Behövs dry-bag vid fjällvandring?

Funderar på att köpa en dry-bag till min sambos dunsäck när hon skall ut på 4dagars fjällvandring.Tänkte om hon ramlar vid vadning ed. så får aldrig säcken torr igen under vandringen.
Är det överkurs eller? får en känsla av att dry-bags bara används av kanotister o skridskoåkare.
Vill inte "curla" för mycket men är så mån om att det skall funka. Tycker att bra skor, sovsäck o tält är det viktigaste under vandringen. Tyck till!!
 
Dry-bag är väl overkill tycker jag, jag använder sopsäck inne i ryggan och en vanlig packsäck för sovsäcken och sovkläder och har aldrig blött ned dem.

/M
 
naturligtvus funkar det ja bra med sopsäckar/plastpåsar. Dom har ju som bekant en tendens att få några hål efter ett tag ute på fjället. Dry bags tål ju lite mer men är väl inte mer tät en plastpåse om nu bara påsen är tillsluten väl och oskadad. Sannorlikheten är nog högre att klara en dunsäck torr efter ett ofrivilligt dopp om man har en drybag som har rullstängning. Det mesta kan man väl torka även ute men en dunsäck är inte kul att få torr i fält och utan tumlare. För egen del har jag kört med plastkasse några år och det har funkat bra hitintils, men har köpt en dry sack till nästa vandring nu i höst.
 
Jag har kört på en 6-liters fryspåse i alla år och den har hållit tätt. Testade en gång att simma med den i löparsäcken bara på j-kelskap, och det höll tätt. Så jag sparar en hundralapp på det sättet.
 
sea to summit!

Funderar på att köpa en dry-bag till min sambos dunsäck när hon skall ut på 4dagars fjällvandring.Tänkte om hon ramlar vid vadning ed. så får aldrig säcken torr igen under vandringen.
Är det överkurs eller? får en känsla av att dry-bags bara används av kanotister o skridskoåkare.
Vill inte "curla" för mycket men är så mån om att det skall funka. Tycker att bra skor, sovsäck o tält är det viktigaste under vandringen. Tyck till!!

Jag använder min Ultra Sil Dry Sack på 8 liter även som kudde med en tröja i.
Tycker att är dumt att snåla för 100 kr.

Detta var min (vad är det någon brukar skriva) 50 lapp!
 
Jag har en 13-liters Sea to Summit-påse till sovsäcken och annat som jag absolut vill hålla torrt. Den väger mindre än kompressionspåsen som säcken kom i.
 
Om dunsovsäcken blir blöt så är det väl inte direkt lättpackning längre? ;)

Kanske lika bra att "offra" ett hekto eller så på en vattentät påse som det inte går hål på så lätt...
 
Om dunsovsäcken blir blöt så är det väl inte direkt lättpackning längre? ;)

Kanske lika bra att "offra" ett hekto eller så på en vattentät påse som det inte går hål på så lätt...

Vad använder du för vattentät påse?
Min 8-liters Ultra Sil väger 33g och jag rekommenderar den starkt.
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.