behövs ryggsäckens

Fortsätter mina tankar om att strippa min ryggsäck... Och då ställer sig frågan om avdelaren mellan säckens bottendel och resten behövs. Jag tycker den är onödigt och att man kan utnyttja bottendelen bättre utan att använda "mellangärdet" - men kanske jag har missat någon finess med den? Så innan jag sätter saxen i säcken vill jag gärna få lite synpunkter från er med mer erfarenhet.
(Säcken är en Lundhags V8 >70)
chris
 

avslutad210712

Gäst
Har själv funderat en del på om den delen behövs (har själv en Lundhags Motion 100) och kommit fram till att innan jag tar fram saxen skall jag pröva på att gå sommarens första (troligen enda eftersom den blir närmare 4 veckor lång) vandring och helt enkelt strunta i att dra ihop den. Nu vet jag inte om det fungerar likadant på en V8 som på en motion men på min säck är det bara en lina man drar ihop och fixerar med ett snörstopp så har man en extra botten.
[Ändrat av avslutad210712 2005-06-19 kl 21:26]
 
avslutad210712; sa:
Nu vet jag inte om det fungerar likadant på en V8 som på en motion men på min säck är det bara en lina man drar ihop och fixerar med ett snörstopp så har man en extra botten.
[Ändrat av avslutad210712 2005-06-19 kl 21:26]

Jådu, nog är det samma konstruktion - ser det inte likandant ut i alla säckar...? Jag kan tänka mig två tillfällen då man kan behöva dela av säcken:
1 när man vill plocka ut något bara från den nedre delen av säcken men inte vill rubba resten ovanpå. Men det som jag har längst ner är sovsäcken och lite småsaker som bara ska fram vid lägret på kvällen - och då packar jag ändå upp störrre delen av säcken.

2 När man inte har så mycket packning och inte behöver ha någonting i nederdelen överhuvudtaget, så man kan komprimera ihop en del av säcken. Men jag undrar om man gör det - komprimerar underifrån. Tycker det verkar mer logiskt att göra det uppifrån. Men kanske vikten då hamnar för långt "ner"? Alternativt ta en mindre säck från början....

Sen tryter fantasin om vad mellangärdet kan ha för funktion - eller är det bristande erfarenhet? Som sagt, jag har kanske inte hittat finessen med det än...
chris
 

avslutad210712

Gäst
Tranan; sa:
avslutad210712; sa:
Nu vet jag inte om det fungerar likadant på en V8 som på en motion men på min säck är det bara en lina man drar ihop och fixerar med ett snörstopp så har man en extra botten.
[Ändrat av avslutad210712 2005-06-19 kl 21:26]

Jådu, nog är det samma konstruktion - ser det inte likandant ut i alla säckar...? Jag kan tänka mig två tillfällen då man kan behöva dela av säcken:
1 när man vill plocka ut något bara från den nedre delen av säcken men inte vill rubba resten ovanpå. Men det som jag har längst ner är sovsäcken och lite småsaker som bara ska fram vid lägret på kvällen - och då packar jag ändå upp störrre delen av säcken.

2 När man inte har så mycket packning och inte behöver ha någonting i nederdelen överhuvudtaget, så man kan komprimera ihop en del av säcken. Men jag undrar om man gör det - komprimerar underifrån. Tycker det verkar mer logiskt att göra det uppifrån. Men kanske vikten då hamnar för långt "ner"? Alternativt ta en mindre säck från början....

Sen tryter fantasin om vad mellangärdet kan ha för funktion - eller är det bristande erfarenhet? Som sagt, jag har kanske inte hittat finessen med det än...
chris

Nej ärligt talat har jag inte heller kommit på finessen ännu. Även om jag har saker i nedre delen som jag behöver komma åt på dagen så är det bara att lägga ner säcken och knöka på lite så kan jag både få fram sakerna och få tillbaka dem skulle jag tro så även om det känns tungt att klippa bort något som jag har betalt för så blir det nog så för min del.

Och om jag behöver komprimera så brukar det bli uppifrån. Vill inte gärna ha det undre facket tomt och mellanväggen belastad utan något som stödjer den underifrån så det känns inte heller som något tungt vägande skäl.
 
Smaksak

Självklart fyller avdelaren en funktion (se Tranans inlägg).

Och lika självklart kan man plocka fram saxen och klippa bort avdelaren utan att det gör så mycket. Det är ju ett av grundstegen i ryggsäckstrimning, och något som alla seriösa Vulcantrimmare börjar med. :)

Moderna ryggor (tex Haglöfs Sec) ger väl också möjlighet att plocka bort avdelaren utan saxingrepp?
 
