Ny ekerfråga: hålet för stort i fälgen - bricka?

Hade nog bytt fälg på ditt hjul, och är man osäker kan det underlätta att tejpa fast den nya fälgen utanpå den gamla. Kolla att hålen ligger lika som på den gamla bredvid.
Lätta på alla ekernipplar tills ekrarna är riktigt lösa, varefter du lossar eker för eker och flyttar dem till den nya "FÄLGEN". När detta är gjort skruvar du åt alla nipplar tills hjulet blir lite fastare, kika gärna hur nära ekrarna syns inne i ekernippeln inuti fälgbanan.

Har du inget riktställ kan du montera hjulet på cykeln och vända den upp & ner, fäst en pinne/penna med ett gummiband i gaffelbenen på cykeln och du får något att mäta fälgens rörelse mot. Försök att få fälgen centrerad mellan gaffelbenen, därefter justerar du ekerspänningen för att ta bort ovala rörelser.
Och sist till det roligaste då finjusterar du hjulet i sidled och spänner ekrarna till en fin klang utan att överspänna dem.
Låt dem ha ett visst liv för att undvika ett nytt stort hål i den nya fälgen.

TIPS!
Under uppspänningen av ekrarna är det finurligt att lyfta av hjulet då och då och massera hjulet, en del knackar på ekrarna men tycker den förstnämnde metoden går snabbare. Lägg an hjulaxeln mot golv/bänk och pressa ner på var sida om fälgen (klockan 12 och 6), flytta händerna till 14 och 20, 16 och 22.
Vänd hjulet och lägg motsatt sida av axeln mot samma yta och upprepa proceduren. Tillbaka på cykeln/riktstället och fortsätt justera/spänna.
När hjulet börjar närma sig uppspänt kommer du höra små klick från ekernipplarna när det masseras och de hoppar på sin plats mitt i hålen på fälgen.
Om hjulet inte masseras under uppspänning kommer nipplarna snart att hoppa på sin plats när du är ute och cyklar och hjulet börjar ganska snart att skeva lite vilket inte är hela världen om man spänner efter dem snarast. Inte ovanligt på fabrikshjul/nya cyklar.

Men som gammal cykelmeckare/handlare tycker jag att det är proffsigare att sälja färdigmasserade hjul till kunderna, och om inte berätta varför det händer och åtgärda det skevande hjulet snarast.

Och till cykelhandlaren som förklarade vad som heter vad: ;)
Hjul - Nav, ekrar, nipplar och fälg/fälgbana eventuellt komplett med däck/slang
Fälg - Rund ring ofta av metall, samma ring som däcken ALLTID har kontakt med.
Fälgband - plast/gummiremsa som skyddar slang från ekernipplarna.
Nav - Rund tingest som kan snurrar och sitter i centrum på "hjulet", ekrarna som strålar in från fälgen krokas fast i denna.
Däck - Rund gummitrissa som skyddar fälg mot stenar och ojämnheter på marken och dessutom ökar både grepp och komfort.
Slang - Reglerar däckets form, komfort och kan anpassas efter cyklistens vikt. Ofta en artikel som byts ut eller lagas då komforten dramatiskt försämrats.
 
Hade nog bytt fälg på ditt hjul, och är man osäker kan det underlätta att tejpa fast den nya fälgen utanpå den gamla. Kolla att hålen ligger lika som på den gamla bredvid.
Lätta på alla ekernipplar tills ekrarna är riktigt lösa, varefter du lossar eker för eker och flyttar dem till den nya "FÄLGEN".
+1

Under uppspänningen av ekrarna är det finurligt att lyfta av hjulet då och då och massera hjulet, en del knackar på ekrarna men tycker den förstnämnde metoden går snabbare. Lägg an hjulaxeln mot golv/bänk och pressa ner på var sida om fälgen (klockan 12 och 6), flytta händerna till 14 och 20, 16 och 22.
Nja, som jag har skrivit tidigare det finns andra snabbare och enklare sätt att få ekernipplarna att hoppa på sin plats än att klämma på hjulet så här
Hjulmassage.jpg

Man riskerar dessutom att överbelasta fälgen, syns på bilden,
extra riskfullt för överambitiösa hobbyhjulbyggare

Vad som är viktigare är att spänningsbefria ekrarna genom att klämma dem HÅRT parvis
såhär
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Då gör man en spänningsbefrielse (eng: "stress relieving") för att slippa inneboende spänningar i ekrarnas metall från hjulbyggande och ekerbockande, men man måste ta i såpass mkt att man kommer över sträckgränsen och det räcker förstås med att man gör det en(1) gång, av praktiska skäl mot slutet av hjulbyggandet. För att inte snedbelasta fälgen/hjulet bör man klämma åt två par av ekrar enl bilden ovan. Så är står det där jag kopierade den
"It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel, to balance out the lateral bending loads on the rim"
från: http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför spänningsbefrielse behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Och till cykelhandlaren som förklarade vad som heter vad: ;)
Hjul - Nav, ekrar, nipplar och fälg/fälgbana eventuellt komplett med däck/slang
Fälg - Rund ring ofta av metall, samma ring som däcken ALLTID har kontakt med.
+1
Det är alltid bra med en bild
HjulBild.png
 
Hjälpa ekernipplarna på plats är ingen exakt manöver vid varje massagetillfälle, nippeln kan hänga på samma sida som man trycker ekrarna. Men upprepade avspänningar minskar chansen att någon eker hänger upp sig fel.

Instämmer att ett överambitiöst tryck mot fälgen inte är önskvärt,

Enklast är att köpa nytt eller låta något laga, men det är lite tillfredställande att gära det själv för er som känner sig lite händig.
 
Mina projekt att byta ekrar fortsätter och jag har nu noterat att en eker har gått igenom fälgen in mot navet med muttern på, dvs hålet i fälgen är så stort att nippeln inte fäster utan bara går rakt igenom. Finns större ekernipplar eller kan man sätta någon bricka under fälgbandet?
Det är någon millimeter för stort men jag kan för nipplen genom hålet så det klarar inte att spänna en eker men jag ser det inte som risk att hela fälgen ska gå av.

Eller finns någon annan lösning för att fästa en eker i ett för stort hål i fälgen?

Eller är det ny fälg som gäller om jag vill ha alla ekrar i hjulet?

/Patrik
Jag har cyklat nu på en Crescent i fyra år utan en eker.
 
nav+ekrar+fälg=hjul
Oavsett om däcket sitter på eller inte skulle jag säga att man säger hjul.

Som Thureb visade så får du kompletta hjul om du köper hjul och endast en fälg om du köper en fälg.
Kan det ha skett ett missförstånd med din cykelhandlare?
 
Bra förklaring du länkar till HåkanC. Egentligen är det konstigt att det inte blir mer ekerbrott. Med parvis stressavlastning mitt på åkrarna så funkar det hur som helst, det blir nästan inga ekerbrott och hjulen fortsätter att vara runda vet jag av egen erfarenhet.

Till sist en killgissning: Att använda begagnade ekrar när jag byter fälg har funkat utmärkt under många år. Kanske är det t o m bättre än att ha nya ekrar om man begränsar sig till ett par tusen mil?

Thure
 
Att klämma parvis på ekrar har jag alltid gjort då jag eftermotnerat ekrar eller bara riktat en skev fälg/skevt hjul (beroende på terminologin man vill använda).

Jag ska prova med en bricka och samtidigt beställa komplett nytt hjul och även byta däck då det är väl slitet.

Jag brukar låna ekrar från tidigare kasserade hjul för att montera som ersättare för de som gått av på aktuellt hjul jag rullar runt på.

Men att bygga nytt från start ger jag mig inte på, har inte tiden (och troligen inte heller tålamodet) som skulle krävas för att få det rakt och bra. Men intressant att veta hur man gör då riktning av skevheter förekommer hyfsat ofta för mig, då jag ofta är optimistisk med hur mycket last cykelväskorna klarar på väg hem från affären.

/Patrik
 
Kanske är belastningen större på ekerhålen med skivbromsar?
Strikt sett, ja. Men om det är praktiskt viktigt är en annan fråga. Kraften som uppstår vid bromsning distribueras tämligen jämnt mellan samtliga ekrar, så ökningen på varje enskild eker blir rätt liten.
"Fönstret" för att bygga ett hjul som håller för övrig belastning, men går sönder vid bromsning är väldigt litet:
I skivbromsarnas barndom förekom det både böjda gafflar och t.o.m. böjda diagonalrör. Men jag kan inte minnas nånting om sönderbromsade hjul.
 
Till sist en killgissning: Att använda begagnade ekrar när jag byter fälg har funkat utmärkt under många år. Kanske är det t o m bättre än att ha nya ekrar om man begränsar sig till ett par tusen mil?
Beror på typ av hjul och hur välbyggt hjulet var från början.
Att återanvända ekrar från dåligt byggda hjul kan ge väldigt varierande resultat och skapa massor med frustration. Ekrar från välbyggda hjul kan hänga med tills fälgen går ur marknaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
R STORT vevlager-problem... Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.