Släpvagn för kajak

Efter en dag på havet när man mör i armarna blir det krångligt att få upp kajaken i hållarna på biltaket. Dessutom vill jag inte ha saltvatten på bilen. Det vore smidigare att lägga kajaken på en släpvagn istället. Kraven är att släpvagnen skall vara låg, lätt, galvad och billig. Ev. fästen kan man bygga på själv.

...Har ni några tips?

Med risk för att verka dum kan man ju fråga sig vad du har för typ av bil som inte tål några droppar saltvatten :) Det finns nog 2 alternativ. 1 vore att stoppa kajaken i någon form av skydd innan du lägger den på taket. Jag har sett takräcken med en fjäderbelastad kajakhållare som du fäller ner på sidan av bilen, lastar på kajaken och sedan fäller upp. Det är vanligt för stegar och klarar relativt sett tunga grejer. Alt 2 vore kanske att du fick någon att göra en "custom" vagn just för dina kajaker. Du är bara i behov av en axel och dragstång och sedan en vagga för själva kajakerna. Borde inte vara några problem att plocka ihop. De här http://www.traileronline.se kan nog hjälpa dig. Köp en enkel axlad vagn utan flak. Be dom sätta dit hållare för din kajak. Klart!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Thule Hydra Glide

Det finns en Thulehållare som har glidplattor med filtbeläggning på bakre hållaren. Man lägger fören i dessa och skjuter kajaken framåt, och behöver då inte lyfta den hela vägen upp på taket.

Eliminerar det tunga lyftet, men inte saltvattens droppen på den fina (och ömtåliga) bilen.

Vill du konvertera en vanlig släpvagn kan du göra på detta sätt. Glöm inte flaggan längst bak bara! :)

http://www.lasse-schmidt.se/compone...d,37/page,view/catid,3/PageNo,5/key,43/hit,1/

Hej!

Någon som vet vad som avses i länken ovan? Den leder endast till en huvudsida och jag lyckas inte hitta något kajaksläp.

Annars är jag också intresserad av att hitta en bra lösning för att dra ett par kajaker efter bilen i stället för på taket.

Mvh
/SJ

Dragstången

bör vara relativt lång på en bilsläpkärra för kajak. Detta för att kajaken skall väga jämnt över släpvagnen. Nackdelar med släpkärra finns det rätt många t ex att man inte kan/får köra 110 km/h, drar mera bilbränsle, skall förvaras, dyrare lösning än takräck etc. Men skall du köra mer än 4 kajaker på en bil kan släpkärra vara enda möjligheten. Saltvattenskälet verkar rätt långsökt. Hört talas om svamp eller trasa att torka av kanoten med?

Jag har inga problem att lasta VKV Yoo-A-Kim = > 35 kg ensam på en Renault Kangoo som har lastbågarna 1,90 m över asfalten genom att lyfta upp fören på baklastbågen och sedan skjuta fram kajaken. Enklast gör jag det genom att ha en kajakvagn långt bak på kanoten när jag lyfter upp fören på bakre lastbågen.

Thure

Valgrinden, vad vill du egentligen med din fråga? Hur rädd är du om bilen, kanoten, dig själv?
Taktransport är enklast, lastrulle underlättar stort men även swing fästen finns till stegar och cyklar så varför inte till kanoter.
Svamp i snöre hör ju från början till kanotutrustningen så det problemet har du inte heller.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips