Skolklass i Funäsfjällen undsatta med helikopter (25 aug 2021)

Det är ju inte alltid det lättaste att hitta bra fästpunkter för alla pinnar för ett tält. När en hel grupp ska hitta tältplatser i närheten av varandra, i bästa vindskydd och inte på markplättar som förvandlas till små sjöar i regn... ja då blir det utmanande. Och att stena pinnarna är lättare i teorin än en verkligheten (vilket jag gissar att de flesta här upptäckt)
 
Kidsen fick ju åka helikopter iaf, måste ha varit skönt och roligt att slippa vandra hem i busväder.

Lite OT här, men om det är såpåss hårt väder att man inte kan flyga - hur gör de då? tar de bandvagn/fyrhjulingar ut på fjället då eller?
 
Och att stena pinnarna är lättare i teorin än en verkligheten (vilket jag gissar att de flesta här upptäckt)
Jag tror ju att man tyvärr behöver vara lite ingenjör för att kunna fästa tältpinnar bra. Man måste förstå kraftkomposanter och hävstångsprincipen.

Jag ser i alla fall på campingplatser att väldigt många har en tendens att slå ner pinnarna rakt i marken, inte med 90 graders vinkel mot linan.

Det intressanta är att googlar man verkar många instruktioner fokusera på vinkeln mot marken, inte vinkeln mot linan. Men i mina ögon är det vinkeln mot linan (=dragkraften) som är viktigast, vilken vinkel det blir mot marken spelar mindre roll (men ju mer parallell med marken pinnen är desto mindre mark blir det ju som håller den nere).
 
Om vi nu ska hålla på så här så måste jag bara påpeka att detta vädret var inte heller storm med orkanstyrka utan storm med orkanbyar. (Dvs byar med orkanstyrka)
Ändå rätt stor skillnad på byar på 30mps och medelhastighet på 30mps.

Helt riktigt. Och det gör ju inte journalistiken i detta fall ett dugg bättre.
Men det jag försökte få fram, var att vi överhuvudtaget inte får orkan oavsett hur hårt det blåser. Maxvinden här kallas storm av orkanstyrka.
Orkaner hör hemma i Karibien, runt Mexicanska golfen samt USAs västra och södra kust och är virvelstormar som hämtar sin energi där ytvattnet i havet blir tillräckligt varmt.

/John
 
Kidsen fick ju åka helikopter iaf, måste ha varit skönt och roligt att slippa vandra hem i busväder.

Lite OT här, men om det är såpåss hårt väder att man inte kan flyga - hur gör de då? tar de bandvagn/fyrhjulingar ut på fjället då eller?

Det går att flyga helikopter i riktigt hårt väder. Sikten kan dock medföra flygstopp. Så ur den synpunkten är dimma värre än storm.
Och ja, jag tror dom tar bandvagn om läget är tillräckligt tufft. Det kan ju dock dröja innan hjälpen kommer fram i sådana fall.

/John
 
och lär ju inte bli så fina spår efter en bandvagn på barmark.
Kan meddela att, som back-up, hade fjällräddningen ett par fyrhjulingar på väg ut (i det fall helikoptern inte skulle kunna landa eller komma fram till oss.) Vi frågade om bandvagn eller truppfordon men sådana hade de inte tillgång till.

Inte ett område där länsstyrelsen uppskattar trafik på marken. Dels känslig mark och biotop och dels djurarter, som t.ex. fjällräv som inte ska störas, så man undviker det så långt som det är möjligt.
 
och lär ju inte bli så fina spår efter en bandvagn på barmark.

VIsst kan en bandvagn med plastkarros ( tygg Hägglunds 206 ) riva upp lite med sina band men faktiskt har de lägre yttryck (< kg/cm2) än under skon på en normal vuxen människa. Mer än en soldat och officer har åkt fram med bandvagn på skaren och klivit ur för att försvinna ner i snön, i två meter djup snö försvinner även den längväxte. Tror nog en fyrhjuling gör djupare spår om den hade behövt användas.

Hägglund BV 206 är alltså denna, som en del räddningstjänster och friviliga resurgrupper, samt hemvärnet/försvarsmakten (och just det, taxibolaget i Enafors) använder/använde :

/Patrik
 
Jag tror ju att man tyvärr behöver vara lite ingenjör för att kunna fästa tältpinnar bra. Man måste förstå kraftkomposanter och hävstångsprincipen.

Ja, det finns beskrivningar av t ex Deadman system, om det.

 
Jag förstår inte varför "anchor stake" är rätt i bild 6 och fel i bild 7? I bild 6 kommer i mina ögon "anchor stake" att utsättas för krafter som drar den uppåt ur marken?

Den här snubben har ju provat praktiskt (även om han fortfarande fokuserar på vinkeln mot marken snarare än vinkeln mot linan).

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G 8 pers undsatta 800m från Vålåstugorna 2018-03-18 Säkerhet och räddning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.