Klassisk täckjacka för vardagsbruk sökes

Obs att jag INTE letar efter nån superjacka för x tusenlappar att använda i fjällen utan en vanlig, enkel och billig vardagsjacka som de var förr (läs 60-, 70-, 80-talet).

Den ska alltså var lång nog att nå ner över rumpan, rymlig och ledig och rak i modellen. Får gärna ha muddar i ärmsluten. Den behöver inte vara supertjock.

Saknar de där "slängjackorna" så mycket. Lakom tjocka för att ha med bara en skjorta under vår och höst och funkade också på vintern med flera lager och tjocktröja.

Alla jackor verkar var korta och slimmade nu för tiden. Hatar det. Vill kunna röra mig i jackan och variera hur mycket kläder jag har under. Har letat vinter efter vinter i åratal utan att hitta nåt. Nån som har nåt tips?
 
En klassisk vinterjacka som denna kanske? Finns i svart också. Verkar ganska varm och är lagom lång. Saknar också de lite långa jackorna från förr. (Född på 70-talet)

 
Täckjackor har dom ju också

 
Har tröttnat på Engelsons. Storlekarna som de var så bra på förut stämmer jättedåligt numera och det blir retur. Dessutom har jag en täckjacka från dem i garderoben som jag inte orkat returnera. Skulle vara rak, rymlig och gå ner på rumpan. Den var tajt, insvängd och kort.

Borde ha sagt att jag uteslutit Engelsons. Sorry för det.
 
Kanske skall du försöka med loppis. Förstår dilemmat med Engelson. Jag passerar deras butik några gånger per år och kan då prova i butiken. Sällan jag lämnar butiken med inköpta kläder.

Det underlättar rätt mkt att prova innan köp, men det är förstås ganska generellt om man handlar kläder skidor eller handskar.

Thure
 
Ja, det gäller att man har samma mått som standardmodellen när man handlar över nätet, särskilt när det är enklare produkter. Kan man prova innan är det ju bra.
Själv är jag lite för varm för täck- och dunjackor och får nöja mig med vind- och vatten-avvisande om det inte är många minus.
 
Nä, det är det som är, eller VAR, bra med Engelsons. De anger plaggmått, inte kroppsmått. Så man kan sturnta i modellen och mäter helt enkelt ett plagg man har och lägger till eller dra ifrån lite om man tycker man vill ha det annorlunda. Funkade super förr.

Vet inte om de har fel på måttpandet eller litar på vad tillverkaren anger och det är de som storleksmärker helt på måfå. Det värsta jag varit med om var ett par brallor som var 11 cm mindre än angivet i midjan - och då avser inte måttet omkretsen utan man mäter tvärs över byxan. Omkretsen var alltså 22 cm mindre än angivet!

Sista gången jag köpte nåt bad jag en kompis som skulle besöka den fysiska butiken att ta med ett par såna där reflexholkar som man kan dra över ärmarna på jackan som jag tänkte ha när jag cyklade i vintermörkret. Jag ringde först och frågade om de var flexibla nog för att kunna ha utanpå en tjock vadderad jacka. Det skulle inte vara några problem alls. Jo hejsan! Helt omöjligt att ens få på dem Jag har INTE biceps som Karl Alfred heller.
 
Var jackorna så mycket längre på 70 och 80-talet? Jag vet jag fick leta ett bra tag innan jag hittade en täckjacka som gick ner en bit och kollar jag på jackorna som finns kvar från den tiden så är de inte särskilt långa.

Bortsett från det så såg jag av en slump att jula har en längre täckjacka (dammodell).
 
Bryter tråden. Denna är lite kul tycker jag.
Nu fick jag en ide också, fotbollstränarjackor brukar vara lång varm täckjacka, nästan täckrock. Här heter den parkas och gå rsäkert att köpa utan tryck också

Kanske är parkas det magiska sökordet?


/Patrik, vars son spelar i klubben FKK
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Tomas J Billig dunjacka för vardagsbruk. Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.