Skolklass i Funäsfjällen undsatta med helikopter (25 aug 2021)

Hej. Inga problem. Här kommer en redogörelse med förhoppning att den skall minska skenande spekulationer.

Förutsättningar:
* Vi är inte en "skolklass" utan genomför en återkommande gymnasiekurs (naturguidning 1) vilket innebär att eleverna genomför vandringen som en avslutning av kursen som innehåller såväl teoretisk som praktisk förberedelse. Skillnaden är värd att markera då det annars låter som en vanlig "skolresa"
* 5 lärare på 17 elever. Vi som genomför kursen har genomfört den tidigare, i samma område vid samma årstid mellan 8-15 gånger tidigare (varav flera av oss även lett turer i området vintertid.)
* Vår utrustning är av mycket god kvalitet. (Dementi på någons tidigare kommentar om tältfabrikat där); genomgående Hillebergtält (2-4-manna), sovsäckar och utrustning från bl.a. Hagköfs/Lundhags, anpassade till årstiden.

Det som hände var, i kort, följande: Vi var på dygn 6 av planerade 8. Vi återvände till ett etablerat basläger sydväst om Hoken efter en dagstur med lätt packning upp till norska gränsen (för att förevisa rösningen av gränsen). Vädret under dagen var regnigt och småblåsigt och vi återvände med en relativt trött grupp. Då vi saknade mobiltäckning hade vi tagit ner en väderrapport från vår satellitenhet (samma dag) som angav en förväntad vindhastighet på 13knop (frisk bris) och fortsatt regn. Med den informationen gjorde vi kväll och la oss.

Under natten tilltog vinden och regnet var ihållande. Efter hand insåg vi att vi var på väg att få en situation men bedömde att det bästa vi kunde göra var att hålla alla säkra och varma i tälten så natten spenderades i skytteltrafik mellan tält som lagades, fixades, spändes och stenades. Elever flyttades ihop för att hålla sig varma i de tält som stod bäst till och var i bäst skick.

När morgonen kom tog vi beslutet att avbryta vandringen i förtid och återvända till vår utgångspunkt i Ramundberget (omkring 20km från vår position.) Vinden höll sig stadigt mellan 20-30 m/s och regn. Vi hade då, som vi såg det, två alternativ:

1. Att förflytta gruppen till fots vilket bedömdes som olämpligt eller direkt farligt då majoriteten hade helt slut på torra plagg, var trötta efter natten och förmodligen inte hade klarat att ta sig ner i den hastighet som skulle krävas för att alla skulle hålla värmen uppe (betänk vandring dyblöt i hård vind och regn)

2. Att tillkalla hjälp av fjällräddningen via satellitenhet (som alltid medförs) Bedömningen blev att vår situation var sådan att det var befogat.

Hade det rört sig om enbart oss lärare hade vi kanske brutit läger, stålsatt oss och marscherat ner, men då vi, som någon påpekat, även hade ansvaret för 17 unga människor tyckte vi att begäran av support var av nöden.

Vad lär vi oss av detta (för det ska man alltid göra)? Lita inte blint på EN väderrapport utan dubbelchecka. Nästa gång får någon hemma ha ansvar för att följa väder och kommunicera över satellitenhet om något oroande uppkommer i området.

I övrigt anser jag att vi handlat enligt gängse norm och anpassat oss relativt väl efter situationens krav. Alla nere igen, alla mår bra, och undantaget det sista dygnet har vi haft en fantastisk vecka med förevisning av gruvorna norr om Ramundberget, sedvanlig bestigning av Helags (via sydkammen) underbara elevpresentationer kring fjällflora/fauna, glada miner och en och annan smörstekt öring på trangian.

/Mats Eklycke.
Skall även tilläggas att vi inte "glömt att kolla väderrapport".

Vi utgick ifrån befintlig information. Veckan inleddes faktiskt med att vi korrigerade planerad rutt och låg första natten i björkskog nere vid Mittån istället för vid Svaletjakke som planerat (detta på grund av rapport om vind upp mot 20 m/s).

Vi tog även ner rapporter från smhi och yr.no vartefter där vi hade täckning. Vid det aktuella dygnet, dock, hade sådan saknats och vi fick förlita oss på informationen som fanns att tillgå (från Garmin inReach).
 
Tack för redogörelsen, den får förhoppningsvis stopp på en del vilda spekulationer med dagstidningsartiklar som enda "fakta".
När jag läser det du skriver har ni koll på läget, saker kan hända och det går inte att kontrollera allt, då gäller det att vara förberedd och resonera klokt vilket jag tycker ni gjorde.
Hoppas inte någon blev avskräckt för fortsatt friluftsliv, garanterat finns det många lärdomar att dra och ni kommer säkert följa upp och utvärdera vidare tillsammans med hela gänget.


mvh Zacke
(Före detta scoutledare med många härliga minnen från ungdomars utveckling i naturen.)
 
Tack för redogörelsen, den får förhoppningsvis stopp på en del vilda spekulationer med dagstidningsartiklar som enda "fakta".
När jag läser det du skriver har ni koll på läget, saker kan hända och det går inte att kontrollera allt, då gäller det att vara förberedd och resonera klokt vilket jag tycker ni gjorde.
Hoppas inte någon blev avskräckt för fortsatt friluftsliv, garanterat finns det många lärdomar att dra och ni kommer säkert följa upp och utvärdera vidare tillsammans med hela gänget.


mvh Zacke
(Före detta scoutledare med många härliga minnen från ungdomars utveckling i naturen.)
Tack.

Nej, ungdomarna är (och var, mest hela tiden) vid gott mod och vi har redan fått rapport hemifrån skolan om att nästa års "rekryter" visat intresse. Vad säger man; "all publicitet är bra publicitet"?

/Mats, även jag ex. Scout/scoutledare. Ösmo scoutkår 1989-2000.
 
Mycket bra redogörelse och det undanröjer vidare spekulationer.

Frågor förvisso finns säkert så att flera kan lära sig kring detta tillbud.
Ett tack till Mats som delar med sig av den information som våra snuttifierade medier inte klarar av att förklara.

Jag har själv några tankar/funderingar men låter det anstå just nu och önskar Mats och gruppen det bästa som får vila upp sig.
 
Tack Mats för en ordentlig redogörelse! Min första tanke när jag hörde Sveriges Radios intervju med dig var att det till stor del var tack vare ledarnas erfarenhet och i stunden bra beslut som allt gick bra, annars hade det kunnat sluta mycket värre. Din redogörelse förstärker denna tanke. Bra jobbat ni som ledde gruppen och också en stor eloge till fjällräddningen givetvis!
 
Tack för redogörelsen. Som andra skrivit är det fantastiskt att få förstahandsuppgifter istället för notiser och spekulationer.

En sak jag undrar (när du har tid att svara) är hur er plan C såg ut? Hur skulle ni agerat om fjällräddningen inte hade lyckats ta sig fram eller om ni inte fått kontakt? Var det ett scenario ni gått igenom i förväg?
 
Tack för redogörelsen. Som andra skrivit är det fantastiskt att få förstahandsuppgifter istället för notiser och spekulationer.

En sak jag undrar (när du har tid att svara) är hur er plan C såg ut? Hur skulle ni agerat om fjällräddningen inte hade lyckats ta sig fram eller om ni inte fått kontakt? Var det ett scenario ni gått igenom i förväg?

Det vi diskuterade i stunden var av modellerna (undantaget då alternativ a och b):

c: Ligg kvar i tälten och rid ut stormen. Samla ytterligare fler i de tält som är i bäst skick och håll de varma tillsammans med sovsäckar etc. Gör varm mat till alla (kök, gas och proviant fanns förstås gott om) Det hade också gått i nödfall även om det inte var optimalt.

d: En eller två av oss skulle, i kombination med alternativ "c" ta oss ner till nödstugan och telefonen vid Svaletjakke för att larma och ytterligare förklara situationen för folk på plats i dalen.

Ungefär så.

/Mats.
 
Tack för förstahandsinformation. Av det du skriver ser det ut som om situationen hanterades på bästa möjliga sätt. Det finns för mig ingen orsak att diskutera vad som kunde gjorts annorlunda. Jag var inte där, och litar på informationen från de som var det. Alla kom tillbaka välbehållna vilket trots allt är det absolut viktigaste.

Om prognoserna stämmer så är det redan nu bra väder i området. Jag ska själv upp till Jämtlandsfjällen och jaga ripa nu i helgen, med två nätter i tält. Jag hoppas på bättre väder, men det är inget som är säkert -- vädret kan ändras fort i fjällen.

Jag har också med mig en Garmin InReach. Jag hoppas att jag slipper använda den.
 
Bara för eget intresse och lite referens, var det red eller black label tält eller blandat, och i så fall märkte ni skillnad i hållbarhet och hur de klarade vinden?
 
Tack för en fin redovisning av händelsen, det var väldigt nyttigt att läsa tankarna bakom besluten och inte bara få kortversionen genom media.
Jag har upplevd att man måste tolka Inreachens väderprognos lite annorlunda än yr.no og storm.no. Ett visst tal på vind i Earthmate betyder inte samma i yr, till exempel. Jag upplever att man måste "kalibrera" sig själv lite och tolka informationen lite annorlunda för att få prognoserna att gå ihop. Är det något du märkt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G 8 pers undsatta 800m från Vålåstugorna 2018-03-18 Säkerhet och räddning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.