point 65 xp

Vurderer Point 65 XP som min nye kajakk. Skal brukes for det meste som langturbåt, men også dagsturer med lek på havet.

Noen her på forumet som har erfaring med point 65XP?

Har lest noen tester av båten. Men jeg synes ofte de er veldig overfladiske og ensidige.


mvh/Erik
 
Är ganska nöjd med min

Jag har en XP som jag köpte sommaren 2005 och har paddlat rätt mycket. Mest dagsturer, men ett antal veckoturer med full packning har det blivit också.

Jag har skrivit en recension som jag står för (http://www.utsidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=2205) men sammanfattningsvis kan jag säga om min XP att jag trots inköp av en ny havskajak (se bilder) så känner jag inte att jag vill göra mig av med min XP. När man har paddlat en båt länge så lär man känna den, jag vet hur jag ska packa, jag sitter bekvämt och känner mig trygg i båten.

För dina ändamål; långtur, dagsturer och lek i vågor och surf så är XP:n en bra kompromiss. Den är relativt snabb och inbjuder till att paddla långa sträckor i hyfsat tempo. Packutrymmet är helt okej, och om man inte har en 2005:a med skum-skott så har man ännu mera utrymme. Den är rolig att surfa med men du tror att du kommer att leka mycket i vågor så är min bedömning att XP:n är lite trögmanövrerad och lite väl kursstabil, särskilt när den är lastad. Fast min XP är tung och jag antar att en olastad kevlar-XP på 19-20kg ger en helt annan upplevelse i hög sjö och surf än min 29kgs-klump.

När det gäller kvaliteten på Point65 så får du bilda dig en egen uppfattning baserat på de högvis med diskussioner som behandlar ämnet. Att kvaliteten är ojämn hävdar jag bestämt, men hittar du ett fint exemplar så är XP:n en båt som du säkert vill behålla!

Lycka till

/Jonas
 
Håller med föregående skribent. Hade en XP, som jag dock inte hade några problem att skilja mig från den dagen det var dags, men jag gillade den på många sätt och egentligen var det nog bara det begränsade knäutrymmet som jag ogillade eftersom jag inte gillar att sitta utåt med knäna, eller med raka ben.

Min var i bra kvalitet, men tydligen - som redan sagts - så har kvaliteten varierat genom åren eller från kajak till kajak. Jag hade första årsmodellen eller nåt. Och ju just det ja, den vägde väl snarare 29 än då uppgivna 24.
 
Xp

Vi har en 2004 i klubben som jag paddlat en del. Tror att sitsar och roder / pedaler och en del annat bytts på senare år. Något som inte är bra på 2004 är roderpedalerna som sitter löst i skena. Komforten på sistsen är inte så bra, en del får tryck på lårens uttersida mot främre kanten på sitsen. Den stora luckan bak kan vara svår att få grepp om, en liten öpning för två fingrar på kanten kan göra det svårt om det är kallt. Knäskålar har orginal ingen stoppning eller bra mothåll. Navigator rodret funkar dock uselt, går ofta sönder eller krånglar när den avänds av flera personer som inte alttid vet hur det funkar.

Känns annars stabil och ganska pigg. platsningen helt ok inga skador som hårt använd klubbkajak. Är nog ett bra köp om man fixar en del detaljer.
 
Senast ändrad:
Jag har en XP från 2003, som jag är i stort sett nöjd med. Idag paddlar jag mest rankare kajaker med större sittbrunn, men trivs ändå bra i XP:n. För att vara havskajak är den snabb, hyfsat smal och lång vattenlinje. Överhänget är inte så stort. Funkar bra i vågor.

Jag bytt det sorgliga keeper-systemet för roderstyrning som var orignal till Smart Track pedaler. Eftersom jag var tvungen att använda distansplattorna i pedalkitet, fick jag på köpet in pedalerna längre mot mitten, vilket gör paddlingen mer effektiv för framåt paddling.

Kvaliteten är jag nöjd med. Kajaken har hängt med i 5 år nu, bl. a. i två SKM, och ser fortfarande fräsch ut. Från och med i år är den permanentad vid sommarstugan, då jag till "vardags" paddlar Reval Extreme och Marathon Swift. Ändå trivdes jag gott i Östersjön sommaren som var i XP:n.

Sitsen har ändrats några gånger under modellens livslängd. Jag upplever min som bekvämare, jämfört med varianten som kom något år senare. Dock tror jag att, som på de flesta kajaker, domningar i baksidan av låren beror mycket på för raka ben. Jag har inga problem med det, men försöker alltid att paddla med bentramp och bålvridning.

XP:n passar bra till vinge, med hyfsat smalt förskepp för bra paddelisättning. Bra modell om man vill kombinera turpaddling med lite motionspass. Initialstabiliteten är bra, men p.g.a. att den är rätt smal, kan den upplevas lite rank som nybörjare.
 
point 65xp

Hei.

Takk for alle svar:)

Det ble dog ikke point 65 xp allikevel.

Fikk et tilbud på brukt P&H Quest, som jeg slo til på.
Virker som en spennende bå.

mvh/Erikt
 
Förklara gärna "mer kajak för pengarna". P&H är ju dyrare?

Jag jämför med t.ex. en Artisan 2000 (är väl föregångaren till Millenium?), eftersom det råkar ligga en sådan bredvid min XP vid sommarstugan. Jag upplever XP:n som en klart bättre design, och kvaliteten som likvärdig. Artisan är ju normalt ansedd som ett kvalitetsmärke. För Point är det många "förståsig påare" som uttalar sig negativt, utan att ens ha testat kajakerna, eftersom dom råkar vara tillverkade i Estland.

Navigator rodret är väl inte marknadens bästa, men det fungerar rätt OK. Att som ett fåtal döma ut det helt är att överdriva. Med sträckta roderlinor, helst icke töjbara sådana, och resårtampen för att säkra nerfällt läge, funkar det så bra man kan begära på denna typ av kajak. Att mina keepers pedaler (från Kajaksport!) inte funkade bra gör ju inte rodret sämre. Jag har ett Smart Track roder på en annan kajak, och sååå stor skillnad är det inte, även om responsen är bättre.
 
Förklara gärna "mer kajak för pengarna". P&H är ju dyrare?

Jag jämför med t.ex. en Artisan 2000 (är väl föregångaren till Millenium?), eftersom det råkar ligga en sådan bredvid min XP vid sommarstugan. Jag upplever XP:n som en klart bättre design, och kvaliteten som likvärdig. Artisan är ju normalt ansedd som ett kvalitetsmärke. För Point är det många "förståsig påare" som uttalar sig negativt, utan att ens ha testat kajakerna, eftersom dom råkar vara tillverkade i Estland.

.

Att jämföra med Kajaksports byggkvalitet är nog att ta i, även om de Estlandsbyggda Point65 kajakerna höll en hyfsad kvalitetsnivå så skall man komma ihåg att det har varit problem med de som byggs i Kina.
Men Point65 var bra på att ta hand om kunderna i de fall det har varit problem med kinakajakerna. Kajaker av årets produktion verkar bättre, skulle själv kunna tänka mig en Point65 Whisky 16 men prisskilnaden mot en Skim Differ är så liten att skimmens mycket bättre byggkvalitet (byggs av Kajaksport) avgör valet.

P & H kajaker har traditionellt haft en mycket hög kvalitet, FF Uppsala har några i hyrflottan och när det gäller skrovet tål de hur mycket som helst av påfrestningar.

Navigatorrodret är inte mycket att hurra för skall man skaffa en XP och behöver roder är det bättre att montera ett Smart-Track roder
 
Jag måste nog hålla med Kjell.
Beträffande rodret så var det väl en del man kunde invända, men jag bytte faktiskt till ett Sealline/Smarttrack, och skillnaden i styrrespons var rätt marginell. Tror placeringen på en uppsvängd akter är det egentligen "problemet". Problemet var dock mycket litet och designen förekommer ju på många "konkurrerande" modeller.

Just mitt ex hade helt klart bra byggkvalitet, det enda jag ö h t kunde invända mot, var väl vikten som låg rätt långt från specen. Detta är å andra sidan också rätt vanligt på den typen av kajaker.

Har ju läst om kvalitetsproblem som andra ska ha haft, men kan ju inte uttala mig om andra kajaker än den jag hade.

När jag bytte bort XP:n så var det till en helt annan kajak, så där haltar alla jämförelser - men i övrigt måste jag säga att jag upplevde den lite allmänna kritiken mot XP:n som märklig då jag var ägare till en.
 
Kvalite

Det är mycket prat om kvalite och Points eventuellt bristande sådan. Inget snack om att de under förra året verkar haft en del bekymmer med inkörningen av en ny fabrik, men att de rent generellt skulle ha sämre kvalite på sina produkter än många av de konkurrerande märkena förstår jag inte riktigt. Vad menar ni egentligen?

Själv har jag under många år paddlat en av Kajaksports modeller och bekantat mig med en mängd andra kajaker, däribland Points kajaker, allt eftersom. Jag kan inte bedömma att det finns några större kvalitetsskillnader i material, detaljer, rodersystem, ytglans med mera, med mera.

I de tester av Points kajaker som jag läst i olika paddelmagasin kan jag inte heller se att det i någon större utsträckning ges någon negativ kritik av kvaliten på deras produkter, snarare tvärt om.

Med detta menar jag självklart inte att alla kajaker som finns är likadana och precis lika bra. Visst är det så att Points modeller skiljer sig från andra på flera sätt och man kan gilla Points lösningar eller inte men att Points produktion rent generellt skulle vara av sämre kvalite har jag svårt att se.

Det kan vara så att jag i min okunskap helt enkelt inte ser kvalitetsskillnaderna, men förklara gärna i så fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.