Praktiskt med mellangolv

Jag har såväl en gammal Alaska och en Berghaus BC Lite med mellangolv och extra öppning nertill. Tycker att det är väldigt praktiskt, har t.ex. lunch. rast- och regnplagg i nedre delen av säcken och behöver inte öppna locket och riva runt i packningen eller lossa det man ev. har ovanpå locket under dagens stopp.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Praktiskt med mellangolv

petmeu; sa:
Jag har såväl en gammal Alaska och en Berghaus BC Lite med mellangolv och extra öppning nertill. Tycker att det är väldigt praktiskt, har t.ex. lunch. rast- och regnplagg i nedre delen av säcken och behöver inte öppna locket och riva runt i packningen eller lossa det man ev. har ovanpå locket under dagens stopp.

Om man tar bort mellanväggen kommer man fortfarande åt det som finns i nedre delen genom dragkedjan (rättare sagt genom öppningen som dragkedjan stänger/öppnar) som är nertill på ryggsäcken så det blir knappast någon skillnade bara för att man tar bort själva mellanväggen. Viss risk naturligtvis att man får ner lite extra saker längst nere men det tyror inte jag är något större problem. Dessutom borde det vara enklare att utnyttja volymen maximalt om man tar bort mellanväggen.
 
Re: Praktiskt med mellangolv

petmeu; sa:
Jag har såväl en gammal Alaska och en Berghaus BC Lite med mellangolv och extra öppning nertill. Tycker att det är väldigt praktiskt, har t.ex. lunch. rast- och regnplagg i nedre delen av säcken och behöver inte öppna locket och riva runt i packningen eller lossa det man ev. har ovanpå locket under dagens stopp.

Ja, då kommer olika packtekniker in. Lunchsakerna finns hos mig i en sidoficka, regnstället antingen i topplocket (som man kommer åt utifrån) eller i det andra sidofacket (med rastplagget). Jag tycker det är opraktiskt att ha regnstället i botten. Ser det ut som regn så lägger jag på ryggans regnskydd med en gång på morgonen. (Resten av mina kläder tål lite väta) Ligger då stället högt upp slipper man kränga av hela skyddet i regnet...På första vandingen hade jag saker uppe på säcken, men gillar det inte så det ska jag inte ha mera...är tanken i alla fall...
chris
 
Det där med mellanvägg beror som sagt på... Vill man testa så går man några dagar utan att dra åt mellanväggen (de flesta brukar vara reglerbara med antingen en stropp eller en dragkedja), och om man klarar sig fint med den lösningen så är det väl bara att sprätta...
Bottenöppning är bra, men jag använder inte min mellanvägg/avdelare, helt enkelt eftersom jag bara öppnar bottenöppningen vid kvällsstoppet. Kör med sovsäck och reservmat i nedre utrymmet, så när man slitit fram dessa och slagit läger så gör det inget att säcken blir lite sladdrig (som den blir när grejerna i övre utrymmet rasar ned i det nedre utrymmet).

Regnkläderna kör jag ovanpå topplocket mha elastiska band, eftersom regnstället ändå inte tar skada av väta, och ska vara lättåtkomligt.
 
Jag har en rätt stor rygga (130l) så mellanväggen kommer till pass när jag har lite i den. Så att inte t.ex. kameragrejorna hamnar som en klump längst ner i säcken. Men det är iofs inte så ofta jag använder den så.
Nån gång när jag bar 2 sandsäckar (för träning) i den så gjorde den också nytta.
Men jag skulle nog kunna klippa bort mellanväggen utan att sakna den alltför mycket.

/D
 
träna med sandsäckar...

ett tips: stoppa ner en gammal sovsäck eller en filt och sen säckar ovanpå, så fyller du ut - och behöver ingen mellanvägg ;-) pelletssäckar kan jag också rekommendera...16 kg styck, lagom att stoppa ner i ryggan....
 

avslutad210712

Gäst
Har nu testat min ryggsäck utan att använda mellanväggen. Jisses så mycket mera plats det blev och inte är det så mycket svårare att komma åt grejorna om man packar så att det man behöver under dagen ligger högt upp i säcken. Och som grädde på moset så står säcken av sig själv. Ärligt talat tycker jag att dragkedjan i nederdelen av säcken är rätt onödig pckså.

Väntar dock med att klippa bort mellanväggen eftersom säcken bara är ett år gammal.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.