[Skåne] Gissa bilden!

Utan utgångspunkter som kyrkor, skorstenar och master är det endast en gisselek....men jag antar att det finns något smart bildjämföringsprogram som kan leda en blind rätt...

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
inringning klar

men var?
I änden på F10s skjutfält finns en enebacke men den har jag bara sett i regn....Ovanför Båstad finns en enebacke V om jvg. Det här blir knepigt.
//J

Björsåkra-Bölinge

Jag har själv inte varit där, men jag vet att jag sett en bild från en större fälad på Hallandsåsen som heter Björsåkra-Bölinge. Skåneleden passerar över fäladen, men den ligger egentligen i Halland, precis på andra sidan gränsen... (Karta) Men jag gissar ändå på det.

Rätt ställe men fel av mig!

hehe, det här var ju både roligt, men lite pinsamt :cool:

Det är rätt ställe! Jag brukar kalla det Hällede Naturreservat, men Björsåkra-Bölinge heter de ju. Ett litet men fint naturreservat som jag trodde låg i skåneland, men det gjorde det ju inte...

Geogömman GCJBEZ ligger ungefär där jag stod när bilden togs och det är nog 3-400 meter från länsgränsen.

sorry ;) /erik

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Men nu är det ju så att Skåneland

omfattar Skåne-Blekinge och Halland!
Vad säger trådstartar Stellan om detta delikata problem, fel men ändå nästan rätt, vad vill du avdömma?
//J

Eftersom jag ändå svarade rätt så passar jag på att lägga in en bild på ännu en fälad:

09eef291a57e0d1a2f83844c92da39f1.jpg

35377c336bb5d919b15b029117f4e4fd.jpg

Till skillnad från den förra bilden så har denna fälad även andra träd än enar. Dessutom ligger den i Skåne ;)

Om ingen kan svaret så har jag några ledtrådar...

Senast ändrad:
Bild två anger en kulle

Liknande kullar finns i vulkanlinjen, och den är ju lång men nära Jällabjerg från NV ser det ut på liknande sätt men även S Hässleholm, får vi be om liten ledtråd att ty oss till?
//J

Bild två anger en kulle
Liknande kullar finns i vulkanlinjen, och den är ju lång men nära Jällabjerg från NV ser det ut på liknande sätt men även S Hässleholm, får vi be om liten ledtråd att ty oss till?
//J

Det som ser ut som en kulle på bild 2 är nog bara en grupp höga träd.

Ledtråd 1: Bilderna är tagna mellan Skåneleden och ett fågeltorn (fågeltornet ligger ca 800 m från Skåneleden)

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.