Mari och Reval...

Hej,
Jag söker lite funktionell fakta om Reval och Mari kajakerna.
Jo, jag har varit långt bak i trådarna och läst ganska mycket så nu vet jag var man köper dom och hur rejält dålig kvalité dom har och att dom bara säljer 5:e sortering genom en svart bakdörr utan någon som helst garanti annat är att botten kommer att gå ur redan 30m utanför bryggan och att man kommer att spetsas på den genombrutna glasfibern…

Men om man nu klarar att komma längre, säg att man får tag på en 3:e sorteringskajak, hur är dom då att paddla? Hur är en Mari-4/41 och hur är en Reval?

Det måste väl finnas någon som känner någon snåljåp som har svartsmugglat in en kajak från vårt östra EU-granland och som sedan tvingat dig med livet som insats att prova den? Eller kanske någon till och med vågar bikta sig och komma ut ur garderoben och berätta att jag har en Reval/Mari…

Som ni kanske ser så är jag ”lätt” ironisk och det beror på att det är så mycket skitsnack i denna sak och vill få fram lite objektivitet. Jag trodde att friluftssidan skulle vara ganska prestigelös men icke… Det är som inom alla intresseområden, har man inte ”rätt” grejor så är man en outsider!

Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker att det är en intressant affär att köpa en vettig kajak för ~7500 för en Reval och ~6000 för en Mari-4 med tanke på att jag får TVÅ kajaker för motsvarande pengar som jag får en hemma i gamla ”Svedala” och på köpet får jag också en trevlig semester i Estland.
Allt snack om dålig kvalité bara för att det inte görs i England eller Sverige är bara snack, jag är själv i en bransch där vi tillverkat allt i Sverige tidigare och vi gjorde allt för att hålla Öst-tillverkarna stången för att senare göra samma sak med Kineserna men det är bara att vika sig för deras kunskap, om du bara noga specar vad du skall ha och hur du vill ha det så får du det med en enorm jämnhet, det är min erfarenhet!

Så släpp nu stoltheten och kom med lite funktionell feedback, det är inte för inte som Skoda är ett starkt växande bilmärke… (vilken avvikelse…)

/Rob
 
Klart det är snack... Klart dom funkar... Klart som korvspad att folk som köpt en kajak för 25 papp måste försvara sitt köp...

Jag har sett usel kvalitet på kajaker från england också, till exempel min egen (och en del andra märken).

Ta nu och provpaddla båtarna. Titta på hur det ser ut gällande plastjobbet. Ta den du gillar! Häpp!

Och om det nu är så att det senare visar sig att något strular (vilket det kan göra med andra märken) så är det ju bara att joxa fixa trixa med plast etc. Det finns väldigt mycket du kan göra med din kajak (flytta sätet, byta roder, täta sprickor och laga repor) utan att var så där oerhört händig. Kunskap och bollplankeri finns här.

Sen kan det ju faktiskt vara så att man tycker att det är värt att köpa en "fullpriskajak", för att man upplever den mer passande och bättre - det kan tveklöst vara värt pengen!

Objektivitet... Funktionell fakta...

Glöm det! Det hela beror ju på vem du är (hur du ser ut, vad du vill göra, vilka förväntningar du har...)!

Har du tur kan någon ge dig lite subjektiva tankar... ;-)
-p-
 
Hej

Jag och min sambo har precis fått våra Reval kajaker från tahe. Jag har bara paddlat den vid tre tillfällen och ska därför inte uttala mig om hur den är att paddla. Tänkte skriva en recension efetr sommaren. Gällande kvalite så tycker jag att den känns mycket välgjord. Har inte hittat något på kajaken som är verkar vara av dålig kvalite. Kontakten med tahe fungerade bra. Att ringa fungerade bättre än mail.

Vi beställde 2 st Reval, 2 neoprenkapell och 2 kolfiberpaddlar. Fick det levererat till Stockholm. Kostnaden för allt ovanstående inklusiver frakt till Stockholm blev 9000 kr/styck.

Vill verkligen lovprisa kapellen, de har riktigt bra passform och är täta, samt är mkt enkla att sätta fast.

Sedan att köpa en kajak utan att ha provpaddlat den är ju en chansning, passar den eller inte. Jag valde att chansa och är hittils mycket nöjd.

//Jimmy
 
Vi var ett gäng (12 st) som köpte kajaker från Tahe. Några av oss hade provpaddlat Revalen + dom två kortare varianterna (510 cm) innan. För min del var det bra för jag ändrade uppfattning om vilken jag ville ha. Jag köpte sen en Reval med roder + skädda, kolpaddel och neoprenkappel för 9000 inklusive frakt (700Skr) till dörren. Detta var i april i år. Utav alla 12 kajaker med tillbehör saknades ett kapell, men det skickades senare. Inga andra missar och kajakerna var mycket fina. Tycker liksom någon annan skrev att kapellet är kanonfint. Paddeln är också bra. Har senare upptäckt att skeddan glappar när den är fullt nedfälld. Revalen har också ganska litet packutrymme i fören. Trots att den är lång så är ändskeppen spetsiga, så packvolymen är förmodligen förhållandevis liten. Jag gjorde missen att inte beställa Navigator rodret. Vi trodde det var standard, men det behövde man säga till om. Har i och för sig inte använt rodret ännu så det spelar mindre roll. Annars känns det som man får mycket båt för pengarna. Den funkar till minst 95 % av all paddlingsaktivitet som jag gör.
En av oss som köpte den kortare varianten använder främre packluckan som barnsäte, vilket skulle vara skoj, men jag upplevde dom korta kajakerna som stampiga i motsjö. Sen var dom korta lite stora i sittbrunnen. Revalen ger bättre stöd.
Vi har också upplevt att kommunikationen med Tahe funkar bättre med telefon än mail.

Matsson
 
Funkade utmärkt..

Jag köpte en Mari 3 extra på Eastpoole för 3 år sedan och har i stort sett bara positiva omdömmen från detta köpet.
Kapellet som följde med, är numera utbytt mot ett annat. Carbon paddeln är också utbytt efter mina kajaklekar. Men jag tror senare års paddlar är av bättre kvalitet. Jag har kompisar som köpte paddel ifjol och för två år sedan och dessa var lite lättare/bättre.

Men sammanfattningen är att det är väldigt mycket kajak för pengarna. Visst finns det säkert bättre kajaker mm. Men då pratar vi en annan prisklass.
 
Tack till Er som har svarat, vi blir alla saliga på vår egen tro (eller någon annans som man ser upp till...)

Klart att en "dyr" kajak är rätt för en del, tror även att andrahandsvärdet är mycket bättre, tycker att de annonser man ser på kajaker indikerar det, medan det är många som försöker göra sig en hacka genom att sälja en "Estländare" nästan ny för en god peng och det är inget fel med det.

Parallell:
Jag valde en Volvo V50 istället för en typ Peugeot 307SW, Ford Focus eller Skôda Octavia. Varför? för att den kändes rätt för mig.

Får vi se vad och om det blir en "Estländare" eller något annat, kanske till och med hyres ett tag till...

/Robert
 
Jag har nu Paddlat min Reval i snart ett år.
I början tyckte jag att den var fin och det tycker jag fortfarande på det stora hela. Däremot finns det saker som börjat fallera och saker som man märker efter ett litet tag. T.ex så har vissa bultar börjat rosta i beslagen (typsikt billig lösning att inte använda rostfritt/syrafast). Linan som fäller upp och ned rodret var av kass kvalitet så den är nu bytt. I nedfällt läge klarade inte rodret att hållas nere i hög fart men det är nu avhjälpt genom att använda en helt stum lina.
En sak som inte enligt min mening går att ändra på ett bra sätt är rodrets infästning. Hylsan som rodret fästs i är snett laminerad vilket gör att rodret lutar jämfört med lodlinjen. Det påverkar inte paddligen särskillt mycket men det är lite störande. Kajaken är ändå roligare att paddla med rodret uppfällt eller bortplockat... En sak som jag ska ordna i sommar är andra roderpedaler. De keepers som förljde med och alla andra keeperspedaler för den delen, är jobbiga att paddla med. Fötterna blir trötta och man får inget bra stöd att trycka mot. Det är nog ganska så lätt att lösa dock. Det mesta som inte håller så hög klass går alltså att fixa till, man får se det som att man köper ett skrov med lite tjafs på så får man ordna resten efter eget önskemål.
Paddlingsmässigt är det en kul kajak att paddla men det finns säkert bättre/snabbare/livligare. Ska man köpa grisen i säcken är detta helt klart en gris värd att köpa...
mvh/Samme som trots smådetaljer är nöjd med sin reval.
 
Passar galoscherna

Personligen anser jag att diskussionerna om Revalkajaker mfl är trist,massa mystiska synpunkter från de som köper Reval och idiotförklarar alla andra som väljer en annan typ av kajak.Samt en del lika mystiska synpunkter från de som inte gillar Reval.
Jag får ofta frågan om Revalkajakerna är bra och visst är det de för vissa.
Jag brukar dra liknelsen med inköp av skor:
När jag skall köpa skor så vet jag att jag har 42 i storlek alltså börjar jag speja på de skor som har 42 och provar dem, passar de kollar jag in priset.Detta känns rätt för mig.Att börja i billiga lådan och hitta ett par skor storlek 38 för 100:- som inte passar men är billiga känns ju så där kul i långa loppet.
Hoppas ni förstår liknelsen.
Om någon undrar så paddlar jag själv en Buccaneer och tycker att det är helt rätt för mig.
Skulle jag köpa en kajak för mer hopp o lek hade jag kollat på en Reval.

//Thorleif
 
Och skulle jag köpa en kajak för "hopp och lek" skulle jag göra tvärt om... Byta bort min Reval mot en Buccaneer (eller kanske någon kortare kajak)... Annars är jag nöjd men min Reval.
 
I och för sig tror jag att det är rätt vanligt att en blivande kajakägare har väldigt vaga begrepp om vad han ska ha för kajak. Det är ju rätt svårt att verkligen veta vad olika modeller är lämpliga för med mindre än att man paddlat dem en hel del, och det är väl också för många svårt att veta hur man verkligen kommer att utnyttja sin kajak.

Det innebär att de flesta ställer sig och kollar efter olika modeller och risken är potentiell att man köper sig 38:eek:r (analogt med ovanstående liknelse) trots att man har 42 egenligen. MEN man känner sig ganska väl till mods eftersom man inte fallit för frestelsen att shoppa ur billiga lådan.

Sen kan man antagligen konstatera att de allras flesta tycker att de gjort ett himla bra val, och är nöjda med sin kajak. Jag tror också; att även om det skiljer en hel del mellan modeller och typer, så har alla kajaker så mycket gemensamt att de funkar för de flesta. Undantaget är väl om man sitter direkt illa i den.

Jag tycker min egen kajak har funkat på alla sätt och vis, och jag tror också att den är en hyfsad kompromiss för mina specifika behov, så är jag ju rätt sugen på att prova lite annat. Det är ju också så att man utvecklas rätt snabbt om man nyligen börjat med en viss sport.
 
Re: Passar galoscherna

5153; sa:
Skulle jag köpa en kajak för mer hopp o lek hade jag kollat på en Reval. //Thorleif

---offtopic---
Och själv vill jag ha en NS Polar för det ändåmålet (eller en NDK Romany)... Hej Torleif, maila mig om när vi kan träffa Grefab! Ett par tre olika förslag på datum blir bra. Typ från kl16? Patric
---slut---

Klart killen skall ha en Reval! Eller en Buccis. Eller en rotationsgjuten? Kanske en NDK?

Det vore inte kul om det vore lätt... ;-)

Paddla lite, Köp något, Paddla mer, Prova fler, och kanske; Byt eller köp fler!

-p-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
Hämta Mari-kajaker i Estland..?? Paddling allmänt 0
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
abenod Vad är Reval? Paddling allmänt 5
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Windsbraut Reval K2 Paddling allmänt 0
calypso63 Reval Kayaks Paddling allmänt 14
pelka reval Paddling allmänt 1
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
calypso63 Reval en nordkapp kopia? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.