erf av Point byggsats-kajak?

Hej!
En bekant har hittat kajak i bitar från point65 och frågar mej vad jag tycker.

Utifrån text och film gissar jag såhär:
Har inte sett denna tidigare och som ingenjör gillar jag det jag ser - en hyfsat smart och enkel lösning med flexibilitet.
Som paddlare ser jag mer en lekkajak som passar bra på badstranden med barnen. Kanske en tur på några timmar men ingen kajak jag tar med övernattningstur eller ut i allt för stora vågor. Att den har mugghållare i skrovet samt fiskmätare antyder också det användningsområdet.
Den är bred och kort, dvs den verkar stabil/orank och lättsvängd men inte så kursstabil (du zickzackar dig fram vilket kostar lite extra energi).
Första tanken var att det kommer att läcka i skarvarna men det verkar ju vara baljor så den ska nog inte samla på sig så mycket vatten ändå. Men mekanismen för att hålla ihopa den skulle jag synat NOGA - tänk om en våg delar kajaken när man är en bit från land - då kan man nog hålla sig för skratt.
Den var inte superdyr för att vara kajak men inte heller "leksaksbillig".
Det känns som ett mellanting mellan en sit-on-top-kajak och en enklare turkajak.
Såklart är den smidig att transportera och förvara.

Någon som testat och kan bekräfta/dementera och kompelttera mina gissningar ovan?

/Patrik, som nog föredrar kajak i i del
 
Kul idé men kanske inte så nödvändig för de flesta...
Spännena som håller ihop delarna är av samma typ som använts till luckor på båtar i "alla år". De ställer höga krav på precision vid monteringen för att fungera bra. Så funderar du på en sådan kanot så testa spännena på flera olika innan du bestämmer dig och låt spännena istället för färgen avgöra vilken du väljer!
 
Martini testad i Outside

såg detta test på Outiside

Ganska bra omdömme måste man säga!
"Portable kayaks are nothing new, but until now they've been expensive, a hassle to assemble, or both. That's why Point 65's Martini is so brilliant. Release a few buckles and presto: this 13-foot-8-inch tandem separates into three interlocking pieces that fit nicely in the back of an SUV or an apartment-building elevator. Paddling solo? Leave out the middle section to form a sporty 9-foot-4-inch single. Best of all, it's actually a good boat—stable when launching and landing, nimble on the water, and ready to swallow a weekend's worth of gear. It's also a heck of a lot tougher than traditional frame-and-PVC folding expedition craft. Our only question: Why hasn't anyone thought of this before?"
 
Martini & Tequila!

På Point65 brukar vi inte kommentera inlägg på forum, men i detta fall vill jag svara på några av frågorna som ställts, för att räta ut frågetecknen.
Det finns två versioner av de modulära kajakerna, Tequila! som är en sit-on-top kajak samt Martini som är en sit-in kajak. Båda modellerna är avsedda för paddlare som har svårt att förvara, transportera eller bära traditionella kajaker som normalt är 3-6m. Bor man t.ex i en lägenhet kan man ta kajaken i hissen och förvara på vinden, källaren eller i garderoben. En dubbel kajak får t.ex. plats inne i en Toyota Prius, vilket sparar på bränsleåtgång när man slipper ha den på taket.
Alla delar är gjorda i hela stycken, de kan alltså inte ta in vatten i delningen. Kajakerna kan användas som enmanskajak (Solo) eller flermanskajaker (vi har paddlat 10 personer i en kajak), beroende på hur många mittdelar man sätter in. Det tar ca 10 sekunder att ta isär eller sätta ihop en kajak
Spännena är av samma typ som sitter på snowboard-bindningar, men är anpasade för att klara saltvatten och stark UV strålning. De görs av samma tillverkare (tysk) som levererar spännen till Rossignol, Head, mfl. Dessa klarar väldigt höga belastningar, men kajakerna är ej gjorda för att t.ex. surfa i brytande vågor som är större än 50-60cm. Då kan plastspännena gå av vid väldigt höga belastningar, detta är avsiktligt så att inte de ingjutna fästena ska slitas ut ur skrovet. Det är billigare att byta plastspännet än kajaken om olyckan skulle vara framme.
Vi har levererat nära tiotusen modulära kajaker runt om i världen sedan 2009, vilka har använts i de mest vitt skillda förhållanden och brott på spännena har varit minimala.

Om någon har fler frågaor är ni välkomna att kontakta oss.

/tomas öhman - Point 65° N
 
Väldigt intresserad

För mig verkar Martini väldigt intressant - jag bor ca 20 meter från en å, men har ingen möjlighet att förvara en kajak i tex cykelkällare eller så; det finns ingen som är tillräckligt liten för att gå in i dörren till källaren :( (bor i lägenhet)

Om det finns att testa på Pampas i Stockholm så planerar jag att åka dit på Lördag och testa... frågan är hur man ska få hem den till Uppsala om man köper - kanske på tåget? :)

Det jag tänkte ha den till är att motions/rekreationspaddla i fyrisån, som är väldigt lugn ovanför forsarna som går igenom stan... hoppas hoppas den är tillräckligt kul att paddla för detta syfte .. farten är inte så viktig för mig, men däremot skulle det vara irriterande om den har för dålig tracking (eller vad det heter), så att den svänger för mycket för varje paddeltag, eller är för bred för att jag ska kunna paddla den på ett bekvämt sätt
 
Min bror köpte en martini, dvs den med plats för två personer i den. Den enda som jag ser är positivt är väl det att den går att montera isär, han har en ford focus kombi och det är precis så att alla delarna går in om man fäller säterna, och då sitter föraren och passageraren riktigt tajt.. så inget för en person över 185.

Själv tycker jag att delarna är enkla att bära, en del väger 11kg om jag minns rätt, så från jag då som bär en hel kajak själv 28kg så känns det lätt, jag måttar in på 198cm så det känns ju som en walk in the park. Min bror på 185cm tycker dock att bitarna är tunga och klumpiga.

Delarna måste enligt min mening transporteras direkt till strandkanten, att bära bitarna är bökigt. Jag tror inte kajaken skall bäras när den sitter ihop, enligt mina observationer så är konstruktionen inte gjord för det, hela kajaken "viker" sig lite när man bär den. Så för honom så blev den inte så mobil som han hade hoppats på.

Det positiva är att den går att montera ihop/isär, så han kan lagra den på landstället på ett smidigt sätt, det negativa är att han måste ta bilen ner till stranden för att kunna paddla den, vilket komplicerar och är ett irritationsmoment, då enkelheten försvinner lite.

Så man skall nog försöka utvärdera behovet och hur man har tänkt sig att använda den.
 
bära Martini

Hej Jona-faj

Du kan hälsa din bror att det går utmärkt att bära Martini ihop-monterad. Men det har han säkert noterat vid det här laget.
Jag har tagit en solo på SL buss, Pendeltåg och T-banan flera gånger. In i bussen bär den isär -monterad. Aktern över ryggen med vänstern och fören som en väska i höger hand. Väl av bussen monterar jag ihop den och bär den på klassiskt maner med sittbrunnen på axeln.

Simma lugnt!

Richard, Point 65
 
Jag köpte en Martini solo i början på sommaren och tänkte dela med mej av lite erfarenheter jag haft i sommar. Jag hade aldrig paddlat kajak tidigare.

Hittills i sommar har jag paddlat ca 45 mil med den. Har varit flest ggr i mälaren då jag bor nära. (Spänner fast kärran från biltema och rullar ner till stranden direkt utifrån lägenheten). Jag har paddlat vid Gålö i 9 m/s (ingen hit) . Jag har varit i Båven med full campingutrustning packad och nu senast paddlade jag runt Järflotta och ut till Landsort utan några som helst problem.

Jag är skitnöjd med mitt inköp och har upptäckt en ny värld tack vare denna lilla "leksakskajak" som nog många anser den vara. Kajaken går in i min Peugeot 206!!! när jag fäller fram och baksätena. Det låter nog knäppt och ser knäppt ut, men det funkar :). Passagerare i bilen är ju bara att glömma, men det är smällar man får ta.

Hastigheten jag brukar hålla ligger runt 5,5 km/h och då är det behagligt. Har varit uppe i 7, men då strömmar det vatten som fan och man paddlar inte längre särskilt tyst.

Kajaken väcker uppmärksamhet när man är ute märker jag. Många nyfikna som undrar hur den går. Jag köpte den egentligen mest för att kunna fiska vilket jag ju också har gjort (fått gäddor och abborrar), men fisket har kommit i andra hand eftersom det är så kul att bara paddla runt.

Nackdelar då?

Lättrepad, plastig, lite klumpig, skär inte igenom vågor (guppar rätt friskt vid sjö), pedalerna och dess tillbehör känns plastigt och lär inte hålla i evighet.

Järflottas södra udde:
 

Bilagor

  • 2011-08-01 18.45.48.jpg
    2011-08-01 18.45.48.jpg
    59.2 KB · Visningar: 3,076
Senast ändrad:
Någon mer som har upplevelser med Martini? Tanken på att kunna ta en K2:a inne i bilen och cyklarna på taket tilltalar (har ingen dragkrok), att även kunna använda den som en enkelkajak när bara en av oss vill ut och paddla är också en bonus.

Vi ska åka på kajakdagarna och hoppas hitta en lämplig ersättare till vår nuvarande K2 som saknar packluckor och kapell.

XXL säljer tandempaketet för 11500:- och det är väl upp till 15000:- som vår absoluta smärtgräns går. Utöver att paddla på t.ex. bergslagskanalern och mindre insjöar, så vill vi gärna kunna paddla (i lugn sjö) i Kristinehamns och Karlstads skärgård.
 
Trist att Point 65 inte siktar högre när de ändå lägger ned en massa pengar på formverktyg och ingenjörstid. Med sina 285 cm för enmansversionen och 416 cm för tvåmansversionen kan ju detta aldrig bli annat än en plask- och lekkajak. Varför inte satsa pengarna på en fullstor delbar kajak?

För de som söker en seriös lösning och inte vill betala dyra pengar till Nigel Dennis och andra (vars kajaker kan fås delbara) rekommenderar jag artikeln "You can take it with you: Making your own kayak a take-apart", i Sea Kayaker Magazine nr 29, sommaren 1991. Går att köpa som fotokopia från hjälpsamma Ann på tidningen. Projektet är fullt genomförbart för en normalhändig person. Står själv i begrepp att göra det om jag hittar ett bra objekt.

/Mats
 
Väcker frågan igen

Hej,
Jag väcker frågan igen då även jag blivit intresserad för konceptet.

Tanken är att skaffa en kajak nu till sommaren som kommer att användas till soliga kvällsturer. Min plan är att börja lugnt i Luleås insjöar/kanaler, men med åren vill jag ändå ha möjlighet med helgturer till någon av skärgårdsöarna. Vill även ha chans att introducera tjejen och då verkar konceptet passande eftersom man lätt kan köpa till en extra modul.

Det finns dock några funderingar som jag hoppas att någon har erfarenheter av:

  • Det finns många filmer på exempelvis youtube där man paddlar kajaken i mycket lugna vatten, men få då man testar den i "normal skärgårdssjö". På företagets hemsida får kajaken höga betyg när det kommer till att hantera både vind/vågor. Trots betygen finns det få offentliga "bevis/tester" på att den faktiskt gör det. Min fråga är om någon har erfarenhet av att köra Point 65 i lite sjö? Hur gick/upplevdes det?
  • Jag har förstått att kajaken inte är optimal för långa turer (weekendturer ska fungera enligt företagets utsago). Anses den olämplig för längre turer med anledning att kajaken är energikrävande vid hög fart, snarare än att den är instabil och osäker? För egen del får turerna gärna ta tid, jag har inte bråttom (bara kajaken är stabil om det skulle blåsa upp lite).

Point65 GTX Solo

Vänligen,
Viktor
 
Senast ändrad:
När det gäller företagets egen sida så är de ju kända för att vara lite... entusiastiska över sina egna kajaker... Försök hitta någon kajak där som inte har enastående egenskaper i typ allt.... Ja det kanske är bra kajaker, men när andra tillverkare också säger att deras kajaker också är helt enastånde, snabbast i klassen o.s.v. så kan man ju misstänka att de överdriver liiite granna :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jimmy M Erf av Sandiline Dry Suit Kayak Pro? Paddling allmänt 2
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.