Behövs dry-bag vid fjällvandring?

Som andra redan skrivit, även jag har dunsovsäcken och ombyteskläder i en drybag om just olyckan skulle vara framme ex vid ett vad. Det är prylar man inte under några omständigheter vill få blöta. Till just sovsäcken använder jag en compression dry bag (StS Ultra Sil eVent compression dry bag) för att packa den så effektivt som möjligt.
 
Jag använder såna i silnylon till sovsäck och tält eftersom jag vill komprimera till små platta paket. Svårare få ut all luft i plastpåsar.
Jag tog det för givet, men borde ju ha skrivit att jag naturligtvis stuvar/komprimerar sovsäcken i dess "fabriksegna" hyfsat vattenavvisande packpåse först, innan den (med annat nattmojs) hamnar i stora sopsäcken.
 
Jag gillar att separera innan jag packar, så allt hamnar i vattentäta påsar. Då kan jag i värsta fall packa ur allt på marken och packa om eller leta grejer.
Inte helt ultralätt, men jag gillar torra grejer.
/P
 
Jag har sopsäck i ryggsäcken och lägger allting löst däri.
Det är så mycket lättare att packa ner lösa saker i en stor "drybag" än att packa flera små hårda paket. Den totala volymen som packningen upptar minskar dessutom ganska rejält.
Finns ju stora drybags som är som sopsäckar, men de är tyngre och dyrare än sopsäckar.


Sovsäcken ligger dock i en egen drybag i botten av sopsäcken, som en extra säkerhetsåtgärd.
 
om du ska köpa vatentät säck köp färgglad tex orange om du ej har naturfärgat på övrigt,så kan du få ett signal påse vid ev olycka och behöver påkalla hjälp.
Jag har ej haft förr men praktikt spec om man snabbt letar efter något annat och vill tömma säck snabbt och det ej är helt torrt på marken eller regnar.
Har du en stor kan man även stoppa in fötterna om man fryser eller som myggskydd om man torkar kängor vid en rast.
 
Idag har väl de flesta ryggsäckar inbyggt regnskydd = regn behöver man inte oroa sig för. Har fjällvandrat i 50+ år med sovsäcken antingen stuvad i liggunderlaget i packpåsen, 70-80-talsstuk, utan extra skydd eller direkt i ryggsäcken, numera komprimerad i "pumppåsen" till liggunderlaget (med hål i pumppåsen). Genomgått åtskilliga vad upp till ryggsäcken och åtskilliga dagar med kraftigt regn och aldrig haft en blöt/fuktig sovsäck på kvällen. Så min, ringa, erfarenhet är att sovsäck packad i ryggsäck med regnskydd duger gott. Skall man försäkra sig mot det allra värsta scenariot i alla lägen då blir packningen tung.
 
Idag har väl de flesta ryggsäckar inbyggt regnskydd = regn behöver man inte oroa sig för. Har fjällvandrat i 50+ år med sovsäcken antingen stuvad i liggunderlaget i packpåsen, 70-80-talsstuk, utan extra skydd eller direkt i ryggsäcken, numera komprimerad i "pumppåsen" till liggunderlaget (med hål i pumppåsen). Genomgått åtskilliga vad upp till ryggsäcken och åtskilliga dagar med kraftigt regn och aldrig haft en blöt/fuktig sovsäck på kvällen. Så min, ringa, erfarenhet är att sovsäck packad i ryggsäck med regnskydd duger gott. Skall man försäkra sig mot det allra värsta scenariot i alla lägen då blir packningen tung.
Ditt regnskydd måste vara bättre än mitt. 🙂
 
Idag har väl de flesta ryggsäckar inbyggt regnskydd = regn behöver man inte oroa sig för. Har fjällvandrat i 50+ år med sovsäcken antingen stuvad i liggunderlaget i packpåsen, 70-80-talsstuk, utan extra skydd eller direkt i ryggsäcken, numera komprimerad i "pumppåsen" till liggunderlaget (med hål i pumppåsen). Genomgått åtskilliga vad upp till ryggsäcken och åtskilliga dagar med kraftigt regn och aldrig haft en blöt/fuktig sovsäck på kvällen. Så min, ringa, erfarenhet är att sovsäck packad i ryggsäck med regnskydd duger gott. Skall man försäkra sig mot det allra värsta scenariot i alla lägen då blir packningen tung.
Ingen ryggsäck av alla jag äger har regnskydd på insidan mot ryggen, alla har bara regnskydd att dra över utsidan. Kanske beror det på hur min rygg ser ut, men nog sjutton kommer det in regn på insidan efter några timmars vandrande i hällregn. Jag tar det säkra före det osäkra och använder en drybag till sovsäcken och förstärkningsdunjackan. De få grammen extra är väl värda att bära för mig i alla fall.
 
Jag har sopsäck i ryggsäcken och lägger allting löst däri.
Det är så mycket lättare att packa ner lösa saker i en stor "drybag" än att packa flera små hårda paket. Den totala volymen som packningen upptar minskar dessutom ganska rejält.
Finns ju stora drybags som är som sopsäckar, men de är tyngre och dyrare än sopsäckar.


Sovsäcken ligger dock i en egen drybag i botten av sopsäcken, som en extra säkerhetsåtgärd.

Jag har funderat på denna variant och samtidigt skippa regnskyddet till ryggsäcken helt. Vad tror ni?
När jag flög förra året la' jag ryggsäcken i en byggsopsäck från Biltema, mycket bra. En trimmad sådan nere i ryggsäcken då kanske?
 
Jag har funderat på denna variant och samtidigt skippa regnskyddet till ryggsäcken helt. Vad tror ni?
När jag flög förra året la' jag ryggsäcken i en byggsopsäck från Biltema, mycket bra. En trimmad sådan nere i ryggsäcken då kanske?
Det beror kanske litet på vilket material din ryggsäck är gjord av. Om det är ett material som suger åt sig vatten så ökar ju ryggsäckens vikt när den blir blöt. I många fall tänjs även axelremmar och andra "bäranordningar" också ut när ryggsäcken blir blöt. Det bästa torde vara en poncho med plats för ryggsäcken men då får man problem med att ponchon utgör ett stort vindfång i stället. :cry:
 
Jag har funderat på denna variant och samtidigt skippa regnskyddet till ryggsäcken helt. Vad tror ni?
När jag flög förra året la' jag ryggsäcken i en byggsopsäck från Biltema, mycket bra. En trimmad sådan nere i ryggsäcken då kanske?
Jag har gått i samma tankar och har planerat att skippa regnskyddet till sommarens tur.
Ingen fråga om vikt egentligen.
Det smäller och prasslar så otroligt mycket när det blåser, och är bara i vägen när man vill in i ryggsäcken.
Jag har svårt att se att regnet skulle ta sig igenom en rejäl sopsäck, och sovsäcken ligger dessutom i en drybag.
Kan jag slippa regnskyddet så gör jag gärna det.

Men som Kjell sa, det förutsätter nog att man har en lämplig ryggsäck.
Jag har en lätt ramlös säck i tunn nylon och en lätt PU-hinna på insidan.
Jag tror inte att den håller tätt (speciellt inte sömmarna), men våtvikten borde inte vara mer än ett regnskydd.
En fjällräven kajka tror jag mår bra att ett regnskydd.
 
Har en sea to summit dry bag där jag har kläder. Den dubblerar också som kudde på nätterna.

Jag tänker ofta på hur kan man få det lilla extra ur produkterna, eller annat användningsområde.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.