Slut med torkat renkött

avslutad210712

Gäst
Om EU får som de vill skall det bli förbjudet att sälja kött som torkas utomhus vilket i princip är allt renkött som säljs idag.
 
Då får man åka till Narvik och handla.

Fast undrar om de har saltat och rökt och torkat kött? Det har jag i princip bara hittat hos Thornéus i Kiruna...
 
Om norsk fisktorkningsindustri har anpassat sig och torkar inomhus och då borde väl även renslakten kunna göra det. Blir dessutom klimatet varmare och fuktigare så måste man nog göra det. Traditionell parmaskinka lufttorkades säkert utomhus från början, men visst går det att anpassa sig, och i detta fall lär det knappast kräva större investeringar heller. Så något slut på torkat renkött behöver det väl inte bli. Norge lyder i och med EFTA avtal under i princip samma livsmedelslagar som EU-länder.
[Ändrat av KLAGER 2004-06-23 kl 14:15]
 

avslutad210712

Gäst
Om det blir varmare så kan det kanske vara befogat men knappast så varmt i mars och april att det har någon betydelse. Tycker dock att det är konstigt att konserveringsmetoder som fungerar utmärkt under långa tider skall förbjudas av pappersvändare som troligen inte har en aning om vad de beslutar om.
 
avslutad210712; sa:
Om EU får som de vill skall det bli förbjudet att sälja kött som torkas utomhus vilket i princip är allt renkött som säljs idag.
Men jag köper inte mitt torkade kött. Det får jag genom byteshandel och ingen kan hindra någon från att torka kött för husbehov. // RJ
 

avslutad210712

Gäst
walk_alone; sa:
avslutad210712; sa:
Om EU får som de vill skall det bli förbjudet att sälja kött som torkas utomhus vilket i princip är allt renkött som säljs idag.
Men jag köper inte mitt torkade kött. Det får jag genom byteshandel och ingen kan hindra någon från att torka kött för husbehov. // RJ

Torkar också själv så det berör inte mig men tycker ändå att det är ett litet klavertramp *L*
 
För ca 10 år sedan? var det strid om den s.k. "dörödsbonden" i skåne som ville sälja "traditionell" opastöriserad mjölk i livsmedlsbutiker. Tillsist märktes den som "kattmat" och fick då säljas (sedan slutade man sälja av helt andra orsaker). Idag skulle nog ingen få för sig att sälja opastöriserad mjölk, det räcker att några få skall ha fått en E. coli EHEC infektion (och kanske ett par barn eller någon äldre ha dött) för att strängare livsmedelslagar skall införas och verkligen tillämpas. Hur folk tillverkar och bereder sin egen mat är ju var och ens privatsak , skall något säljas så finns det regler (vi får tex plocka och äta stenmurklor men inte sälja dem). Vad det sedan är för livsmedel, eller vart i landet det tillverkas, har ingen betydelse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.