Skruv till kanot

Hej. Ska fästa min sitts i min alu-kanot som jag håller på att renovera. Måste då fästa skruven genom skrovet i små hål som är uppborrade. Jag har sätt att man har små koniska brickor till skruvarna, förmodligen för att det ska bli helt tätt och bli större yta´för skruvhuvudet mot skrovets utsida.

Nån som vet vad jag menar och vet var man kan få tag på dessa koniska brickor, eller någon som har någon bättre lösning?

Tack!
 
Funkar det med skruv i aluminium...?
Jag har för mej att det är ganska stor risk att aluminiumet ärgar sönder pga galvaniska strömmar.

/M
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skruv i aluminium

Jag skulle också vara lite försiktig med skruv i aluminium. Visserligen bildar Al en hård oxidyta, men om det blir lite rörelse gnags det bort. Om du har något riktigt ädelt i närheten kan det påverka trots oxidskiktet.
En klassisk metod att rensa guld-/silver-/mässingföremål är att lägga dem i varmt saltvatten med en bit aluminiumfolie.
Det bästa sättet är nog att nita med aluminiumnitar, använda aluminiumbrickor (som kan bytas vid behov eller se till att det är lite epoxi mellan skruv och skrov.
Sedan skall du väl ha den i sötvatten? Det minskar ju ner korrisionen drastisk.

Lycka till!
Anders
 
Nit eller genomgående skruv och mutter + sikaflex

Ett skruv- eller nitförband rör sig alltid lite.
Att täta med epoxi är ok om förbandet är stumt. Epoxi blir hårt när det härdat.
Mitt tips är att täta förbandet med Sikaflex, en elastisk tätmassa som klarar det mesta.
Sikaflex kan du köpa på de flesta byggvaruhus, K-Rauta, Clas Ohlsson, etc. En stor patron kostar runt 100 kronor. finns i vitt och i svart. Sikaflex finns också i småtuber. Har du väl brutit förpackningen härdar det på allt eftersom och blir obrukbart i sin tub efter ett par månader. Sikaflex limmar, tätar, fyller ut, fäster på det mesta och blir elastisk efter härdning.
Bäst är nog att försöka hålla sig till samma material, dvs nita med alu-nitar som tidigare föreslagits. Popnit kanske duger? Kan du inte med det kan du köra med rostfri bult och mutter, fast det blir med tiden vit oxid mellan rostfritt och Aluminium. Med sikaflex emellan isolerar du metallerna från varandra och oxidbenägenheten minskar.
Med hammare - mothåll och massiv aluminiumnit får du not bästa resultatet, förmodligen så tätt att ytterligare tätning blir överflödig. Använd iu så fall ganska grov nit så niten står emot skjuvning, dvs krafter som vill försöka slita av niten radiellt.
Träna dig på några bitar aluminiumplåt innan du ger dig på det skarpa objektet!
Håkan
 
Måste fråga. Alu och stål går alltså inte ihop. Är detta ett faktum eller nåt som ni bara har för er, eller nåt ni hört.
Jobbat på verkstad och kan svära på att vi byggt stommar till Ericssons axe system alu. och dragit ihop dem med rostfria skruvar. Och dessa axe system var en av de få sakerna som fungerade efter en jordbävning i Japan (kobe). Skåpen står utomhus och inomhus. Om det skulle vara så dåligt att använda kombinationen alu. och rostfritt förstår jag inte att Ericssons konstruktörer lät oss tillverka sådana skåp.

Mezzner!!! Var är du när du behövs för det känns som du kan svara på detta!?!
 
Måste fråga. Alu och stål går alltså inte ihop. Är detta ett faktum eller nåt som ni bara har för er, eller nåt ni hört.
Jobbat på verkstad och kan svära på att vi byggt stommar till Ericssons axe system alu. och dragit ihop dem med rostfria skruvar. Och dessa axe system var en av de få sakerna som fungerade efter en jordbävning i Japan (kobe). Skåpen står utomhus och inomhus. Om det skulle vara så dåligt att använda kombinationen alu. och rostfritt förstår jag inte att Ericssons konstruktörer lät oss tillverka sådana skåp.

Mezzner!!! Var är du när du behövs för det känns som du kan svara på detta!?!

För min del vill jag påstå att det är _kunskap_ att stål och aluminium inte fungerar vidare bra ihop. Det är dock också en fråga om miljö: i mitt fall kommer kunskapen från segelbåtar i Öresund, där vattnet (och därmed till viss del luften också) är ganska salt.

Det som händer är att stålet kan fräta hål i aluminiumen, och har du otur blir det ett ordentligt stort hål på helt fel ställe. Det går att skydda sig mot det genom att isolera stålet från aluminumen, men jag tror inte det håller hur länge som helst.

Vad gäller ditt aktuella problem skulle jag rekomendera att du använder popnitar i aluminium eller monel (någon legering som duger till sjöss). Nitarna i aluminium lär ju vara billigare, men de i monel kan vara värda några extra kronor. Förutsättningen är dock att både skrov och säte är i aluminium.
 
Aluminium och rostfritt är ingen bra kombination. Har hållit på och seglat och även jobbat med båtar i många år. En segelbåtsmast är oftast aluminium och där löser man det med att isolera rostfria beslag med en nylonpackning. Nitarna är oftast av monel som fungerar hyfsat både mot alu och rf. Ju saltare vatten desto värre problem och blandar man in el så...

Här finns en bra artikel som förklarar problemet suveränt (tycker jag...).

http://www.vibatagare.se/NYTTA___TI...10_budord_Galvanisk_korrosion_DXNI-1693_.aspx
 
Aluminium och rostfritt är ingen bra kombination. Har hållit på och seglat och även jobbat med båtar i många år. En segelbåtsmast är oftast aluminium och där löser man det med att isolera rostfria beslag med en nylonpackning. Nitarna är oftast av monel som fungerar hyfsat både mot alu och rf. Ju saltare vatten desto värre problem och blandar man in el så...

Här finns en bra artikel som förklarar problemet suveränt (tycker jag...).

http://www.vibatagare.se/NYTTA___TI...10_budord_Galvanisk_korrosion_DXNI-1693_.aspx

Tack för länken. Alltså är det bara regn så är det ingen fara på taket. Så vad ska våran kanot vän använda då da?
 
Senast ändrad:
Tack för länken. Alltså är det bara regn så är det ingen fara på taket. Så vad ska våran kanot vän använda då da?[/QUOTE

Helst alunit (som originalet?) alt isolerat skruvförband. Så länge det inte handlar om saltvatten och under begränsad sässong (ligger inte ute jämt heller) spelar det nog inte så stor roll.

Vad jag förstått var det en begagnad alukanot som fixas upp för att hålla några år till. Man behöver ju inte ta i så man spricker i kostsamma lösningar.

AV
 
... Använd iu så fall ganska grov nit så niten står emot skjuvning, dvs krafter som vill försöka slita av niten radiellt.

Fast riktlinjen är väl ändå att skruv- och nitförband skall dimensioneras så att det inte uppstår några skjuvkrafter? Dvs. bitarna skall tryckas mot varandra med sådan kraft att det är ytfriktionen som bär belastningen.
 
För att återgå till firma som leverar små kvantiteter av förbrukningsmtrl

Fa Regale i Gbg har tidigare hjälpt mig med små kvantiteter, försök.
//J
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips