SKM och point 65

Vad är det här med att bästa point 65 skall få pengar på skm. Vad jag har förstått är det i övrigt lottade priser. Det vore ju som om Förbundet varit sponsrat utav VKV och därför delar ut SM-guld till första vkv och sedan lottar ut silver och bronce bland övriga. Point 65 kan ju ge en bonus till vem man vill vid sidan av loppet men att ha det som en del i loppet och ha det som en del av den spons man ger loppet och gör dem till huvudsponsor är ju rent ut sagt för jävligt hur kan en arrangör acceptera en sådan deal. Spons till en tävling är spons till en tävling och visst kan man ställa krav på vilken klass priset skall delas ut till men inte på att utövaren som skall få priset måste ha ett visst fabrikat på sitt material.

Nä point 65 sponsa gärna kanottävlingar men ge priser som alla deltagare kan vinna antingen genom att paddla fort eller genom lottning. Om ni bara vill premiera era kunder får ni hålla priserna för er själva och dela ut dem utanför tävlingen och göra reklam för detta på eran egen hemsida.

Jag kanske skulle skänka 50 000 till den går i mål först på en pippigul surfski av märket Brainwave till nästa år.
 
Ueppenbarligen har tävlingen valt att lotta ut priserna. Sedan att Poit65 vill skapa ett rent Point65 pris påminner om att tex vissa sponsorer ger pengar till utövare som tar ett världsrekord i fridrott. Har du inte sponsorn och tar värdsrekord så får du inte pengarna. Med andra ord så är detta inget unikt.

Personligen tycker jag dock att utlottningen av priserna är en trevlig lösning i denna typ av tävlingar.
 
Tja

Det är väl lika stolligt som att bara dom som springer Stockholm maraton med Nike skor (bara ett exempel) får pris.

Magnus ! såg att du skall paddla K1 lång Vaba?? trodde du skulle köra "övrigt"

Hans Friedel
 
Jo lottning är ok där är jag med.

Visst finns bonusavtal i många sporter där man om man uppnår vissa resultat får en belöning av sin sponsor men detta är ingenting som har med sponsring av någon speciell tävling och det gör ju inte dem till sponsorer till tävlingen på något sätt. Vinner man VM i en Nelo så får man en ny av Nelo men det gör ju inte nelo till någon vm-sponsor hade de varit vm sponsorer skulle de ge alla vinnare en ny nelo oavsätt vilken båt de kör i.
 
Det är kanske ett bra sätt att få sälja fler kanoter oavsett hur bra eller dålig de är. Tänk så många förstagångsköpare de kan lura.
point_xp.jpg

Se på bilden tagen från Blå vågen hur släprodret på en XP släpar i vattnet. Sådana kommer vi se många av på lördag.
Nog skulle det vara roligare ifall alla deltagare fick ta del av sponsorsatsningen, t.ex. ryggsäckar eller tröjor med sponsorns namn.
Hur upphetsande blir det att deltaga i pointklassen ifall man vet att två elitkanotister deltar i den? Jag tror nog att luften därmed har gått ur den "tävlingen"
 
Jaha
det är det som menas med släproder...

Fast navigator-rodret sitter ju på i princip nästan alla havskajaker, lätt fixat med en liten gummilina. Kanske dumt att dissa Point bara på grund av det...
 
Erik, kul att du hittade till oss på Blå Vågen. För övrigt så är det Paul som jobbar i Point65´s butik som paddlar på bilden. När han levererade kajaker för den test av kajaker som vi håller på genomföra så kunde han inte motstå våra underbara paddel vatten.

Gällande rodret på Point. Som någon skriver är deras kajaker utrustade med Navigator, som många andra fabrikat också använder. Men det är bara i samband med deras kajaker man ser kritiska röster. Jag har paddlat många olika kajaker, speciellt denna sommar och Point har liksom andra sina svagheter och styrkor.

Till skillnad mot Erik så anser då inte jag att man blir lurad om man köper någon av Points kajaker. I så fall bli man lika lurad om man köper någon annan kajak med detta roder. Det känns i ärlighetens namn som om det gått någon trend i att klanka ner på Point65. Vissa trivs med deras kajaker, andra inte. Om man tillhör skaran som inte trivs med kajaken så väljer man en annan.

Ta en vanlig kajak som den äldre Artisanen, från Kajaksport. Det är en kajak som jag inte trivs i, men det betyder ju inte att den är skit, vi har paddlare som stormtrivs med den.

Vad vi kommit fram till i våra tester kommer finnas att läsa senare i höst.

Slutligen. NEJ, jag är inte köpt av Point65! I testen jag skriver om ingår flera olika fabrikat!
 
wildenstam; sa:
Fast navigator-rodret sitter ju på i princip nästan alla havskajaker, lätt fixat med en liten gummilina. Kanske dumt att dissa Point bara på grund av det...

Jo, det är ganska skrämmande att så många levererar sina kanoter med ett roder som inte fungerar.
Jag har testat kanoter med "låst" Navigator-roder och det fungerar helt enkelt inte bra. Om någon vill påstå att det fungerar bra, har de helt enkelt inte testat roder som fungerar bra. Point och andra som levererar ej funktionsdugliga kanoter skall ha en knäpp på näsan. De är inte seriösa. Det finns ett antal väl fungerande släproder, så varför sälja kanoter med roder som ej fungerar? Är det bra att locka folk att paddla kanoter som ej fungerar något vidare? Point sponsrar inte en tävling för att de är snälla, de vill tjäna pengar och därför får de tåla kritik.
 
Erik.

Helt klart, Point65 sponsrar inte en tävling för att vara snälla utan för att få PR/Reklam. Personligen tycker jag de är duktiga på att synas. Vi lever i en värld där reklam är en del kring sport mm. Men vad skiljer Point65 från andra gällande detta? Om man är bättre än andra att synas är man ”fulare” då? Det står Skim, VKV, Svima m.f fritt att synas på de vis de finner lämpliga. Ta tex Dalslands tävlingen som gick av stapel, där syntes VKV ganska bra.

Gällande Point65 och rodret. Det jag reagerar mot i det du skriver är detta ” Tänk så många förstagångsköpare de kan lura”. Du har en personlig åsikt att rodret Point beslutat sig för att utrusta sina kajaker med fungerar dåligt. Helt klart finns det de som inte delar den åsikten. Just nu så paddlar jag väldigt många olika kajaker bland dessa Point65 XP och den nya modellen av Point K1R. Båda utrustade med detta roder. Jag delar inte din åsikt om att rodret är totalt värdelöst. Däremot har jag också åsikter om dess konstruktion. Men åsikter har jag också gällande andra roderlösningar, tex VKV´s som jag också anser har sina brister. Utifrån detta så skulle det inte falla mig in att påstå att VKV lurar folk.

Eftersom du är så ivrig att framhålla felen på Poit65´s kajaker så skulle det vara mycket intressant att veta dina erfarenheter av dessa. I mitt fall har jag paddlat K1S och K1R (de äldre), XP och nya K1R. Alla modeller har jag testat under olika förhållanden. Jag har även paddlat flera olika kajaker från Skim, Kajaksports, VKV, P&H osv. Med andra ord, med dessa erfarenheter som grund så är min personliga åsikt att du i din personliga åsikt har helt fel. Men i båda fallen så handlar det om våra personliga åsikter. Däremot så anser jag att du är ute på djupt vatten när du påstår att Poit65 luras! Visst Poit65 mm ska tåla kritik.
 
Arneri; sa:
Det finns ett antal väl fungerande släproder, så varför sälja kanoter med roder som ej fungerar?

Har du några exempel på väl fungerande roder som man bör välja istället?

Är inte problemen med att rodret släpar på vattenytan lite överdrivet? Jag använder i dagsläget ett roder av samma typ och har ibland av misstag inte fällt ner rodret helt och har då inte märkt några probem att styra.
 
Till er som inte är insatta i vilket rodersystem vi debatterar.

Det system Erik anser vara att luras tillverkas av Kajaksport i Finland och används förutom av på deras egna kajaker (Artisan, Viking mm) även på ett stort antal kajaker av andra fabrikat, bland dessa Skim, Lettman osv.

Med andra ord, med Eriks logik så blir ni lurad om ni köper en kajak med roder hos Skim, en Artisan hos Svima osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven kajak till skm? Paddling allmänt 10
Mezzner Annan sträckning på SKM Paddling allmänt 1
a95180 Det blir blåsigt på SKM på Lördag Paddling allmänt 1
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.