surfski från point

Lite udda att point tagit fram en såpass avanserad surfski den var inte väntat med tanke på vad resten av branchen håller på med. Att Johan Virsen som designat deras havskajaker köpte min gamla och att jag vann "deras" lopp i den förra året har väl inget med satsningen att göra?
Detta visar att de verkar vilja se sina båtar vinna lopp och paddlas av avancerade kanotister. Glappet mellan den här kajaken och de övriga känns dock som det är för långt.
Detta känns mer som marknadsföring, ett inlägg från deras sida för att rycka upp sitt varumärke mer än en produkt de kommer tjäna pengar på.


såg inget pris någon som vet?
 
Hej igen Magnus

Såg att det stod 15.900:- på hemsidan..

"Längd 6.15cm
Bredd 40 cm
Vikt 17 kg
Konstruktion: Honey comb glasfiber, epoxy
Pris: 15.900 kr*
*ej slutlgiltgt fastställt"

/ Ulf
 
det är nog mer än så jag antar att det är precis som med de ursprungliga pointarna att det är samma fabrik som bygger dem och att de bara sätter sina dekaler på dem. Att point skulle ha givit i uppdrag till en sydafrikan att designa en ski med de specifikationerna håller jag inte för troligt av två anledningar. Dels är det för dyrt dels är marknaden för surfskis i det segmentet tämligen begränsad. Å andra sidan är det nog lättare att få fd tävlingskanotister att köpa konseptet än att övertyga vanliga havskajakare att det är en jättebra ide, att en sufski visst kan vara mycket stabil och slutligen att det inte alls är farligt att bli blöt.

Lite kul att den bara är 40 bred.

Kul att läsa det i texten som jag hävdat länge. Det svenska vattnet på sommaren är betydligt varmare än vad vattnet blir på många platser där surfskis dominerar senen fullständigt och att argumentet att det är för kallt i sverige inte håller för fem öre
 
Surfski från Point65

"Att point skulle ha givit i uppdrag till en sydafrikan att designa en ski med de specifikationerna håller jag inte för troligt av två anledningar. Dels är det för dyrt dels är marknaden för surfskis i det segmentet tämligen begränsad."

Paul, som jobbar med både i försäljning i Sverige och utomlands samt produktutveckling på Point65, semestrade i Sydafrika i januari och träffade där Johan Loots när de var med i några tävlingar i Kapstaden (dom kör tävling varje helg med ca 600 deltagare). Tillsammans spånade de fram Pro-X Surfskin som Johan producerar åt oss och även säljer under sitt eget varumärke i Sydafrika.

Den passar inte alls in i vårt övriga sortiment, utan är något som vi tycker är kul att göra, precis som vårt övriga produktsortiment. Men vi hoppas naturligtvis att många kommer att gilla den...

hälsningar

/tomas öhman
Point 65°N - När du älskar att paddla.
 
Är det någon här på forumet som har testat den? 40 cm är smalare än de flesta surfskis. Får man plats med baken eller måste man vara smal över höfterna?
Hur pass rank är den jämfört med andra kanoter kända på den skandinaviska marknaden?

Finns kanoten hemma för att provas?
 
Ringde Point i onsdags, då hade dom inte fått in den. Dom hoppades att den skulle komma innan Kanotmaran.

Tydligen tar dom bara in ett ex, lite fegt...
 
Kom igen nu! Vad är problemet? De är "fega och har tydligen lömska planer eftersom deras modellprogram inte är konsistent, de har fuskat och badge-engineerat..."

Allt de gjort är ju att annonsera att de kommer att kunna tillhandahålla en kajak som med de uppgifter som än så länge finns tillgänliga är häftiga med referens till de flesta tidigare diskussioner.

Om de har en väl genomtänkt strategi är det lömskt och fel, och verkar den inte genomtänkt och konsekvent så är det fel.

Var glad åt att det verkar vara en ny kajakmodell på gång, att prova, att köpa eller att paddla ifrån efter behag.
Jag har inget särskilt till övers för Point, de är väl ett kommersiellt företag som gör vad de kan för att sälja sina produkter med mesta marginal/volym. Fast jag förstår inte varför de alltid får utstå diverse misstänkliggöranden, som många i grunden anonyma men "kända" utländska märken slipper.
 
Här håller jag helt med Mezzner. Förstår inte heller varför det skrivs så mycket negativt om Point? De mest negativa verkar inte heller själva ha en kajak av det märket, medan flera Point-ägare faktiskt verkar fullt nöjda med vad de har. Finns det någon som upplevt något faktiskt negativt med Point? Kvalitet eller service? Eller är det bara ett oförtjänt rykte?
 
wildenstam; sa:
Tydligen tar dom bara in ett ex, lite fegt...

Dagens kunder kanske inte är alltför intresserade av en extrem surfski. Tävlingskanotister som skidan riktar sig till är ett ganska konservativt släkte som sällan provar något nytt under pågående säsong.

Sydafrika och USA kanske är en betydligt större marknad?

http://www.surfski.co.za

Hur som helst tror jag inte att Point förlorar något på att marknadsföra sin surfskida. Kanske lyfter märket något tacka vare detta.
 
Lysande!

Tycker att det är kanon!! Är oerhört nyfiken o sugen på att testa den. Såväl på plattvatten, som att bryta vågorna med näsan.
Har svårt att se några nackdelar överhuvudtaget, endast möjligheter! Om den inte passar mig, så väljer jag nåt annat...
Undrar om dom fått nån att ställa upp i SKM med den?!
/Jesper
 
myospinae; sa:
Finns det någon som upplevt något faktiskt negativt med Point? Kvalitet eller service? Eller är det bara ett oförtjänt rykte?

Mina negativa erfarenheter.

1 Klockande ljud från skäddan när den är nerfälld. Vad jag förstår även vanligt på andra fabrikat.

2 Rostfri wire monterad på okänt sätt i aluminiumblad. Vilket blir ett galvaniskt element... Vet inte om det är unikt för Point, tror inte det. Hur de var fastsatta i varandra vet jag inte. Wiren släppte och jag paddlade in mot land med skäddan hängade lodrät, det var riktigt svårpaddlat. När jag klev ur lossnade skäddan från axeln och lade sig på sjöbotten, allt kring fästpunkten var bortärjat. Jag tillverkade ett nytt blad av rostfri plåt och silverlödde fast wiren. Passade även på att klä överdelen av bladet med silvertape. Nu är den även tyst, får se hur bra det håller. Gjorde ett extrablad samtidigt eftersom jag bara hade en vecka kvar på praktiken med tillhörande verkstad. Ett nytt blad var på tok för dyrt.

3 Vassa skruvar sticker ner runt packluckssargen. Har rivit sönder en del packning. Jag har letat efter kupolmuttrar, men har gett upp och funderar på att försöka plasta över dem. Eller kanske knåda dit sådan där knådmetall? Har sett på senare årsmodeller att skruvarna som håller fast packsargen inte är lika vassa längre.

Min är från 1998, så de har nog ändrat mycket sedan dess.
[Ändrat av PK Neelix 2005-08-10 kl 00:13]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.