Skaljacka med långa armar

Någon som har ungefär mina mått? ca 190 lång och väger ca 75kg?

Funderar på vilken storlek man ska kolla efter, M eller L.

Visst, man kan gå till en butik och prova med KM verkar inte ha så många butiker och de har säkert inte hela sortimentet i butiken. Vilken storlek av ITAB Packaway skulle kunna passa?

EDIT: Funderar på om man kanske ska köpa en skaljacka som inte nödvändigtvis är regntät och sedan en ITAB Packaway i stället för en jacka för alla lägen.

Vad finns det för långa regnbyxor förresten? Är ITAB Packaway byxor långa och inte allt för breda? Jag har nog mest långa ben och inte så jättelång överkropp. Brukar köra på 32/36 el 33/36 i jeans.
[Ändrat av SankaBoy 2007-05-15 kl 11:30]
 
Fjällräven PAL o Marmot PreClip

SankaBoy; sa:
Är 190cm lång och och är rätt smal (väger typ 70-75kg).

Letar efter en jacka som är vind, vattentät och andas med långa armar. Det vår gärna finnas matchande byxor som även dem är långa och smala.

Några tips på märke och modell? Vill inte lägga ut flera tusen som för en klättermusenjacka.

Är själv 190/86 och har en fjällräven Pal (GT-Packlite)och den har mycket bra passform med långa armar o riktigt bra ventilation. Kostar runt 2500kr men jag köpte min för halva priset :) i Piteå! Läs min recention.. http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2645

Regnbyxor som jag använder är ett par Marmot Preclip(hellångdragkedja). Har där L i midja och XL benlängd annars är det ett aber när man är lång och smal!
Dom kostar runt 900kr...

Lycka till
//A
[Ändrat av andy69 2007-05-15 kl 14:06]
 
Lååånga byxor...

SankaBoy; sa:
Någon som har ungefär mina mått? ca 190 lång och väger ca 75kg?

Funderar på vilken storlek man ska kolla efter, M eller L.

Visst, man kan gå till en butik och prova med KM verkar inte ha så många butiker och de har säkert inte hela sortimentet i butiken. Vilken storlek av ITAB Packaway skulle kunna passa?

EDIT: Funderar på om man kanske ska köpa en skaljacka som inte nödvändigtvis är regntät och sedan en ITAB Packaway i stället för en jacka för alla lägen.

Vad finns det för långa regnbyxor förresten? Är ITAB Packaway byxor långa och inte allt för breda? Jag har nog mest långa ben och inte så jättelång överkropp. Brukar köra på 32/36 el 33/36 i jeans.
[Ändrat av SankaBoy 2007-05-15 kl 11:30]

Som jag just skrev så tror jag att Marmot är dom enda som har byxor i Normal midja/Large ben, Large midja/XL ben och givetvis L/L, XL/XL...

Bör finnas på alla Naturkompanier..

//A
 
Kollade på naturkompaniet och de hade Marmot PreClip Full Zip Pants för 900:- men man kunde inte välja andra storlekar är S, M, L och XL.
 
Konstigt..

SankaBoy; sa:
Kollade på naturkompaniet och de hade Marmot PreClip Full Zip Pants för 900:- men man kunde inte välja andra storlekar är S, M, L och XL.

Märkligt...kollade du på nätet?, gå in till butiken och kolla, fråga där..det SKA finnas i de strl jag angav. Man vill ju testa innan man köper..

//A
 
Mjukskal

Varför inte köpa en softshell,lämnade min utan uppsyn och ärmarna blev ca 10 cm längre.Vet förstås inte om den pajade helt förutom den funktion ett plagg i rätt passform ger.F.ö så passar den inte mig längre...:(.


peter
 
Jag tycker att du skall vidga söket till racercykelaffärerna oxså. Smala snitt, thighta och långa ärmar har alla mex-tex jackor som jag sett i de shopparna med. Byxorna brukar vara thighta men med plats för lår och vador.
Själv föredrar jag rymligare men cykelmodellerna brukar sakna fickor och vara lätta med.

go tur
 
Om det inte är för sent redan så kolla även efter Mountain hardware. De ärmarna brukar i alla fall funka hyfsat för mig som visserligen inte är mer än drygt 180 cm men har en spännvidd på 192. Inte jättetight skurna kanske men klart prisvärda kläder.

För övrigt tycker jag att Haglöfs blivit betydligt bättre på senare år och har rent av slagit till på en soft shell-jacka.

För korta ärmar är ett elände!
 
ping; sa:
SankaBoy; sa:
Hur lyckades armarna bli 10cm längre?

Troligen har nån olustigkurre dragit/tänjt ut dom.


peter
P.S.Det står ärmarna i mitt tidigare inlägg.DS.

Gör om-gör rätt...

Jag kapade ca 8 cm och sydde på ett 20mm resårband 5 mm innanför ärmslut som sömsmån,vek in och sydde fast.Kul när första försöket lyckas och blir bättre (ligger löst runt handleden,ca 2mm tillgodo runtom.) och IMH snyggare än original.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhandley Skaljacka för långa Kläder 6
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.