Slut på gas eller annat fel?

2012 lär vara för tunga för normala anv och mindre 0.3l har jag funderat på men även här får man många lågtrycks flaskor bara på behållar vikt.
om det är dubbla trycket blir det motsv 0.6 l och då 600 gr gas dvs ca en st 450+ 230 kanister och gas som fungerar till ca - 40 ?
Är även säkrare då att anv gasol på vintern då det blir lägre tryck och skillnaden mindre i tryckskillnad än på sommaren.
Är det först vid 2012 flaska som det blir lönsamt och varför ej ha vanliga brännaren till 2012 och skippa trangia vindskydden och endast ha kastruller om man har en stor Absid i ett vintertält,
Jag vägde 2012 med brännare kommer ej i håg vikten men ca lika med 5l bränsle och trangia duosal som jag har till Kap-Artic
Skulle ju vara trevligt att slippa lukten av fotogen och spillrisken och förvärmning med T-sprit och betydligt mer service på MF brännare inkl Optimus 207.
Vad är - gr gränsen med bra effekt på primus bruna flasor tex utan att laborera med att värma lite vatten och sedan ha burken i detta jumna vatten som jag sett på web sidor(har bara anv vatten för att kolla gasnivå på sommaren)
 
Ditt tänk med dubbel tryck ger dubbel mängd gas är felaktig för just propan (men ok om det hade varit metan) - propan är till största delen som vätska i flytande form i flaskan precis som bensin och butan och trycket beroende på temperatur på vätska - gas över dess yta i flaskan och det finns tabeller för det.

En P2000 (känd som valla-gasflaskan till valla-brännaren) väger 0.82 gram tom - kan variera lite beroende på batch och tillverkare på flaskan - men TARA-vikten (tomvikten) skall alltid vara stämplad någonstans då man baserar gasfyllningen på detta. Fyllningen på en P2000 är 340 gram propan vilket i vätskevolym nästan motsvarar vätskemängden i en 450 gramsflaska campingasol. Propan i sin flytande form har lite lägre densitet än butan.

Så, en full P2000-flaska kan väga kring 1.160 kg brutto och grovt sägas väga dubbelt så mycket som en 450 grams campingasolflaska - men ger gas vid 0.5 Bar vid ca -33 grader C flasktemperatur, och 0.5 Bar är en rätt lagom tryck för lagom pådrag för en GB74-brännare. Vid 0.25 Bar övertryck och ger ganska klen men inte oanvädbar fart på GB74-brännaren så är flasktemperaturen runt -37 grader C.

Man skall tänka på att vid större gasuttag kan flaskan bli lätt över 10 grader C kallare än omgivningen.

P2012 är 2 kg gasol och flaskan väger tom 3,23 kg (kan variera lite) och fylld lite över 5 kg.

man skall komma ihåg att gasol är lite mer energirikare per kilo räknat än tex. bensin och 1 kg propan är 'värt' 1.064 kg bensin i värmemängd
 
Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
... man skall komma ihåg att gasol är lite energirikare per kilo räknat
än tex. bensin och 1 kg propan är 'värt' 1.064 kg bensin i värmemängd
Vilket gör att på längre turer vinner bensin / fotogen stort på grund av de tyngre (relativt erhållen värme-
mängd sett) tombehållarna för gasolbränslen. Gäller såväl campinggasblandningarna som ren propan
eller butan. De skall ju bäras ut också...

1 kg propan i flytande form förvarad i sina metallbehållare väger vida tyngre än vad 1,064 kg bensin-
bränsle i en 1,5L aluminium-bränsleflaska väger. Tro mig, skillnaden märks i ryggan... :)
/Odd
 
nja, håller inte med för vart fall campinggasol och dess behållare av den enkla anledningen att det går åt mer bränsle och köksvikterna är tyngre när man använder flytbränsle - med förvärmning, tömma slang och att verkningsgraden med koppbrännare är sämre än hattbrännare och förstås reglerbarheten att inte bränna på mer än absolut nödvändigt (en del brännare som nova/polaris är bättre på reglerbarhet än många andra flytbräsle-brännare med mer eller mindre fix pådrag eller ganska hög minimum-nivå i pådrag för att det skall fungera i längden (som Primus Omnifuel) )

Även säkerhetsflaskor för flytbränsle väger en del och allt kan heller inte eldas ur i bränsleväg när doppröret inte når ända ned i flaskan utan det är alltid en skvätt kvar.
 
Nja Torbjörn
nu tror jag vi tvistar om påvens skägg, jag skrev "på längre turer" och jag menar att bensinbränsle
vinner då. Med längre menar jag längre än någon vecka och utan logistiktillgång. Grönland på tvärs?

Min Optimus 1,5 liters aluminiumbränsleflaska har en taravikt av 261 gram och rymmer ganska precis
de 1064 grammen alkylatbensin (~0,72 g/cm3) vilket ger ungefär 1325 gram för bensinalternativet.

En 220/230 grams campingasolbehållare har en taravikt av ~145 gram och rymmer sådär 225 gram
gasolblandning (vi förutsätter nu att alla tre gasolkomponenterna ger samma värmemängd och får
agera som propan alla tre - samt att alla tre eldas upp tillsammans). För att få ihop till 1000 gram
gasol går det alltså åt 4,44 stycken behållare (exakt 4 och 4/9 behållare), vilket ger en sammanlagd
taravikt på över 644 gram vilket ger ungefär summa 1644 gram för jämförelsevärmemängden...
Till detta kommer vikten av en 5/9-dels behållare - eftersom gasol + behållare inte säljs i exakt lösvikt.

En 450 grams campingasolbehållare har en taravikt av ~192 gram och rymmer sådär 450 gram*
gasolblandning (vi förutsätter nu att alla tre gasolkomponenterna ger samma värmemängd och får
agera som propan alla tre - samt att alla tre eldas upp tillsammans). För att få ihop till 1000 gram
gasol går det alltså åt 2,22 stycken behållare (exakt 2 och 2/9 behållare), vilket ger en sammanlagd
taravikt på 427 gram vilket ger ungefär summa 1427 gram för jämförelsevärmemängden...
Till detta kommer vikten av en 7/9-dels behållare - eftersom gasol + behållare inte säljs i exakt lösvikt.

Till detta skall vi naturligtvis lägga vikten för de två väldigt olika brännarna;
Trangiakonverterad Polaris med BD tystbrännarhatt - 456 gram
Trangias egen GB74 - 174 gram.
Allt annat är ju lika, det är samma Trangiakök...

Alkylatbensinalternativet:
1325 gram bränsle + 456 gram brännare = 1781 gram

Gasolalternativen:
"450": 1427 gram bränsle + 174 gram brännare = 1601 gram
[+ de 7/9 ggr 618 gram = 481 gram som blir över och kvar]
"230": 1644 gram bränsle + 174 gram brännare = 1818 gram
[+ de 5/9 ggr 381 gram = 212 gram som blir över och kvar]

Så slutsatsen blir att vid en längre färd, en färd som förbrukar mer än den i det här återgivna exemplets
värmeekvivalent av 1000 gram propan, blir alkylatbensinalternativet mer vikteffektivt. Hur lång färd det är
går inte att säga generellt, vi är alla olika vad gäller såväl matlagning, vattenvärmning som mathållning...
/Odd

*(Hm, den oöppnade Primus Powergas 450 jag har här på bordet är faktiskt bara 425 gram tyngre än
kompisen bredvid som är tom med 192 gram taravikt...?)
 
Alt gas är på långtur på vintern alt då med stål behållare om man vågar anv adapter och köra det högre trycket på brännare eller att anv de kök som är till gasol.
Saknar svar på de som ev är i Branschen eller har fysik kunskaper för att svara.
5L fotogen och Trangia duosal+ 1 sig 1l flaska +pump och en Optimus 207 +0.5l T-sprit till förvärmning ca 7.5 kg
2012 full ca 5300 gr + kök 0.7 kg 2300 w alltså 6kg MF ca 7.5 kg men motsvara värmevärde krävs 2x 2012 och då blir det 11.3 kg 3.8 kg tynge men betydligt mer lätt anv. men nackdel att 6.4 kg tom vikt och vid mf 2.0 kg dvs 3-4kg extra vikt sista dagar på en tur ca 10-14 d som 5l fotogen/benzin räcker jag har Kap Artic och ska prova anv ett munstycke för benzin och se stabilitet i brännaren Fotogen lite säkrare i tält men betydligt mer sot även med 207 brännare som brinner renare än alla nya MF brännare och lukt av fotogen på fingrar och vid i luften vis tryckutgämning av pump när dags att packa ihop om man ej kört med lågt tryck på slutet och nästan trycket i flaskan gått ur.
De som kört vintergas + värmt behållare 2 i vattenbad för att öka trycket i kyla får gärna svara på hur det fungerat och vikten på gas och kök för mig Trangia end alt i förtält även om större tält pga vältrisk då snö smälter om man ej har stor isolerad trä skiva som då väger minst 0.5-1 kg
 
... Saknar svar på de som ev. är i Branschen eller har fysikkunskaper för att svara. ...
Svara på exakt vad?
.
Både Torbjörn och jag har ju ovan rett ut det här med gasol och Trangiakök rätt omfattande. Några mer fysik-
kunniga skribenter hittar du nog inte på den här sajten...
/Odd

"Kallgränsen" för Primus Wintergas-behållarna borde du hitta på deras hemsida, i .zip-filen med produkt-
deklarationen och Säkerhetsdatabladet med mera för produkten. På hemsidan anger Primus -22 grader C...
[Motsvarande värde för ren propan i (übertung!) stålbehållarer brukar anges till "under -30 grader C".]
 
Kallgränsen för ren Propan vid 0.5 Bar (över)tryck (ger normalfart i trangia GB74-brännaren) är vid ca -32 grader C vätskepemperatur i flaskan - och man skall komma ihåg att flaskan får snart betydligt lägre temperatur än omgivningen vid större gasuttag på kort tid eller bara lite gas kvar i behållaren och kan gå lätt 10 grader kallare än omgivningen (vilket också gäller vanliga campingasolflaskor där det kan bli så kallt att det börja svettas rejält och tom. frosta på flaskan om man värmer mycket vid max pådrag även sommartid.

om man jämför segstålsflaskorna som P20xx- seriens gasolflaskor så förlorar alltid gasolen på vikten i jämförelse med heptan/akylat-bensin på plastdunk

Men för campingasolflaskorna så förlorar nästan alltid MF-brännaren mot gas så fort man använder större behållare än 100gr campingasolflaskor (fast dom är ju söta ;-) )


Förvisso nu över 10 år gammal inlägg - mest baserad på kökssystemsvikter men är ändå belysande i tex. måttet antal liter uppkokt vatten per kit och bränslemängd och hur mycket köksvikt det är per liter uppkokt vatten inklusive bränsle och bränslebehållare inräknat - och MF-köken ändå fått rabatt då det inte är medtagen förvärmningsvätska eller det som förloras när man bränner ur bränsle ur slangar etc. och inte kan nyttja den värmen på bra sätt.

nu kan siffrorna bli annorlunda när man räknar fler 450 grams campingasolflaskor respektive flera säkerhetsflaskor med flytbränsle totalt i packningen för längre färd och att man kan hälla över skvätten som inte nåddes i en flytbränsleflaska till nästa flaska etc.

förpakningsvikten för bränslet är helt klart påverkande det totala 'verkningsgraden' i avseende uppkokad vatten och totala köksystemsvikten.
 
"Kallgränsen" för Primus Wintergas-behållarna borde du hitta på deras hemsida, i .zip-filen med produkt-
deklarationen och Säkerhetsdatabladet med mera för produkten. På hemsidan anger Primus -22 grader C...
[Motsvarande värde för ren propan i (übertung!) stålbehållarer brukar anges till "under -30 grader C".]

Detta gäller bara vid ny tub eller en tub som alltid används uppochner. Om man eldar tuben rättvänd kommer minimal användningstemp att öka vartefter tuben töms.
Så de flesta användare kan glömma att använda dom här tuberna under minus 10. Och det innebär enligt mitt förmenande att all vinteranvändning där man är mer än 500 meter hemifrån faller bort.
Det går givetvis att trixa med varmvatten och annat för att ändå använda gas. Men är det värt besväret?
Det tillverkas otaliga kök som funkar tillförlitligt trotts -20 på termometern.

En 2012 eller 2006 är givetvis för tung för ryggsäcken. Men det finns en hel del friluftsliv där man inte bär allt på ryggen.
Pulka, båt, kanot och cykel för att nämna några. Och då kan ju ren propan vara ett alternativ.
/John
 
Efter kontakt med gasföretag så ger de total avrådan från egna expriment med adaptrar utan att anv reduceringsventiler som tar ner flasktrycket till det tryck som lågtrycksbrännare är konstruerade för,detta är ju ingen nyhet för mig men då så mycket info finns på olika web forum och på olika video kanaler om detta så kan ju informeras om att många har avlidit av dessa expriment.
En reduceringsventil med membram av gummi som i princip alla har rekomenderas att användas i max 10 år.
Även att samla ihop gas från halvtomma behållare avråds då det ska var ca 18% utrymme kvar för expansion i behållaren vid ev temperatur höjning då gasen expanderar eller spränger en överfylld tub och splitter uppstår med personskada eller att behållare flyger iväg om ett lite hål uppstår.(en acetylentub kan flyga runt 500m och på nåra håll rakt igenom armerad betong vägg, här blir det runt 10 tal meter och ytlika köttsår vid splitter som ändå behöver sys)
 
Och de som envisas med att använda gasoleldat buret campingkök i kall kyla vintertid
kör väl med just inverterade behållare? Nuförtiden finns ju flera lösningar för att stabilt,
stadigt och kontrollerat ha behållaren upp-och-ner-vänd - i princip från den första gasol-
droppen till den sista - och den sista är ju då verkligen den sista... Sparar dessutom in på
lusten att vilja sammanföra de "döda" slattarna med butanrester... 😇
/Odd
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips