Köpa renkött på vägen till Suorva

Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad

Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad

Torkat håller längre, men gravat - om det är suovasrökt, håller också länge. Helbit suovas på stek håller minst en vecka om man inte låter den ligga i solen. På turer då vikten inte är så noga, flugfisketurer t ex, så brukar jag ha med rätt mycket suovas och gurpi. Suovasköttet skär jag sen i tunna bitar och steker snabbt, jag vill ha det nästan rått.

Jag bodde i Jokkmokk några år och brukade då köpa en halv ren då och då som jag styckade. Jag har dock inte suovasrökt själv utan brukar oftast köpa från Sapmi Ren o Vilt. Märgben från ren är också väldigt gott.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Nej gravat kan såklart inte hålla lika länge som torkat. Är fukten som är grogrunden för bakterier. Såklart är torkat mer innehåll per buren vikt. Är det gravade även rökt så blir det längre hållbarhet men inte lika länge som torkat,

Sen så handlar det också mycket om temperaturen. i en pulka/ryggsäck där temperaturen håller sig som i ett kylskåp så är ingen av metoderna något problem. Om inte solen ligger på som nu och värmer upp allt.....

Rysligt dyrt kan man tänka. Jag har ingen aning men kan inte till exempel rökt lammstek eller kanske filé funka lika bra eller är det att häda? *klick på en av massor med gårdsbutiker* https://jannelundsgard.se/produkt/rokt-lammstek/ . 400kr/kilot, eko&reko. Kan säkert torkas ytterligare för ökad hållbarhet.

Jo jo, egentligen. Men det är mycket känslan och det nostalgiska med just torkat renkött på fjällvandring.

HasseQ

Temp. avstängd
Jag håller på och provar själv nu, helt nybörjare. Köpte lite biff & entrecote, saltade, och hängde ut på balkongen. Ser lovande ut...

HasseQ

Temp. avstängd
Vänta bara ! Snart kan jag oxå börja sälja en fantastisk lyxprodukt till turister för minst 2k / kg. Helt unik smak och kvalitet. Utsidan-medlemmar kan nog få en liten rabatt.

t9.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips