Primus Power Gas 230g

Jag har ett toppmonterat gaskök från Biltema som fungerar alldeles utmärkt. Sedan jag köpte det 2008 har jag även använt Biltemas gasburkar och även de har fungerat utmärkt. Inför min senaste vandring (Katterjåkk - Abisko senare delen av september) var mitt lager av Biltemas gasburkar i det närmaste slut. Jag kompletterade med en Primus Power Gas. Den fungerade, men jag vet inte om jag kan ge betyget utmärkt. För att kunna tända krävdes att brännaren skruvades på MYCKET hårt.
Efter en stund hade lågan minskat, vid ett tillfälle slocknat helt. Då krävdes ytterligare hård påskruvning av brännaren för att få normal låga.
Kan även nämna att en av mina medvandrare lämnade tillbaka en Primusburk för att den inte fungerade hur hårt man än skruvade på brännaren. Tyvärr glömde jag fråga vilken typ av brännare det var.
Har någon på Utsidan samma erfarenhet?
Kan det vara så att Primus gasburkar har ventilen anpassad till Primus gasbrännare?
Kan det vara ett "måndagsexemplar" jag fått?
 
Jag har använt nåt tiotal burkar och aldrig haft problem. Jag har två Primusbrännare och Trangias gasbrännare.
 
Jag kan nog uppleva att några av de primusflaskor jag använt betett sig lite åt det hållet. Har inte tänkt så mycket på det men det stämmer nog. Och jag har trots allt ett primus etapower MF. Men som sagt, kanske har man råkat på ett måndagsexemplar.
 
Jag har haft problem med en Primus Power Gas 450g. Av någon anledning verkade trycket vara för lågt och det blev dålig/ingen fart på köket. Jag provade både med optimus- och msrkök och trots att det var mycket kvar i behållaren blev det ingen mat...
 
i 230-gram fallet beror det nog på att pinnen i kranen inte trycker ned och öppnar ventilen tilllräckligt mycket.

Det ha har det funnits serier med gaskranar till primusprodukter där pinnen har varit en smula för kort/långt in (om man gräver djupt i inläggen i det här forumet så kan man hitta trådar om det har jag för mig) - men i ditt fall så tror jag att att det var något knas med ventilen på flaskan.

dom här burkarna görs i stort sett bara på ett ställe i världen (korea) oavsett vad som står på utsidan. Visst lite olika önskemål på gasblandning kan ordnas mellan 'märkena' men friheten är ändå begränsad tex. angående köldtålighet

tex. primus Powergas är en ganska blaskig soppa i jämförelse med en god batch biltema 17-602 och det beror på att primus powergas skall säljas i hela världen och innehållet i tex. 17-602 skulle inte tillåtas säljas i Frankrike då den har för högt tryck (med nästan 50% propan) med den behållartypen som den kommer i enligt de franska reglerna.

dvs. primus powergas är anpassad för att kunna säljas i länder med minst toleranta reglerna och blir inte speciellt bra i norden vintertid.

Jag har konstaterat att gasblandningarna kan variera ganska mycket av samma 'märke' av burk över en tidsperiod (detta gäller också biltema 17-602) och den påstämplade innehållsdeklarationen och den verkliga innehållet överstämmer inte med varandra speciellt mycket.

Fallet med 450 gramsburk som inte vill lämna någon gas (och man uteslutit ventilfel) låter nästan som att man fått en burk med nästan ren butan i och den ger dålig med gas redan när burken närmar sig +10 grader och därunder.

Ett test i det fallet är att sänka burken i _jummen_ vatten (ej hett!!) och se om det snabbt blir mer fart.
 
Han menar väl dom vanliga 230g och 450g med skruvgänga 17613 och 17614.

Brukar köra vintertid med dessa men har då inte märkt nån skillnad mot andra.

Man får försöka hålla behållaren iaf på plussidan 10 till 20 grader för att få full rulle.
 
Den Biltemaburk jag har använt är 17613.
Det är möjligt att den och Primus motsvarighet har samma tillverkare, men de är i alla fall inte tillverkade med samma verktyg. Dessutom vägde Primusburken 15g mer. Om det beror på burken själv eller på mer fyllning av gas vet jag inte. Både Primus och Biltema anger 230g.
Eftersom andra inte har haft det problem jag beskriver så verkar det ju ha varit ett "måndagsexemplar" jag fått. Eller så är Primusburkarna anpassade till Primusbrännare.
 
Ventilen,toppdelen och bottendelen är nog från samma tillverkare , materialvalet är annorlunda - sen kan det vara olika pressverktyg som pressat ihop dom i samma fabrik.

Det finns folk som fått tuber med felaktig ventil här på utsidan o blitt sittande i pisset på fjället.
Det är extremt sällan förekommande iaf.
 
Biltemas Gas

Biltema 17-602 innehåller: 70% Butan & 30% Propan

Biltema 17603 innehåller: 97% Butan & 3% Propan

Biltema 17604 innehåller: 40-60% Butan & 40-60% Propan (kan variera mycket)

Biltema 17613/17614 innehåller: 44,68% Butan, 28,08% Isobutan, 26,46% Propan & 0,78% Etan

Biltema 17595 innehåller: 95% Butan & < 4% Propan

Mvh troswe
 
Biltema 17-602 innehåller: 70% Butan & 30% Propan

Biltema 17603 innehåller: 97% Butan & 3% Propan

Biltema 17604 innehåller: 40-60% Butan & 40-60% Propan (kan variera mycket)

Biltema 17613/17614 innehåller: 44,68% Butan, 28,08% Isobutan, 26,46% Propan & 0,78% Etan

Biltema 17595 innehåller: 95% Butan & < 4% Propan

Mvh troswe


Det är vad de redovisar i säkerhetsdatabladen, men försöker man matcha tryck/temperatur med tex. 17602 så är det inte några 30% propan utan snarare 50% propan

När jag matchat uppmätt tryck och temperatur med goda gissningar för några år sedan så hade 17602 snarare haft 31,2 viktprocent butan, 15.6 viktprocent isobutan och 53,2 viktprocent propan.

med andra ord var 17-602 väldigt vass under en ganska lång period, och kunde ge gas till ganska rejält låg temperatur som ny, hur den är just idag vet jag inte.

(gissningen här är att ospecifierad butan består av 2/3-del n-butan och 1/3-del av isobutan vilket brukar varan det vanligaste förhållandet när man tittar efter 'butan' i lite större mängder).

---

en unik grej med 17613/14 är att de redovisar etan - mycket ovanligt trots att eldningspropan består uppåt 1% etan i många fall (beror på var och vilken raffinaderi propanet kommer ifrån) och följaktligen torde finnas i dom flesta campingasolblandningar med mer eller mindre andel propan i. (sedan kan man undra varför de redovisar i 1/100-dels % - luktar avrundningsrester mellan tex molarförhållande och viktförhållande och om man omvandlar detta antaget som molarförhållande så blir viktförhållande snarare
med konvertering med refprop 30% isobutan, 48% N-butan och propan/etan sammanslaget 22%. (fick värden som 0.3028 för butan, och 0.4807 vid konvertering - lite väl nära jämna heltalsprocent för att det skulle ha varit av misstag...)

Att 17603 liksom 17595 är 'blaskig' kan jag inte annat än bekräfta - den är mycket dålig på kyla och blanda in 20-30% husvagnspropan i den soppan skulle vara väldig välgörande om man försöker använda den i kall väder vilket framförallt 17595 skulle må bra av då 'japanköket' faktiskt fungerar riktigt bra i stugan etc. och det är lite synd att det är svårt att få fart på denna om det är utkyld eller när man vill köra full flås under längre tid som stekning etc. just den här köket har många säkerhetsfunktioner i sig och just den begränsande mängden gas gör det till en av de säkraste köken man kan elda med även inomhus trots att den saknar tändsäkring (skall finnas variant med tändsäkring - dock aldrig sett den i handeln)

tändsäkring behöver man när det sitter större tuber i ändan på köket typ 2 kg tuber och större och kan pysa gas länge, men 227 gram gas i en normalventilerad rum så är det väldigt svårt att få till explosiv gasblandning i någon större mängd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rothen Primus Power Gas på Korsika Kök och brännare 4
jultomten Primus power gas Kök och brännare 1
Rendalen Primus Power Gas funkar inte med Trangiabrännaren?!? Kök och brännare 7
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.