Skolklass i Funäsfjällen undsatta med helikopter (25 aug 2021)

Jo, det ligger väl lite i sakens natur att en större muskelmassa slukar mera energi och man kroknar fortare.

De jag sett kunna arbeta hårdast är inte några muskelknuttar utan snarare seniga bondgrabbar.
 
Jag tittar en del på serien Naked and afraid, och där tycker jag man rätt tydligt ser att muskelknuttarna ofta är de som kroknar först.
 
Du verkar helt ignorera kraftkomposanterna här. Har du spiken 90 grader mot marken så kommer linan att till viss del dra tältspiken uppåt. Det är det som är problemet.

Problemet är alltså inte den rörelse du beskriver (att när man drar i övre delen trycks undre delen bakåt), utan att när man drar tältspiken uppåt så kommer den att åka upp från marken.

Titta på videon jag länkade till tidigare för att se problemet.

Jag håller med, men tycker nog att det kan vara minst lika viktigt att vinkla tältspiken ännu mer än 90 grader mot snöret (som helst är långt för flackare vinkel. Men då mer för att slippa att det "glider upp" till toppen på tältspiken och ger en ännu sämre situation med en större hävarm än nödvändigt på spikens fäste i marken.

Så dra ned spiken i stort sett fullt, eller ha en vinkel på spiken som skjuter linan ned mot marken istället för uppåt, så att linan drar mot spiken nere vid marken.
Markenegenskaper och hur bra fäste den ger är ju en faktor också, och i bra mark och bra väder kan man nästan sätta den hur som helst.
 
Jag tittar en del på serien Naked and afraid, och där tycker jag man rätt tydligt ser att muskelknuttarna ofta är de som kroknar först.

Och ser man till lågintensivt men långvarigt arbete så är ofta kvinnor mer uthålliga generellt än män, i kortare mer kraftfulla arbetsinsatser (kanske bara beroende på en mindre muskelmassa som inte kan tömma kroppens energi lika fort som män vid samma totalarbete (män tar i mer än behövs och slösar mer kraft snabbare för att de kan), och ofta har vältränade män mindre av underhudsfett (jmf tränade kvinnor) att förbränna vid uthållighetesarbete, vilket gör att det snabbare får slut på energi.
 
Du verkar helt ignorera kraftkomposanterna här. Har du spiken 90 grader mot marken så kommer linan att till viss del dra tältspiken uppåt. Det är det som är problemet.

Problemet är alltså inte den rörelse du beskriver (att när man drar i övre delen trycks undre delen bakåt), utan att när man drar tältspiken uppåt så kommer den att åka upp från marken.

Titta på videon jag länkade till tidigare för att se problemet.

Nja, alltså, är linan lång nog går går vinkeln mellan lina och mark mot noll. Följaktligen ”nästan” 90 grader mot mark. Förutsatt, förstås, att marken är horisontell, oändlig, och slät som ett balsalsgolv.
 
Nja, alltså, är linan lång nog går går vinkeln mellan lina och mark mot noll. Följaktligen ”nästan” 90 grader mot mark. Förutsatt, förstås, att marken är horisontell, oändlig, och slät som ett balsalsgolv.

Ja, men då är vi inne på det jag nämnde: Är syftet med linan enbart att staga tältet i sidled, eller ska linan också dra neråt?

Ofta kan man ju heller inte ha 8 meter långa linor till tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G 8 pers undsatta 800m från Vålåstugorna 2018-03-18 Säkerhet och räddning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.