[Skåne] Gissa bilden!

Utan utgångspunkter som kyrkor, skorstenar och master är det endast en gisselek....men jag antar att det finns något smart bildjämföringsprogram som kan leda en blind rätt...
 
inringning klar

men var?
I änden på F10s skjutfält finns en enebacke men den har jag bara sett i regn....Ovanför Båstad finns en enebacke V om jvg. Det här blir knepigt.
//J
 
Björsåkra-Bölinge

Jag har själv inte varit där, men jag vet att jag sett en bild från en större fälad på Hallandsåsen som heter Björsåkra-Bölinge. Skåneleden passerar över fäladen, men den ligger egentligen i Halland, precis på andra sidan gränsen... (Karta) Men jag gissar ändå på det.
 
Rätt ställe men fel av mig!

hehe, det här var ju både roligt, men lite pinsamt :cool:

Det är rätt ställe! Jag brukar kalla det Hällede Naturreservat, men Björsåkra-Bölinge heter de ju. Ett litet men fint naturreservat som jag trodde låg i skåneland, men det gjorde det ju inte...

Geogömman GCJBEZ ligger ungefär där jag stod när bilden togs och det är nog 3-400 meter från länsgränsen.

sorry ;) /erik
 
Men nu är det ju så att Skåneland

omfattar Skåne-Blekinge och Halland!
Vad säger trådstartar Stellan om detta delikata problem, fel men ändå nästan rätt, vad vill du avdömma?
//J
 
Eftersom jag ändå svarade rätt så passar jag på att lägga in en bild på ännu en fälad:

09eef291a57e0d1a2f83844c92da39f1.jpg


35377c336bb5d919b15b029117f4e4fd.jpg


Till skillnad från den förra bilden så har denna fälad även andra träd än enar. Dessutom ligger den i Skåne ;)

Om ingen kan svaret så har jag några ledtrådar...
 
Senast ändrad:
Bild två anger en kulle

Liknande kullar finns i vulkanlinjen, och den är ju lång men nära Jällabjerg från NV ser det ut på liknande sätt men även S Hässleholm, får vi be om liten ledtråd att ty oss till?
//J
 
Bild två anger en kulle
Liknande kullar finns i vulkanlinjen, och den är ju lång men nära Jällabjerg från NV ser det ut på liknande sätt men även S Hässleholm, får vi be om liten ledtråd att ty oss till?
//J

Det som ser ut som en kulle på bild 2 är nog bara en grupp höga träd.

Ledtråd 1: Bilderna är tagna mellan Skåneleden och ett fågeltorn (fågeltornet ligger ca 800 m från Skåneleden)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.