Skydd för kajak vid förvaring

Hej!

Jag kommer att förvara min kajak under altanen, där det finns en lucka in. Jag har sedan tidigare en SUP liggande där under och det har fungerat bra men det rinner ju igenom lite vatten från trädäcket vid nederbörd. Det är ingen större fara men skulle gärna hålla farkosterna "helt" torra och rena. Ta vara på det annars utmärkta utrymmet liksom.

Har haft tankar på att sätta upp någon form av tak under trädäcket, typ en presenning som spänns upp som ett litet sluttande tak där vattnet rinner av. Men enklast vore kanske att ha någon form av överdrag till kajaken. Har någon koll på om det finns kajaköverdrag för havskajak (585 cm)? Har letat runt lite men det jag hittar är kortare överdrag för mer sit-on-top. Smidigast att använda sig av en presenning som överdrag kanske?

Tack för era idéer!

Mögel kan ju vara en nackdel med för tät förvaring. Å andra sidan hamnar det pollen sot och annat på en kajak som inte är helt täckt uppifrån. Jag brukar ha transportkapell på vid olika typer av utomhus/ presenningförvaring då det är lite trist med getingbon eller annan påhälsning inne i kajaken.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte ett kapell på aliexpress för några år sen. Funkat bra, men nu ett par revor pga blåst. Kostade väl ett par hundra spänn

Tack för alla svar! Det blir nog det enklaste möjliga med en presenning som får ligga dubbelvikt över och under kajak+bräda. Det blir luftigt men skyddar mot skit uppifrån samt ger ett golv mot underlaget. Transportkapell på kajaken är en god idé för att undvika sällskap i sittbrunnen:).

Aliexpress har överdrag som passar verkar det som men det får isf bli en senare lösning.

Som flera sagt ser jag också det vanskligt med stängd påse så lång tid som en hel vinter- risk för kondens och påväxt. Om den ligger med kölen uppåt så tror jag den klarar avrinning ganska bra, då rinner väl vattnet av.
Bra att röra kajaker lite då och då, så den inte får liggsår.
I mitt kajakskjul med tak och väggar runtom är mitt problem musskit i sittbrunn och packluckor. Vill inte stänga till dem helt pga risk för kondens och påväxt.
Har försökt montera metalnät över hålen utan framgång.
Grön prasselpressening kostar inte mycket hos valfri hemmafixarbutik och finns i många storlekar.

/Patrik

Själv har jag gått igenom billiga presenningar som räcker 1.5 åt typ Biltema till riktig lastbilskapell. Den sista håller i 20 år minst. Mitt tips är Bergs kapell i Umeå och bussgods. Titta även på deras åkmadrasser. Lokala kapell företag har givetvis samma saker.

Bygger du låda eller "glidbitar" så brukar jag klä med gamla bitar heltäckningsmatta - särskilt en nyvaxad kajak glider bra mot heltäckningsmatta.

/Patrik

Inte direkt svar på frågan men ett alternativt förslag till kajak-förvaring, dock ovan "jord". Som dessutom är mobil. Har aldrig haft några getingar eller andra djur som utnyttjat kajakutan. 🙃

Snyggt! Just det där att klä med konstgräs eller matta för att lätt kunna glida kajaken på plats är smart och något jag nog ska använda mig av. Lådan utgörs av själva altanen och är relativt stöldsäker :)

Vid långtidsförvaring så skulle jag prioritera i följande ordning
- Skydd mot UV-ljus
- Skydd mot träsav (hade en bil som stod 2år under en björk, den lacken var totalt förstörd)
- Ventilerat mot kondens etc.
- Undvika att ligga direkt på marken om det finns vegetation under.
- Skydd mot gnagare/fågelbon/insekter etc
- Skydd mot regn/snö (löser ofta sig själv med punkterna ovan)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips