Skolklass i Funäsfjällen undsatta med helikopter (25 aug 2021)

17 ungdomar och fem vuxna fick hämtas med helikopter NV Skarsfjället efter hårt väder. Enligt notisen skall "tältet" ha blåst sönder. Det kanske man ska ta med en nypa salt; de bör väl ha haft fler än ett tält på 22 pers. Alla ska ha klarat sig bra och är transporterade till Funäsdalen.

Plats angiven närmare som Hoken (1100 möh) men man får väl anta att de inte var på toppen, utan snarare i området Skarsfjället-Hoken (ändock bortåt 1100 möh). Varning för mycket hårt väder hade utfärdats av SHMI.

 
Ex-militärt 20-manna? De är inget kul när de går sönder...

De verkar ha haft Hillebergare.


 
Baserat på mina barns utflykter så rör det sig nog om en blandad tältkompott. Det är de tält som barnen fått med sig hemifrån som troligen använts. Det ser onekligen ut som om en del av tälten är Hillberg (och de verkar fortfarande hålla ihop). Jag tvivlar på att alla tält var Hilleberg.

Hur som helst är det bra att alla inblandade klarade sig utan skador. Så är i efterhand önskar de nog att de hållit bättre koll (och reagerat annorlunda) på väderprognoserna.

Jag är glad att jag inte var inblandad i det hela.
 
Stort ansvar av ledarna att ta med sig så många barn ut i fjällvärlden, inget som jag hade vågat göra tror jag. Även svårt när man är en så stor grupp att hitta bra skydd för alla tält och samtidigt hålla ihop gruppen, det kan vara svårt nog att hitta skydd för ett ensamt 2pers-tält...
 
Klantigt att inte kolla väderprognoser, speciellt om man har en hel skolklass med sig. Stället verkar ju dessutom ligga mitt ute på kalfjället med långt till närmaste skyddade läge, dom kunde ju campat närmare någon dalgång om vädret verkar tveksamt.

Fantastiskt jobb av fjällräddningen, och att dom kunde flyga helikopter i det vädret och hämta dom ! 35 m/s...

Undrar om tälten blåste bort eller gick sönder ? Eller om dom ""bara"" var blöta & skrämda.
Hur som helst, väldigt skönt att det gick bra !!
 
Klantigt att inte kolla väderprognoser, speciellt om man har en hel skolklass med sig. Stället verkar ju dessutom ligga mitt ute på kalfjället med långt till närmaste skyddade läge, dom kunde ju campat närmare någon dalgång om vädret verkar tveksamt.

Fantastiskt jobb av fjällräddningen, och att dom kunde flyga helikopter i det vädret och hämta dom ! 35 m/s...

Undrar om tälten blåste bort eller gick sönder ? Eller om dom ""bara"" var blöta & skrämda.
Hur som helst, väldigt skönt att det gick bra !!

Det är lätt att vara efterklok. Med brasklapp för min begränsade insyn så kan jag ändå tänka mig hur en sån här situation kan uppstå för i övrigt sansade personer utan att några klantiga eller i stunden oförnuftiga beslut fattas.

Jag håller med om det generella, att man bör ha marginal, fantastiskt bra gjort av fjällräddningen, osv, men tror det blir missvisande om alla som råkar ut för tillbud på fjället får utstå tillmälen.
 
Undrar om lärarna (eller vilka det var) hade koll på sitt ansvar om några barn skadats. Vi minns ju konfirmanledaren som dömdes ansvarig för kanotolyckan vid Ånnsjön.

(Btw finns det en intervju med den killen som var död i flera minuter på Youtube, med han den rödhåriga Mauri)
 
Senast ändrad:
Undrar om lärarna (eller vilka det var) hade koll på sitt ansvar om några barn skadats. Vi minns ju konfirmanledaren som dömdes ansvarig för kanotolyckan vid Ånnsjön.
Gymnasielärare bör ha bra koll på sitt ansvar. Den intervjuade läraren i kommentar #5 tycks ha en firma som sysslar med "Introduktion till friluftsliv", dvs bör ha mer erfarenhet än de flesta som vandrar 1-2 veckor om året.

Hoppas att en rapport släpps publikt som förklarar hur de hamnade i denna hemska situation. Eller om han har lust att berätta själv här på forumet?
 
Senast ändrad:
Hej. Inga problem. Här kommer en redogörelse med förhoppning att den skall minska skenande spekulationer.

Förutsättningar:
* Vi är inte en "skolklass" utan genomför en återkommande gymnasiekurs (naturguidning 1) vilket innebär att eleverna genomför vandringen som en avslutning av kursen som innehåller såväl teoretisk som praktisk förberedelse. Skillnaden är värd att markera då det annars låter som en vanlig "skolresa"
* 5 lärare på 17 elever. Vi som genomför kursen har genomfört den tidigare, i samma område vid samma årstid mellan 8-15 gånger tidigare (varav flera av oss även lett turer i området vintertid.)
* Vår utrustning är av mycket god kvalitet. (Dementi på någons tidigare kommentar om tältfabrikat där); genomgående Hillebergtält (2-4-manna), sovsäckar och utrustning från bl.a. Hagköfs/Lundhags, anpassade till årstiden.

Det som hände var, i kort, följande: Vi var på dygn 6 av planerade 8. Vi återvände till ett etablerat basläger sydväst om Hoken efter en dagstur med lätt packning upp till norska gränsen (för att förevisa rösningen av gränsen). Vädret under dagen var regnigt och småblåsigt och vi återvände med en relativt trött grupp. Då vi saknade mobiltäckning hade vi tagit ner en väderrapport från vår satellitenhet (samma dag) som angav en förväntad vindhastighet på 13knop (frisk bris) och fortsatt regn. Med den informationen gjorde vi kväll och la oss.

Under natten tilltog vinden och regnet var ihållande. Efter hand insåg vi att vi var på väg att få en situation men bedömde att det bästa vi kunde göra var att hålla alla säkra och varma i tälten så natten spenderades i skytteltrafik mellan tält som lagades, fixades, spändes och stenades. Elever flyttades ihop för att hålla sig varma i de tält som stod bäst till och var i bäst skick.

När morgonen kom tog vi beslutet att avbryta vandringen i förtid och återvända till vår utgångspunkt i Ramundberget (omkring 20km från vår position.) Vinden höll sig stadigt mellan 20-30 m/s och regn. Vi hade då, som vi såg det, två alternativ:

1. Att förflytta gruppen till fots vilket bedömdes som olämpligt eller direkt farligt då majoriteten hade helt slut på torra plagg, var trötta efter natten och förmodligen inte hade klarat att ta sig ner i den hastighet som skulle krävas för att alla skulle hålla värmen uppe (betänk vandring dyblöt i hård vind och regn)

2. Att tillkalla hjälp av fjällräddningen via satellitenhet (som alltid medförs) Bedömningen blev att vår situation var sådan att det var befogat.

Hade det rört sig om enbart oss lärare hade vi kanske brutit läger, stålsatt oss och marscherat ner, men då vi, som någon påpekat, även hade ansvaret för 17 unga människor tyckte vi att begäran av support var av nöden.

Vad lär vi oss av detta (för det ska man alltid göra)? Lita inte blint på EN väderrapport utan dubbelchecka. Nästa gång får någon hemma ha ansvar för att följa väder och kommunicera över satellitenhet om något oroande uppkommer i området.

I övrigt anser jag att vi handlat enligt gängse norm och anpassat oss relativt väl efter situationens krav. Alla nere igen, alla mår bra, och undantaget det sista dygnet har vi haft en fantastisk vecka med förevisning av gruvorna norr om Ramundberget, sedvanlig bestigning av Helags (via sydkammen) underbara elevpresentationer kring fjällflora/fauna, glada miner och en och annan smörstekt öring på trangian.

/Mats Eklycke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G 8 pers undsatta 800m från Vålåstugorna 2018-03-18 Säkerhet och räddning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.