[Skåne] Gissa bilden!

Är ganska säker på att jag har klurat ut var bilden är tagen. Nämligen Buttenbjers avrättningsplats längs med Haraldstorpsvägen utanför Bleckstorp/Rögla i Hörby kommun. Stämmer det? :)

Det här var hur som helst en rolig kluring där jag använde några olika hjälpmedel. Vindkraftverken var mitt första spår för att ringa in potentiella områden, sen blev det lite enklare med ledtrådarna om väderstreck och historisk avrättningsplats.
 
Senast ändrad:
Är ganska säker på att jag har klurat ut var bilden är tagen. Nämligen Buttenbjers avrättningsplats längs med Haraldstorpsvägen utanför Bleckstorp/Rögla i Hörby kommun. Stämmer det? :)

Det här var hur som helst en rolig kluring där jag använde några olika hjälpmedel. Vindkraftverken var mitt första spår för att ringa in potentiella områden, sen blev det lite enklare med ledtrådarna om väderstreck och historisk avrättningsplats.

Om detta stämmer (ser rimlgit ut), vem är då konstnären?

Om rätt så en kul kluring men lagom ledtrådar.

Jag började annars på konstnärsspåret och kollade upp var Gunilla Mann håller till, i Rörum, nästgårds med Mandelmans trädgårdar men hittar inte avrättningsplatser därikring.

/Patrik, som i så fall lurade sig att tro det var vid kust
 
Grattis till @HPT - bilden är tagen från Haraldstorpsvägen i Bleckstorp och Buttenbjers avrättningsplats är den makabra "sevärdheten". Så mycket att se fanns nu inte för en analfabet som mig när det gäller dylika platser. (Dock är det en bit från Hörby kommun, ser ut som att gränsen mellan Ystad och Sjöbo går precis i området.)

Roligt att bild och ledtrådar uppskattades. Konstnären då? Jo Staffan Nihlén, målare men kanske mest skulptör, hade sin ateljé på Haraldstorpsvägen 264. Han målade vackra naturmotiv på 50-talet, bl a från Haväng. I somras bjöd anhöriga in till en visning och jag fick då uppleva detta otroligt vackra landskapsavsnitt runt Bleckstorp, med kullar, gårdar och småvägar. Rekommenderas!
Jag tror att den rara skylten och bänken satts upp av gården nedanför som låg ganska nersänkt. En smal stig var uppklippt i gräset upp från gården.

@HPT, din tur!
 
Grattis till @HPT - bilden är tagen från Haraldstorpsvägen i Bleckstorp och Buttenbjers avrättningsplats är den makabra "sevärdheten". Så mycket att se fanns nu inte för en analfabet som mig när det gäller dylika platser. (Dock är det en bit från Hörby kommun, ser ut som att gränsen mellan Ystad och Sjöbo går precis i området.)

Roligt att bild och ledtrådar uppskattades. Konstnären då? Jo Staffan Nihlén, målare men kanske mest skulptör, hade sin ateljé på Haraldstorpsvägen 264. Han målade vackra naturmotiv på 50-talet, bl a från Haväng. I somras bjöd anhöriga in till en visning och jag fick då uppleva detta otroligt vackra landskapsavsnitt runt Bleckstorp, med kullar, gårdar och småvägar. Rekommenderas!
Jag tror att den rara skylten och bänken satts upp av gården nedanför som låg ganska nersänkt. En smal stig var uppklippt i gräset upp från gården.

@HPT, din tur!
Håller med! Området där bilden är tagen verkar trevligt. Öppet, böljande... Nytt för mig. Det vill jag gärna utforska på cykel framöver. Fin utsikt också! Måste ha varit en klar dag, då vindkraftverken verkar ligga 8-10 km bort. I Google street view (från 2021) var det mulet och då syntes de inte alls.

Ok, då tar jag nästa... Tema; utsikt. Naturreservat som bär samma namn som sjön som ligger nere i sprickdalen. Var? Visa bilaga R0000197~2 (1).JPG
 
Senast ändrad:
Amatördetektiven i mig har vaknat till liv. Är vi i det mest nordöstra hörnet av Skåne? Kan det möjligen vara Skinsagylets naturreservat? Jag tog fasta på fabriksanläggningen (massafabriken i Mörrum?) och närheten till havet. Dock ser det ut att ligga på Blekingesidan av länsgränsen.
 
Amatördetektiven i mig har vaknat till liv. Är vi i det mest nordöstra hörnet av Skåne? Kan det möjligen vara Skinsagylets naturreservat? Jag tog fasta på fabriksanläggningen (massafabriken i Mörrum?) och närheten till havet. Dock ser det ut att ligga på Blekingesidan av länsgränsen.
... Kul! Jag blev också taggad och nyfiken efter din föregående plats.

Jag kan på direkten meddela att du har helt rätt! Det är Skinsagylet/Djupadals naturreservat. Bilden är liksom din också tagen åt sydost, dvs, i det här fallet, ut över Hanöbukten.

Egentligen en luring, då en stor del av naturreservatet ligger i Blekinge, en del i Skåne (Har du varit där?) Kände att det kanske var lite för lätt..?

Hur som helst. Nu är det din tur igen!
 
Senast ändrad:
Tack. Nej jag har aldrig varit i Skinsagylet, jag är mer västorienterad i Skåne. Den stora fabriken i kombination med skogen var det sm gjorde det "lätt" för mig.

Nåväl, då kommer nästa bild. Var är vi och vilken prästgård ligger alldeles "runt hörnet?
Anna G.s utsikt.jpg
 
Nåväl, då kommer nästa bild. Var är vi och vilken prästgård ligger alldeles "runt hörnet?

OK jag får kanske komma med flera ledtrådar till "kullen" på bilden. Det finns flera liknande formationer i närheten. Området i stort är populärt. Namnet på prästgården är nog inte till någon hjälp, mer kanske det faktum att det ligger en prästgård intill.
 
Bara för att gissa på kända kullar så säger jag Brösarps backar men hittar ingen väg som passar in på det så jag tror det är fel. Du har ju också antytt att bilderna ofta är västskåne och där är jag mer sällan så jag vet inte. Men kan vi utesluta Österlen som en start?

/Patrik
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.