i nån fjällsjö får man nog leva med.

För egen del diskar jag i anslutning till jokken, men ser till att tömma kastrullen en bit upp på land. Ibland värmer jag på vatten vid tältet och grovdiskar innan jag går ner till ett vattendrag. Diskmedel använder jag sparsamt om ens alls.

Obehagligaste jag varit med om när det gäller dricksvatten i fjällen, är när jag var på väg uppströmms en jokk.
Varmt var det och jag stannade av och drack ordentligt.
När jag sen fortsatte, och hade väl hunnit en sådär 75 meter, så hittade jag en död ren som låg mitt i strömfåran...

Att man går och lustbadar istället för att hjälpa till med mat och disk är ju såklart svineri, men jag har svårt att förstå varför det är ett problem att diska/skölja/bada i en bäck. Så länge man inte använder tvättmedel eller diskmedel och det inte står någon och dricker 10 meter nedströms kan det väl inte vara någon fara?

larsl; sa:
Att man går och lustbadar istället för att hjälpa till med mat och disk är ju såklart svineri, men jag har svårt att förstå varför det är ett problem att diska/skölja/bada i en bäck. Så länge man inte använder tvättmedel eller diskmedel och det inte står någon och dricker 10 meter nedströms kan det väl inte vara någon fara?
Uppenbart har du inte förstått att hans tvagnigsstrand såg ut som Räddningstjänstens skumövningsplats före sanering....Hur bäcken såg ut nerströms vet jag inte jag hade ju köktjänsten....Men jag kan föreställa mig...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips