Skaljacka fjällvandring Haglöfs Astral vs L.I.M vs Tierra back up

Hej!
Det här med fjällvandring är helt nytt för mig så jag behöver er hjälp för vilken typ av skaljacka och -byxa jag bör välja för min resa i sommar.
Jag har köpt hem den översta Haglöfs Astral men blir väldigt osäker på den nu då den väger dubbelt så mycket i jämförelse mot de andra två skaljackorna. Tror ni jag har gjort rätt val med Astral eller bör jag välja en tunnare jacka? Den kanske också blir för varm? Erfarenhet?



Tacksam för all hjälp!
 
Senast ändrad:
Jag tycker de flesta sk skaljackorna är för tunga och skrymmande för fjällvandring. Det är ändå inget man har på kroppen om det inte verkligen regnar rejält, så håller mig till en så pass lätt men funktionell regnjacka som möjligt. Just nu använder jag en Marmot Minimalist jacka. Det kan möjligen kallas skaljacka även om det finns tyngre, Haglöf L.I.M och Tierra jackan är väl ganska likvärdiga. Den första jackan känns onödigt tung med över 600g. Min dotter som ofta är med mig på vandringen kör sedan flera år med en Marmot PreCIP som även visat sig funka bra.
Jag har även en betydigt tunnare och lättare jacka, OR Helium, den funkar också bra med jag tycker huvan är lite underdimensionerad storleksmässigt när det verkligen är busväder.

Som regnbyxor rekommenderar jag byxor med full zip så du kan ta av och på dig dem utan att behöva ta av kängorna.
 
Håller med dig om att Astral väger orimligt mycket. Det är en tvålagersjacka, dvs där finns ett löst foder. Det gör en tung och voluminös utan att du får bättre prestanda vad gäller vattenpelare och ånggenomsläpplighet (det senare snarast tvärtom). Den verkar ju också i första hand vara tänkt som en skidjacka, och den duger ju fint som en sådan men för egen del känns tvålagersjackor helt överspelade, oavsett tänkt användning.

De andra två är 2,5-lagerskonstruktioner, dvs membranet skyddas av ett "tryckt" textilt mönster på insidan. Fungerar fint, men är inte fullt lika slittåligt/långlivat som "äkta" trelagerskonstruktioner (med ett helt tyglager laminerat på insidan av membranet). Men det kanske inte heller behövs, om du tänkt använda plagget som en renodlad regnjacka vid vanlig vandring. Vil du satsa på något riktigt långlivat, så finns dock numera trelagersjackor som inte väger mer än dessa två - men kostar mer.
Stannar du i 2,5-lagerssegmentet, så finns det minst lika bra jackor, som är ännu betydligt lättare. Så dessa två känns som lite halvdana kompromisser. L.I.M.-jackan saknar dessutom riktiga reglage för huva och ärmslut, jfr nedan.

Det finns olika åsikter om detta, men själv undviker jag att vandra i en membranjacka. Behövs det bara vind- och/eller myggskydd, är det så mycket skönare och smidigare med någon tunn luftig löparskjorta eller en vanlig supertunn (men tätvävd) polyester/bomullsskjorta. "Skaljackan" tar jag fram bara när det verkligen regnar, och därför kan den vara riktigt tunn och lätt. Det blir ändå lättare totalt, och mer flexibelt, att skilja på dessa funktioner. Mina nuvarande vind- och regnplagg väger 75 resp. 180 g, dvs mindre sammanlagt än det lättaste av dina val.

Fundera alltså noga på vad du tänkt använda jackan till. Ska du topptura, åka offpist, klättra i berg och grottor och annat tufft, med jackan på mest hela tiden, så får du nog kika på någon trelagers med lite tjockare yttertyg, Ska du "bara" ha den som en regnjacka på vandring, så funkar det med en 2,5-lagersjacka som då kan vara ännu lättare än de du tittar på.

Man behöver ju inte överdriva åt det hållet heller, de riktigt lätta kring/under 100 g är mest tänkta till terränglöpning utan tyngre skavande ryggsäck och börjar kompromissa alltför kraftigt med yttertygets slittålighet och detaljer (fickor, bra reglage) som man vill ha på långvandring. Men kring 200 g hittar du flera som lagt sig på en vettig nivå i avvägningen mellan lätt och robust.

Oavsett vikt- och prisspann, finns det saker jag själv alltid tittar på när jag väljer:
  1. Jackan ska tåla en hel dags drivande ösregn. Jag tycker erfarenhetsmässigt att 20 000 mm vattenpelare är ett minimum, Jag har haft regnbyxor med som funkat med 10 000 mm VP som funkar utmärkt, men jacka är mer utsatt, särskilt där den pekar uppåt och/eller trycks ihop av ryggsäcksremmar.
  2. Alla blixtlås inkl ficklås måste vara vattentäta. Bara skyddsklaffar funkar ej. L.I.M. verkar synda på den punkten (?).
  3. Jackan får gärna "andas" minst 20 000 g/m2/24 h; mindre går an men då behöver jag ventilationsblixtlås under armarna - som jag helst vill slippa annars; de läcker, stör och ökar vikten.
  4. Huvan ska vara rymlig, välsittande, ha en fungerande skärm, en lång "hals" som räcker upp till halva ansiktet, och ovillkorligen "trevägsreglage", dvs åtsnörning både längs framkanten och horisontellt runt skallen. Annars utestänger den inte det piskande regnet, och följer inte med i huvudets vridningar. Bara resår i framkanten duger ej.
  5. Ärmsluten ska ha riktiga reglage (typ kardborre/rem). Bara resår duger ej.
  6. Ficka/fickor ska vara stor(a) nog att rymma en karta m m, och placerad(e) så att ingen del hamnar under höftbältet. Obegripligt många jackor missar just detta! Tierra-jackans fickor sitter t ex för lågt. En fördel om ficköppningarna/blixtlåsen placeras lite mer skyddat, t ex långt åt sidan som på L.I.M.-jackan.
Sådärja, nu kan du börja sovra :)
Vi kan inte längre handla från Storbritannien utan tullkrångel, men jag länkar till denna sida för att den är så föredömligt överskådligt uppställd med alla kriterierna - så kan du orientera dig om vad som finns på marknaden (finns såklart mer/annat, men du får en bra uppfattning om vad som är möjligt samt utförliga recensioner).

Goretex är säkert bra men man betalar för märket och det finns många andra bra membrantyger; jag har särskilt bra erfarenhet av Black Diamonds och Berghaus märkesegna varianter. Bägge är hydrofila membran till skillnad till skillnad från Goretex mikroporösa, dvs de sätts inte igen av smuts och hudavlagringar. Undvik 2,5 lagers Pertex Shield - otroligt lätta och fina men jag har haft problem med plötsliga delamineringar.

Med allt detta sagt: PROVA jackan! Den kan teoretiskt uppfylla alla dina krav, men passar inte huvan din skallform eller känns axelpartiet hindrande på just din kropp, så är det ju ingen vits.
 
PS
Håller med Smux om fullängds-blixtlås på byxorna, men då måste de vara vattentäta på riktigt! Alltså den där blanka helplastade varianten, gärna dessutom med en (invändig) skyddsklaff/avledare. Stretch i byxor är skönt, byxbenen hindrar då mindre i uppförsbacke och vis klättring. Mindre viktigt i jackan.
Jag fick snabbt skaffa nya regnbyxor till min senaste tur, men blev hyfsat nöjd med dessa trots bara 10 000 VP och alltför klena och tröga tryckknappar.
 
Senast ändrad:
Äh, ska tjata om en sak till. Välj inte en svart jacka. Än mindre om du trots allt även tänkt använda den som vindplagg i soligt väder. Det blir brännande hett, mörka färger drar till sig flygfän, minsta smuts lämnar spår och man kan inte torka snor/svett med ärmen utan att det syns ;)
 
Håller med dig om att Astral väger orimligt mycket. Det är en tvålagersjacka, dvs där finns ett löst foder. Det gör en tung och voluminös utan att du får bättre prestanda vad gäller vattenpelare och ånggenomsläpplighet (det senare snarast tvärtom). Den verkar ju också i första hand vara tänkt som en skidjacka, och den duger ju fint som en sådan men för egen del känns tvålagersjackor helt överspelade, oavsett tänkt användning.

De andra två är 2,5-lagerskonstruktioner, dvs membranet skyddas av ett "tryckt" textilt mönster på insidan. Fungerar fint, men är inte fullt lika slittåligt/långlivat som "äkta" trelagerskonstruktioner (med ett helt tyglager laminerat på insidan av membranet). Men det kanske inte heller behövs, om du tänkt använda plagget som en renodlad regnjacka vid vanlig vandring. Vil du satsa på något riktigt långlivat, så finns dock numera trelagersjackor som inte väger mer än dessa två - men kostar mer.
Stannar du i 2,5-lagerssegmentet, så finns det minst lika bra jackor, som är ännu betydligt lättare. Så dessa två känns som lite halvdana kompromisser. L.I.M.-jackan saknar dessutom riktiga reglage för huva och ärmslut, jfr nedan.

Det finns olika åsikter om detta, men själv undviker jag att vandra i en membranjacka. Behövs det bara vind- och/eller myggskydd, är det så mycket skönare och smidigare med någon tunn luftig löparskjorta eller en vanlig supertunn (men tätvävd) polyester/bomullsskjorta. "Skaljackan" tar jag fram bara när det verkligen regnar, och därför kan den vara riktigt tunn och lätt. Det blir ändå lättare totalt, och mer flexibelt, att skilja på dessa funktioner. Mina nuvarande vind- och regnplagg väger 75 resp. 180 g, dvs mindre sammanlagt än det lättaste av dina val.

Fundera alltså noga på vad du tänkt använda jackan till. Ska du topptura, åka offpist, klättra i berg och grottor och annat tufft, med jackan på mest hela tiden, så får du nog kika på någon trelagers med lite tjockare yttertyg, Ska du "bara" ha den som en regnjacka på vandring, så funkar det med en 2,5-lagersjacka som då kan vara ännu lättare än de du tittar på.

Man behöver ju inte överdriva åt det hållet heller, de riktigt lätta kring/under 100 g är mest tänkta till terränglöpning utan tyngre skavande ryggsäck och börjar kompromissa alltför kraftigt med yttertygets slittålighet och detaljer (fickor, bra reglage) som man vill ha på långvandring. Men kring 200 g hittar du flera som lagt sig på en vettig nivå i avvägningen mellan lätt och robust.

Oavsett vikt- och prisspann, finns det saker jag själv alltid tittar på när jag väljer:
  1. Jackan ska tåla en hel dags drivande ösregn. Jag tycker erfarenhetsmässigt att 20 000 mm vattenpelare är ett minimum, Jag har haft regnbyxor med som funkat med 10 000 mm VP som funkar utmärkt, men jacka är mer utsatt, särskilt där den pekar uppåt och/eller trycks ihop av ryggsäcksremmar.
  2. Alla blixtlås inkl ficklås måste vara vattentäta. Bara skyddsklaffar funkar ej. L.I.M. verkar synda på den punkten (?).
  3. Jackan får gärna "andas" minst 20 000 g/m2/24 h; mindre går an men då behöver jag ventilationsblixtlås under armarna - som jag helst vill slippa annars; de läcker, stör och ökar vikten.
  4. Huvan ska vara rymlig, välsittande, ha en fungerande skärm, en lång "hals" som räcker upp till halva ansiktet, och ovillkorligen "trevägsreglage", dvs åtsnörning både längs framkanten och horisontellt runt skallen. Annars utestänger den inte det piskande regnet, och följer inte med i huvudets vridningar. Bara resår i framkanten duger ej.
  5. Ärmsluten ska ha riktiga reglage (typ kardborre/rem). Bara resår duger ej.
  6. Ficka/fickor ska vara stor(a) nog att rymma en karta m m, och placerad(e) så att ingen del hamnar under höftbältet. Obegripligt många jackor missar just detta! Tierra-jackans fickor sitter t ex för lågt. En fördel om ficköppningarna/blixtlåsen placeras lite mer skyddat, t ex långt åt sidan som på L.I.M.-jackan.
Sådärja, nu kan du börja sovra :)
Vi kan inte längre handla från Storbritannien utan tullkrångel, men jag länkar till denna sida för att den är så föredömligt överskådligt uppställd med alla kriterierna - så kan du orientera dig om vad som finns på marknaden (finns såklart mer/annat, men du får en bra uppfattning om vad som är möjligt samt utförliga recensioner).

Goretex är säkert bra men man betalar för märket och det finns många andra bra membrantyger; jag har särskilt bra erfarenhet av Black Diamonds och Berghaus märkesegna varianter. Bägge är hydrofila membran till skillnad till skillnad från Goretex mikroporösa, dvs de sätts inte igen av smuts och hudavlagringar. Undvik 2,5 lagers Pertex Shield - otroligt lätta och fina men jag har haft problem med plötsliga delamineringar.

Med allt detta sagt: PROVA jackan! Den kan teoretiskt uppfylla alla dina krav, men passar inte huvan din skallform eller känns axelpartiet hindrande på just din kropp, så är det ju ingen vits.
Mycket utförligt och informativt svar. Jag funderar själv på att införskaffa en skaljacka och jag hade stor behållning av att läsa detta inlägg.
 
Jag provade en HH 2-lager skaljacka med 10.000 VP med många ventilations öppningar inkl fickor med mesh och tyckte att den fungerade som universal jacka dock var den lite kort och passade ej till byxholkar men fungerar till höga regnbyxor.
Anl till de jackor du räknat väger så mkt är att de har många fickor bl. samt är stora och bylsiga.
Dock blir blixtlåsarna lite klena och krånglar lättare om de är lätta men eftersom du ska bära jackan de dagar som det är uppehåll eller ej regnar mer än det torkar upp vid uppehåll och blåst då anv jag en relativt vattenavvisande tunn fleecetröja över ev underställ i ull eller syntet eller ev en nät T-shirt.
Jag hade vissa dagar på jackan hela dagen och när det var uppehåll öppnade jag alla blixtlåsar som positiv egenskap är att myggorna ej sticker igenom dessa jackor jfr med tunnare material samt att de behåller ev värme du alstrar själv vid tex tältresning eller matlagning.
Men kavla ev upp långa ärmar före anv av kök så de ej tar eld vilket mer figurskurna jackor även gör men blir smidigare att använda när det är trångt om du lagar mat i små Absider vilket man gör vid dåligt väder eller mkt mygg.
 
Håller med dig om att Astral väger orimligt mycket. Det är en tvålagersjacka, dvs där finns ett löst foder. Det gör en tung och voluminös utan att du får bättre prestanda vad gäller vattenpelare och ånggenomsläpplighet (det senare snarast tvärtom). Den verkar ju också i första hand vara tänkt som en skidjacka, och den duger ju fint som en sådan men för egen del känns tvålagersjackor helt överspelade, oavsett tänkt användning.

De andra två är 2,5-lagerskonstruktioner, dvs membranet skyddas av ett "tryckt" textilt mönster på insidan. Fungerar fint, men är inte fullt lika slittåligt/långlivat som "äkta" trelagerskonstruktioner (med ett helt tyglager laminerat på insidan av membranet). Men det kanske inte heller behövs, om du tänkt använda plagget som en renodlad regnjacka vid vanlig vandring. Vil du satsa på något riktigt långlivat, så finns dock numera trelagersjackor som inte väger mer än dessa två - men kostar mer.
Stannar du i 2,5-lagerssegmentet, så finns det minst lika bra jackor, som är ännu betydligt lättare. Så dessa två känns som lite halvdana kompromisser. L.I.M.-jackan saknar dessutom riktiga reglage för huva och ärmslut, jfr nedan.

Det finns olika åsikter om detta, men själv undviker jag att vandra i en membranjacka. Behövs det bara vind- och/eller myggskydd, är det så mycket skönare och smidigare med någon tunn luftig löparskjorta eller en vanlig supertunn (men tätvävd) polyester/bomullsskjorta. "Skaljackan" tar jag fram bara när det verkligen regnar, och därför kan den vara riktigt tunn och lätt. Det blir ändå lättare totalt, och mer flexibelt, att skilja på dessa funktioner. Mina nuvarande vind- och regnplagg väger 75 resp. 180 g, dvs mindre sammanlagt än det lättaste av dina val.

Fundera alltså noga på vad du tänkt använda jackan till. Ska du topptura, åka offpist, klättra i berg och grottor och annat tufft, med jackan på mest hela tiden, så får du nog kika på någon trelagers med lite tjockare yttertyg, Ska du "bara" ha den som en regnjacka på vandring, så funkar det med en 2,5-lagersjacka som då kan vara ännu lättare än de du tittar på.

Man behöver ju inte överdriva åt det hållet heller, de riktigt lätta kring/under 100 g är mest tänkta till terränglöpning utan tyngre skavande ryggsäck och börjar kompromissa alltför kraftigt med yttertygets slittålighet och detaljer (fickor, bra reglage) som man vill ha på långvandring. Men kring 200 g hittar du flera som lagt sig på en vettig nivå i avvägningen mellan lätt och robust.

Oavsett vikt- och prisspann, finns det saker jag själv alltid tittar på när jag väljer:
  1. Jackan ska tåla en hel dags drivande ösregn. Jag tycker erfarenhetsmässigt att 20 000 mm vattenpelare är ett minimum, Jag har haft regnbyxor med som funkat med 10 000 mm VP som funkar utmärkt, men jacka är mer utsatt, särskilt där den pekar uppåt och/eller trycks ihop av ryggsäcksremmar.
  2. Alla blixtlås inkl ficklås måste vara vattentäta. Bara skyddsklaffar funkar ej. L.I.M. verkar synda på den punkten (?).
  3. Jackan får gärna "andas" minst 20 000 g/m2/24 h; mindre går an men då behöver jag ventilationsblixtlås under armarna - som jag helst vill slippa annars; de läcker, stör och ökar vikten.
  4. Huvan ska vara rymlig, välsittande, ha en fungerande skärm, en lång "hals" som räcker upp till halva ansiktet, och ovillkorligen "trevägsreglage", dvs åtsnörning både längs framkanten och horisontellt runt skallen. Annars utestänger den inte det piskande regnet, och följer inte med i huvudets vridningar. Bara resår i framkanten duger ej.
  5. Ärmsluten ska ha riktiga reglage (typ kardborre/rem). Bara resår duger ej.
  6. Ficka/fickor ska vara stor(a) nog att rymma en karta m m, och placerad(e) så att ingen del hamnar under höftbältet. Obegripligt många jackor missar just detta! Tierra-jackans fickor sitter t ex för lågt. En fördel om ficköppningarna/blixtlåsen placeras lite mer skyddat, t ex långt åt sidan som på L.I.M.-jackan.
Sådärja, nu kan du börja sovra :)
Vi kan inte längre handla från Storbritannien utan tullkrångel, men jag länkar till denna sida för att den är så föredömligt överskådligt uppställd med alla kriterierna - så kan du orientera dig om vad som finns på marknaden (finns såklart mer/annat, men du får en bra uppfattning om vad som är möjligt samt utförliga recensioner).

Goretex är säkert bra men man betalar för märket och det finns många andra bra membrantyger; jag har särskilt bra erfarenhet av Black Diamonds och Berghaus märkesegna varianter. Bägge är hydrofila membran till skillnad till skillnad från Goretex mikroporösa, dvs de sätts inte igen av smuts och hudavlagringar. Undvik 2,5 lagers Pertex Shield - otroligt lätta och fina men jag har haft problem med plötsliga delamineringar.

Med allt detta sagt: PROVA jackan! Den kan teoretiskt uppfylla alla dina krav, men passar inte huvan din skallform eller känns axelpartiet hindrande på just din kropp, så är det ju ingen vits.
Vilken regnjacka använder du som väger 180 g?
 
Vilken regnjacka använder du som väger 180 g?
Montane Minimus. Större killstorlekar väger kanske 10 g till. Sällsynt genomtänkt design men notera att den inte varit problemfri; fått den utbytt och ersättaren har skött sig så kanske ett måndagsexemplar. Kommer ändå att välja något (förhoppningsvis) lite robustare, när den tar slut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mangee Ny skaljacka Utrustning allmänt 23
odiah Alternativ till skaljacka: Fristads Kansas GXB-487 Utrustning allmänt 0
Polarnatt Passform skaljacka Utrustning allmänt 3
Polarnatt Rengöra skaljacka Utrustning allmänt 7
manxs lowe alpine skaljacka Utrustning allmänt 1
niclasfoto Skaljacka för kajak? Utrustning allmänt 7
Mats L Vilken typ av Skaljacka? Utrustning allmänt 0
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
mkruse Radio passande fjällvandring Utrustning allmänt 28
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Io Skor för fjällvandring jämtland september? Utrustning allmänt 7
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
US64 Haglöfs LIM Bield jacka Utrustning allmänt 0
marek Haglöfs Skuta Mid - erfarenheter? Utrustning allmänt 0
moon rider Ersätta Haglöfs Thight Utrustning allmänt 5
Björn H Bärsystem till Haglöfs Skarjaryggsäck Utrustning allmänt 4
superstruten Haglöfs Alaska Utrustning allmänt 1
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
makkan77 Haglöfs L.I.M Susa 40L, erfarenheter? Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
robert.pf Ryggkudde Haglöfs Shosho 7000 Utrustning allmänt 0
Tord Hoppe Reparera/sy äldre Haglöfs ramsäck Utrustning allmänt 2
krille d haglöfs oxo Utrustning allmänt 3
UffeB Haglöfs Climber sacks Utrustning allmänt 2
liquidmonkey ryggsäck --> haglöfs Sumo VS Norröna Recon Utrustning allmänt 1
JohnnyL Tryckknapp på Haglöfs OXO Utrustning allmänt 1
rogermadsen Haglöfs Matrix 40 som handbagage på planet Utrustning allmänt 2
lida Dålig kvalité Haglöfs Roc 35 Utrustning allmänt 1
forslund Haglöfs för fjällräddningen Utrustning allmänt 7
JonasN "rynkiga" Haglöfs Solid lite Utrustning allmänt 3
shadowfire Haglöfs camera pouch Utrustning allmänt 7
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
Joakim Ambrosson Haglöfs VIP Sale - vad fyndade du? Utrustning allmänt 8
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
ducken Haglöfs Sec Track? Utrustning allmänt 1
alle_nilsson Haglöfs Track Utrustning allmänt 3
Aknot Regnskydd till Haglöfs Alaska Utrustning allmänt 3
Gustav_Brogren_yahoo.com ALternativ till Haglöfs LIM Dunväst? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.