Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP?

Vi är tre funderande kajakpaddlare 1,85 m ; 85 kg, som undrar om det är Reval, Mari Extra eller någon motsvarande ur Point 65 familjen som ger mest kajak för pengarna?

Är det ett osäkert kort att köpa en Reval istället för en Mari Extra? Kan någon beskriva skillnaderna?

Vi skulle uppskatta lite skillnader mellan
Reval/Mari Extra/Point 65 K1S/Point 65 (K1XP)

Tack för hjälpen

Jonas

Point 65

De två andra har jag inget att säga om men jag och min fru har varsin Point 65 K1S. Själv är jag 188 cm, 84 kg och kajaken fungerar utmärkt för mig. Till en början kan det upplevas lite trångt att komma i sittbrunnen men det är en sak man vänjer sig med. Som fullastad går den ganska djupt men är å andra sidan lite stabilare då. Det händer sig att jag har lite barlast med när jag gör dagsturer. Eftersom den är rundbottnad känns den till en början lite ostabil, men när man får känn på den är den mycket stabilare än man till en början skulle tro. Har även ofrivilligt paddlat i vindar kring 12-14m/s i Kvarkenområdets yttre skärgård och kunnat konstatera att den beter sig mycket snällt i vattnet.

För att få kajaken riktigt bekväm kan man möblera lite "under däck" med liggunderlag så att benen hålls bekvämt. Har nu paddlat min i tre sommrar och är mycket nöjd. En prisvärd kajak så länge man sköter om skäddan. Det är den enda egentliga svaga punkten, men den borde vara omkonstruerad på de nyare modellerna. Låter kanske lite kritisk nu, men tanken är att ge en objektiv bild av kajaken. Jag är som sagt mycket nöjd och skulle aldrig byta bort min.

Andreas
[Ändrat av ansjoblo 2002-05-23 kl 11:48]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skädda kontra roder

Upplever du att din skädda fyller sitt syfte? Det ger naturligtvis mer motstånd i vattnet att ha ett roder istället för skädda, men skillnaden i styregenskaper måste vara påtaglig. Vad anser du, skädda, roder eller båda delarna? Med tanke på styrförmåga kontra motstånd.

Jonas

Hmm...

Knepig fråga. Har inte annat än prövat någon kortare tur med roder, då en helt annan kajak. Om du vill ha en stabil kurs och paddlar i relativt lugna vatten skulle jag säga skädda. Paddlar du däremot i oskyddad skärgård med större vågor kan roder vara en fördel eftersom du då enklare kan parera vågor som kommer snett mot kajaken. Ska du surfa på vågor är det enligt mig ingen större skillnad eftersom båda "stjärtarna" ändå åker mer eller mindre upp ur vattnet. Själv har jag upplevt roder som en mera vinglig upplevelse med en massa parerande fram och tillbaka, kanske för att jag är ovan med det.

Svar på din fråga, ja jag tycker att skäddan fyller sin funktion och vad gäller motstånd kan jag inte tro att det är någon större skillnad. Har man båda kan man ju alltid fälla upp det som känns mindre aktuellt.
[Ändrat av ansjoblo 2002-05-23 kl 12:09]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips