SLANGLÖSA DÄCK - vilka är fördelarna?

- och vilka är nackdelarna?

Hur lätt är det att reparera en punka?

Hur smidigt är det att variera däcktyp på den slanglösa fälgen?

Hälsningar Kalle
 
UST - bra fråga

Jag har börjat köra med UST, och skall jag vara ärlig så vet jag inte om det är bättre eller ej.

Den största fördelen som tillverkarna nämner är att man kan köra lägre tryck med mindre snakebites. En annan fördel är bättre rullmotstånd (?)

Den största nackdelen tycker jag är att man måste kolla trycket innan varje runda. Förut kollade man trycket någongång sådär, men nu så måste jag pumpa varannan dag ungefär.

Sätta på och ta av däcket tycker jag är ungefär lika krängligt som med ett "vanligt" däck. Första gången är det lite småknöligt, sedan blir det lättare och lättare.

Urvalet är lite sämre, men frågan är hur många däck dui vill kunna välja emellan. Skall du ha dubbdäck eller slicks kan det bli knöligt att hitta dom i UST version. Annars så finns det mångder med däck från de flesta tillverkare. Vill du ha just exakt "det" däcket från en speciell tillverkare så kan det bli svårt, men kör du på "vanliga" däck så är det inget problem.

/Mattias
 
Tack för svar.

Det är ju alltid kul att byta och köpa och ändra och mixtra men det låter som om det är lika bra att behålla slangarna den här gången om jag har uppfattat det rätt.



Hälsningar Kalle.
 
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Imponerande vad du och Elisabeth har hunnit med. Själv bor jag i Italien och cyklar oftast i Appeninerna då de ligger nära till för mig. Jag har köpt ett stort antal MTB-guideböcker över alperna och dolomiterna men kommer liksom aldrig iväg. Senare i sommar får det bli av då det är skönt att åka upp i alperna för den svalare luften.



Hälsningar Kalle
 
MTB i Italien

kalleka; sa:
Jag har köpt ett stort antal MTB-guideböcker över alperna och dolomiterna men kommer liksom aldrig iväg. Senare i sommar får det bli av då det är skönt att åka upp i alperna för den svalare luften.

Låter härligt. Italien är ett verkligt cykelland. Vi var igenom norditalien för några år sedan på jakt efter singletrack http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/singletrack/It2000/Italy2000.html
Tyckte bäst om Livingo och Garda, fast Garda är lite väl DH-orienterat. Skulle gärna pröva på mer i Italien. Lärde oss, att de bästa stigarna inte nödvändigtvis är där bergen är högst o brantast.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
I reklamen för UST(-hjul) har jag nån gång sett att de skriver att det kompletta hjulet väger mindre. Jag har räknat på nåt exempel och jämfört UST-däck kontra normaldäck + slang (samma däckmodell, fast UST och icke-UST). Då är vikten oftast lägre för normaldäck + slang. Med vilken lösning får man egentligen minsta roterande massa?

/Håkan
 
Latex, gummi och sexiga hjul.

Jag har åxå försökt sondera terrängen kring UST och det finns många tips och trix.

Latex lär visst vara svaret på många av de våta drömmarna kring UST. Om man har UST-fälg och UST-däck och de står och småläcker lite så skall man tydligen åka till hobbyaffären och köpa latex och sen hälla i en halv deciliter och snurra. Sen lär det vara tätt.

Dessutom!... så lär man på UST-fälg kunna köra med vilket däck som hels om man häller i ca en dl latex. Det lär funka ypperligt med Hutchinson Phyton Air Light. Då får man en ruskit låg totalvikt.

På tal om roterande vikt: UST-fälg (Mavics) är åtminstone 100 gram tyngre än en vanligt fälg. Plus att UST-däck ofta är 100-200 gram tyngre än vanliga däck borde ju göra att vikten längst ut på hjulet bli högre. Även om man räknar bort slang och fälgband så lär det bli aningen tyngre med UST, men framförallt tyngre längst ut på hjulet. Där man inte vill ha det tungt.

Jag skall testa latex och vanliga däck på mina UST-fälgar under sommaren så jag återkommer med en rapport va det lider.

Stalle
 
Re: Latex, gummi och sexiga hjul.

Kung Stalle; sa:
Även om man räknar bort slang och fälgband så lär det bli aningen tyngre med UST, men framförallt tyngre längst ut på hjulet. Där man inte vill ha det tungt.
Precis min slutsats, och då har man ju inte räknat in ev. latex...

/Håkan
 
Re: Latex, gummi och sexiga hjul.

Kung Stalle; sa:
På tal om roterande vikt: UST-fälg (Mavics) är åtminstone 100 gram tyngre än en vanligt fälg. Plus att UST-däck ofta är 100-200 gram tyngre än vanliga däck borde ju göra att vikten längst ut på hjulet bli högre. Även om man räknar bort slang och fälgband så lär det bli aningen tyngre med UST, men framförallt tyngre längst ut på hjulet. Där man inte vill ha det tungt.
Stalle

Det beror väl på vilken fälg man använder?
Här är vikt och pris från CC:

Mavic X517 425 kr 395 g vanlig och fälgbroms
Mavic X3.1 635 kr 450 g UST och disc
Mavic F519 440 kr 460 g vanlig och fälgbroms
Mavic D321 530 kr 675 g disc

Fälgband 18 g

Conti Twister Protection
26x1.9 310 kr 457 g vanliga
26x1.9 370 kr 650 g ust

Hutch Python
26x2.0 315 kr 525 g vanliga
26x2.0 415 kr 550 g ust

Schwalbe Fast fred
26x2,0 300 kr 355 g vanliga
26x2,0 330 kr 560 g ust

Slang
Ritchey Lightweight 175 g
Panaracer greenlite 104 g
Nokian downhill slang 310 g
Conti Supersonic 100 g
Schwalbe slang 150 g

Det beror ju på vad man kört tidigare. Med mina X3.1 fälgar och Hutch Python UST (1000 gram) så blir det 85 gram lättare jämfört med mina gamla F519, Conti Twister Pro, fälgband och Schwalbe slang (1085 gram).
Så tyngre blir det kanske inte?

Märkligt, jag tjänade visst på att byta till UST. Fast jag får ju pumpa ofta... Gör man det tillräckligt intensivt så tappar man nog några gram runt magen med *ler*

Jag är iofs ingen viktjägare, men jag håller tydligen på att bli det :) Att prylarna håller är min första prioritet. Sedan kommer coolhetsfaktor och sedan kommer vikt.

/Mattias, 205 lång, XL ram, heldämpat och skivbromsar och är nu nere i 11,8 kilo cykel (vägt på cyklotekets våg). Fast det vore nog bättre att bli av med cykelns vikt i kroppsvikt i stället *hähä*
 
Slanglöst utan UST

Jag skippade UST när jag skaffade nya hjul känns inte som det ger så mycket. Testar däremot Latex slangar de är ju rätt mycket lättare.......
Man får pumpa rätt ofta men kul att testa i alla fall.

Ett alternativ til UST som är intressant är ju Stans Notubes http://notubes.com/ , dvs "vanliga" hjul utan slang!

/Anders
 
Punka i urskogen!

Har kört på UST förra säsongen men vid cykelbyte blev det "vanligt" igen...

Anledningen?

Ja, när man är ute på någon längre tur och av någon anledning lyckas få punka, ska visst vara svårare med UST men jag lyckades dock minst en gång för mycket... =)

Ska man då fram med lagningsgrejerna, rengöra, limma lappar och vänta till det torkat?

Jag är kanske lite lat och bekväm, men jag tar fram min extraslang, känner efter så att det inte sitter fast något i däcket, monterar, pumpar och cyklar vidare.

Nu är inte detta den största orsaken till att jag skippade UST. Man kan ju om man vill ha ett extradäck med sig (typ 500 kr) eller så kan man ju vara betydligt duktigare och tålmodigare än mig på att laga. Men då ska man sedan sätta på hjulet OCH pumpa upp det! Ni som prövat vet att det inte är direkt kul med en handpump. Det går att kladda på något efter kanterna så att det sluter mer tätt, men det är ändå inte särskilt lätt att pumpa det "på plats" utan en kompressor.

Dessutom finns slangar i hyllan och slanglösadäck var (förra året) beställningsvara (bor i Luleå).

Kan ju iofs. låta bli att få punka, det funkar ju för det mesta...

/Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
v95blad Pnktering av slanglösa MTB däck Mountainbike 1
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
tango välja slang och däck Mountainbike 28
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
Jote Svårpumpat däck Mountainbike 3
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
klättermicke Tyda däck? Mountainbike 3
AWG Buckligt däck ?? Mountainbike 12
perdans Vikbara däck Mountainbike 8
jamo Pumpa däck med kolsyra - Påverkar det tryckhållningen? Mountainbike 5
Osvald MTB däck för sand/grus? (Cairns-Cape York) Mountainbike 7
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
Gaban Megatåliga allround/trial-däck? Mountainbike 3
Michaels Däck, vilka? Mountainbike 9
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
jd Vilka däck till MTB-vättern? Mountainbike 4
balo LVG däck till MTB Mountainbike 4
bobban_algin MTB däck Mountainbike 8
MTBaren Håller era däck, Michelin JET S? Mountainbike 5
somule Feta däck Mountainbike 6
biedelman däck Mountainbike 3
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
Däck? Mountainbike 6
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
avslutat medlemskap 1003 Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...) Mountainbike 117
Magi Vilka märken ger mycket för pengarna Mountainbike 6
jamo MTB-delar från Tyskland? Vilka siter Mountainbike 4
maknu Vilka MTB-filmer är det som gäller? Mountainbike 3
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
mtbsmuffe Fälgar.hmm Vilka ska man ta? Mountainbike 3
appelo Vilka nav är bäst? Mountainbike 9
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
Vilka regler gäller? Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.